Comencem el Projecte Rius!

El dimarts 6 i dimecres 7 d’octubre els alumnes de 1r d’ESO van fer una sortida d’entorn al per estudiar l’estat del riu Cardener al pas per Sant Joan de Vilatorrada. El motiu de la sortida és aplicar continguts associats amb el Projecte 2 “El riu Cardener”, alhora que participar per primera vegada en el Projecte Rius, una iniciativa desenvolupada per l’Associació Hàbitats amb l’objectiu principal d’estimular la participació activa de la societat en la conservació i millora dels nostres rius. Aquest projecte fomenta l’apropament de les persones al riu i permet conèixer com són i com funcionen els ecosistemes fluvials, els organismes que hi podem trobar, la seva importància ambiental i social, així com els problemes que pateixen i què podem fer per millorar-los.

Mitjançant l’educació ambiental, el foment del teixit associatiu i el treball en xarxa del voluntariat ambiental, el projecte promou una major implicació de les associacions i les persones per a compartir, engegar i emprendre iniciatives per la millora dels nostres rius i de l’entorn natural immediat.

El Projecte Rius es fonamenta en el treball que realitzen diferents grups de voluntaris i voluntàries a tota Catalunya (instituts, escoles, entitats, persones a títol individual, etc.). Els grups de voluntaris ens comprometem a realitzar dues inspeccions anuals, una a la primavera i una a la tardor, a un tram de riu de 500 metres que nosaltres mateixos hem escollit.

La campanya de tardor del 2015 és la primera en què la SINS Cardener ha participat, concretament els i les alumnes de 1r d’ESO.  Un cop el grup de voluntaris hem realitzat la inspecció, procedim a enviar les dades mitjançant l’espai web de l’Entitat. Gràcies a totes aquestes dades s’elabora l’Informe RiusCat .

Associació Hàbitats és qui ens proporciona la metodologia d’inspecció i els materials necessaris. Cada grup utilitza una carpeta d’inspecció que conté tot el material necessari per a prendre mesures al riu (làmines identificatives de flora i fauna, termòmetre, lupa, reactius químics…). En darrer lloc, durant la inspecció es prenen mesures de factors hidromorfològics, fisicoquímics i biològics.