Estació meteorològica

captura-de-pantalla-2017-01-23-a-las-20-55-41L’estació meteorològica

El 23 de febrer de 2007 es comencen a enregistrar dades meteorològiques amb l’estació automàtica Davis Vantage Pro ubicada al terrat del nostre centre, des d’on hi ha una molt bona vista de l’àrea del Camp de Tarragona. Té una excel·lent ventilació i no té obstacles de cap mena que puguin falsejar les dades.

Què era EDUMET?

L’estació en si formava part del projecte Edumet, un projecte de l’àmbit de les ciències, dirigit a tots els centres i a tot l’alumnat d’educació primària i secundària de Catalunya que tenia com a finalitat facilitar l’accés, mitjançant internet, a dades meteorològiques en temps real, així com a dades acumulades de diferents punts de Catalunya, recursos didàctics per al professorat i activitats d’ensenyament / aprenentatge per a l’alumnat.

La xarxa Edumet constava, en els seus inicis, de 45 centrals meteorològiques digitals, instal·lades en diferents punts de la geografia catalana. La seva distribució es va realitzar valorant els diferents subtipus climàtics de Catalunya i també la ubicació i disponibilitat dels centres. Actualment aquesta iniciativa (Edumet) ha desaparegut. Malgrat tot, alguns centres d’arreu poden fruir d’unes dades privilegiades amb l’estació de què disposen.
Dades Meteorològiques. Estació INS Joan Puig i Ferreter de La Selva del Camp

Com està actualment?

Durant l’estiu de 2014, al pati de l’institut s’ha instal·lat un pluviòmetre oficial Hellmann facilitat per l’Agencia Estatal de Meteorología (AEMET). Amb aquest instrumental s’ha demanat al Servei Meteorològic de Catalunya (SMC) formar part de la Xarxa d’Observadors Meteorològics (XOM). Per tant, les dades a l’AEMET es fan arribar via correu electrònic un cop al mes a través d’un programa informàtic, i les observacions que es fan per a la XOM s’introdueixen en un aplicatiu cada dia a primera hora del matí (aquestes observacions es poden consultar a la web de l’SMC). Tot plegat ajudarà a complementar i a contrastar les dades de precipitació de l’estació automàtica.

Al gener de 2015, l’SMC ens ofereix la possibilitat de participar en un pla pioner en l’observació de núvols generats per la mà de l’home (antroponúvols), ja que la ubicació del nostre centre és la idònia per a aquest tipus d’observacions en l’àrea del Camp de Tarragona. Aquestes dades són trameses al final de cada mes a l’SMC. Tot seguit, teniu l’enllaç per poder consultar els RESUMS MENSUALS D’ANTROPONÚVOLS.

Per què la meteorologia?

La xarxa meteorològica incorpora elements de les noves tecnologies, que haurien de permetre dur a terme un treball experimental amb dades reals, proper, motivador i interdisciplinar. L’anàlisi de les dades meteorològiques resulta rellevant des de la perspectiva de l’educació ambiental i, alhora, reforça l’ús de les noves tecnologies en l’àmbit de les ciències.

Què hi podem trobar?

Les dades que mostra la nostra estació, actualitzades en temps real cada 30 minuts, són temperatura, humitat, pressió atmosfèrica, velocitat i direcció del vent, radiació solar i ultraviolada, precipitació diària i intensitat de pluja. També disposa d’una sèrie de variables calculades a partir de les dades mesurades com temperatura de sensació, temperatura de xafogor, punt de rosada, evapotranspiració, etc.

Trobareu les dades en temps real a les següents adreces:
INS Joan Puig i Ferreter
Meteoclimatic

Igualment podeu consultar els resums meteorològics mensuals i climàtics a les adreces:
Infomet

Dades climatològiques de la Selva del Camp

Identificatius oficials: AEMET: 0038A / SMC (XOM): BC040

Esperem que tota aquesta informació sigui del vostre interès.