Estació meteorològica

ELS INICIS

El 23 de febrer de 2007 es comencen a mesurar dades meteorològiques amb una estació automàtica Davis Vantage Pro ubicada al terrat de l’Institut Joan Puig i Ferreter, des d’on hi ha una molt bona vista de l’àrea del Camp de Tarragona. Té una excel•lent ventilació i no té obstacles de cap mena que puguin falsejar les dades.

En els seus inicis, l’estació va formar part d’Edumet, un projecte de l’àmbit de les ciències, dirigit a tots els centres i a tot l’alumnat d’educació primària i secundària de Catalunya que tenia com a finalitat facilitar l’accés, mitjançant internet, a dades meteorològiques en temps real, així com a dades acumulades de diferents punts de Catalunya, recursos didàctics per al professorat i activitats d’ensenyament i aprenentatge per a l’alumnat.

La xarxa meteorològica incorporava (i continua incorporant) elements de les noves tecnologies, que permetien/permeten dur a terme un treball experimental amb dades reals, proper, motivador i interdisciplinar. L’anàlisi de les dades meteorològiques resulta rellevant des de la perspectiva de l’educació ambiental i, alhora, reforça l’ús de les noves tecnologies en l’àmbit de les ciències.

El projecte Edumet constava de 45 estacions meteorològiques digitals, instal•lades en diferents punts de la geografia catalana, la distribució de la qual es va realitzar valorant els diferents subtipus climàtics de Catalunya i també la ubicació i disponibilitat dels centres.

COL•LABORACIÓ AMB L’AEMET I L’SMC

Durant el mes de juliol de 2014, al pati de l’institut s’hi instal•la un pluviòmetre oficial Hellmann facilitat per l’Agencia Estatal de Meteorología (AEMET). Amb aquest instrumental es va demanar al Servei Meteorològic de Catalunya (SMC) formar part de la Xarxa d’Observadors Meteorològics (XOM).

Al gener de 2015, l’SMC ens ofereix participar en un projecte pioner en l’observació de núvols generats a causa de l’activitat humana (núvols homogenitus), ja que la ubicació de l’institut és idònia per a aquest tipus d’observacions en l’àrea del Camp de Tarragona.

El mes de juny de 2019, per problemes tècnics, se substitueix de forma provisional l’estació automàtica original per una Davis Vantage Vue. Finalment, el 14 de gener de 2021 s’acaba instal•lant una nova estació model Davis Vantage Pro2 inalàmbrica, propietat de l’institut.

El 7 de juny de 2021, l’institut adquireix una càmera web (orientada al NNW i a Sant Pere) que s’afegeix a tot l’equipament meteorològic per fer el seguiment de l’estat del cel i d’altres fenòmens atmosfèrics. La imatge que encapçala aquesta pàgina web s’actualitza cada quinze minuts gràcies a la col•laboració amb Meteoprades.

El 8 de febrer de 2022, al costat del pluviòmetre, s’hi col•loca un pluviògraf oficial, propietat de l’AEMET. Aquest aparell permet enregistrar en una banda de paper mil•limetrat el començament i el final dels diferents episodis de precipitació i, sobretot, comprovar-ne les intensitats quan hi ha forts aiguats.

El 30 de març de 2023, s’hi instal•la una gàbia meteorològica (orientada al nord) a l’interior de la qual hi ha un termohigrògraf oficial propietat de l’AEMET. L’aparell enregistra de forma contínua en una banda de paper mil•limetrat qualsevol variació de temperatura i d’humitat. També s’hi afegeix un termòmetre de mínima oficial.

Durant el novembre de 2023, l’AEMET ens cedeix un evaporímetre (col•locat dins de la gàbia per conèixer l’evaporació diària), i un heliògraf (instal•lat al terrat de l’institut, orientat al sud i sense obstacles que facin ombra amb el qual es mesuren les hores efectives de sol diari).

Totes aquestes dades es fan arribar diàriament a l’AEMET (a través d’un programa informàtic) i a la XOM (a partir d’un aplicatiu que permet la consulta de les diferents variables observades a la web de l’SMC).

QUÈ HI PODEM TROBAR I ON?

Les dades que ofereix l’estació automàtica, actualitzades en temps real, són temperatura, humitat, pressió atmosfèrica, velocitat i direcció del vent, precipitació diària i intensitat d’aquesta. També calcula una sèrie de variables a partir de les dades mesurades com temperatura de sensació, temperatura de xafogor, punt de rosada, etc. Trobareu tota aquesta informació a:

INS Joan Puig i Ferreter
Meteoclimatic
Meteoprades
Meteosona
Servei Meteorològic de Catalunya (SMC)
TV3
Infomet