Preguntes freqüents


Apartat amb les preguntes més habituals relacionades amb el projecte Àgora.

Des d'aquesta pàgina es pot consultar l'índex de totes les preguntes freqüents donades d'alta al sistema.



Totes les categories

Pàgina:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  (Següent)

1. SERVEI ÀGORA

Imatge Administrador/a Espai de suport

AGORA: Com demano la baixa d'un servei?

per Administrador/a Espai de suport - dilluns, 23 gener 2017, 13:55
 

En el cas que no estigueu fent ús d'un servei d'Àgora (Moodle, Intranet o Marsupial) és recomanable que feu la sol·licitud de baixa al servei.

 
Per sol·licitar aquesta baixa entreu al Portal d'Àgora amb l'usuari i contrasenya d'un dels gestors del Portal.
 
A continuació, feu clic a El meu Àgora | Sol·licituds. Trobareu un desplegable on haureu d'indicar quin tipus de sol·licitud voleu fer, en aquest cas Baixa al servei.
 
Sol·licitud de baixa d'un servei

Un cop feta la sol·licitud, el sistema mostrarà un resum de la petició:
 
Confirmació de baixa
La baixa al servei no es realitza de forma immediata, fins que l'Equip d'Àgora no processi aquesta baixa, encara podreu entrar al servei.
Imatge Administrador/a Espai de suport

AGORA: Què necessito? Moodle o Intraweb?

per Administrador/a Espai de suport - dilluns, 10 març 2014, 17:21
 

El Moodle és un programari que serveix per fer aules virtuals. La intranet, també anomenada intraweb (nom del projecte en el marc del qual es desenvolupa), està basada en el programari Zikula i serveix per fer la web del centre.

El Moodle gira en torn al concepte de curs. De manera sintètica, un curs és un conjunt de recursos (informacions), activitats i usuaris amb un rol determinat (professor/a, estudiant, administrador/a). El curs, per tant, està organitzat com una aula, a on els estudiants troben informació i exercicis relacionats amb aquesta informació i els professors disposen d'eines per avaluar els coneixements dels alumnes. El Moodle es pot utilitzar (i s'utilitza) pel treball a l'aula, tot i que està pensat per anar més enllà, permetent el treball des de casa seguint la mateixa dinàmica que es dóna en una aula presencial.

Portada del moodle de l'Institut de Sant Vicenç de Castellet


La intranet és una web amb part pública i part privada, concebuda com a element de comunicació interna i externa. La part pública està pensada per mostrar aquella informació que el centre posa a disposició de qualsevol que visita la web. La part privada ofereix eines de gestió i comunicació interna i alguns mòduls amb finalitat docent. La intranet incorpora un sistema de permisos que personalitza la informació que veu cada visitant en funció del nivell d'accés que té concedit.

Portada de la intranet de l'Institut de Castellbisbal


Els cursos de Moodle tenen una data d'inici i una de finalització i, per tant, tenen un cicle molt lligat al curs escolar. En canviar de curs, la decisió lògica és esborrar totes les dades generades pels usuaris durant l'any anterior: entregues d'exercicis, participacions als fòrums, converses al xat, ... per tornar a començar de nou, tot inscrivint professorat i alumnat nou a partir de la taula d'usuaris general del Moodle.

La informació continguda a la intranet es pot canviar completament cada any, però no és necessari que sigui així. La informació pública del centre no acostuma a canviar molt d'any en any i les dades que generen els usuaris (notícies, documents, enviament de formularis, missatges interns, ...) no perden necessàriament vigència en canviar el curs. La intranet no té un caràcter cíclic intrínsec.

El Moodle i la intranet tenen funcionalitats duplicades, cosa que dóna flexibilitat. És possible utilitzar el Moodle com a entorn per publicar notícies i tenir-hi un fòrum global. També és possible fer Quaderns Virtuals i activitats JClic amb la intranet. Aquesta superposició evita la obligatorietat de disposar dels dos entorns en cas de voler fer un ús parcial d'un d'ells. Per exemple, un centre pot basar el seu treball en el Moodle i utilitzar-lo com a punt de publicació de notícies. Igualment, un centre interessat en potenciar la web pública també pot utilitzar la intranet per treballar amb els alumnes.

Per tant, l'elecció d'una opció o una altra depèn de l'objectiu que es persegueixi. A Àgora el Moodle i la intranet estan connectats, de manera que es poden traspassar usuaris fàcilment d'un a l'altre, es poden fer inscripcions a Moodle des de la intranet i es pot configurar per a que hi hagi entrada única a través de la intranet.

Imatge Administrador/a Espai de suport

AGORA: Què s'ha de fer per canviar l'URL d'accés a Àgora?

per Administrador/a Espai de suport - dimecres, 9 novembre 2016, 10:01
 

Per canviar l'URL d'accés als serveis de Moodle o Nodes del vostre centre, per exemple, per passar de l'enllaç http://agora.xtec.cat/ceip-exemple/moodle a http://agora.xtec.cat/esc-exemple/moodle, cal seguir els passos següents:

  1. Obrir una incidència al SAU per sol·licitar el canvi de nom propi general del centre, indicant quin ha de ser el nou. Aquest canvi afectarà només a l'àlies de l'adreça de correu (esc-exemple@xtec.cat enlloc de aXXXXXXX@xtec.cat) i a l'adreça de l'espai web estàtic (com ara http://www.xtec.cat/esc-exemple/). Podeu trobar més informació sobre el canvi de nom propi a aquesta pàgina d'atenció a l'usuari de la XTEC.

  2. Un cop estigui fet el canvi anterior, un gestor/a del centre ha d'entrar a l'espai de gestió dels serveis d'Àgora i acceptar el canvi de nom propi.



  3. Una vegada acceptat, els URL que s'hauran d'utilitzar per accedir als serveis d'Àgora seran els nous (segons l'exemple anterior http://agora.xtec.cat/esc-exemple/moodle i/o http://agora.xtec.cat/esc-exemple/). Mentre no s'accepti el canvi, el nom propi utilitzat en els serveis d'Àgora serà l'antic.

Important: Cal tenir en compte que un cop s'hagi realitzat el canvi de nom pot ser que alguns recursos deixin de funcionar degut a que continguin enllaços absoluts a l'URL antic. En aquest cas, s'hauran d'editar un a un per actualitzar-los amb l'adreça nova.

Imatge Administrador/a Espai de suport

AGORA: Què és Àgora?

per Administrador/a Espai de suport - dimarts, 17 gener 2017, 10:09
 

Logotip d'ÀgoraÀgora és un sistema d’allotjament múltiple de Moodle i Nodes (web de centre) que ofereix el Departament d'Ensenyament als centres docents de Catalunya. Per tant, no és possible demanar l'alta a cap servei a nivell personal.

Es pot trobar més informació sobre aquest servei a les condicions d'ús.

Imatge Administrador/a Espai de suport

AGORA: Si tinc un dubte, problema i/o suggeriment, on l'he de fer arribar?

per Administrador/a Espai de suport - dimarts, 17 gener 2017, 10:29
 

En primer lloc el que us recomanem és que, abans d'enviar cap missatge reviseu que no estigui resolt ja a l'apartat de Preguntes freqüents. En cas de no trobar la resposta podeu contactar amb el SAU mitjançant el Formulari de contacte amb el SAU (que trobareu enllaçat a la primera pàgina del portal Àgora) o bé via telefònica. Una altra opció possible és cercar el dubte i/o problema al fòrum corresponent (Fòrum Àgora-MOODLE o Fòrum Àgora-NODES) i, si tot i així ningú s'ho ha trobat abans, podeu afegir un tema nou de debat al fòrum adient, indicant, a més del problema, l'URL del centre.

Per tant, el procediment que heu de seguir per resoldre un dubte o problema és el següent:

  1. Consultar les Preguntes freqüents. Aquest apartat conté les preguntes més habituals relacionades amb els serveis que ofereix Àgora.

    Preguntes freqüents



  2. En cas que no hi hagi cap pregunta que respongui al dubte, fer una cerca al fòrum corresponent (Fòrum Àgora-MOODLE o Fòrum Àgora-NODES) per tal de comprovar si algun altre company s'ha trobat abans amb el mateix problema i se li ha donat una resposta.

    Fòrums d'Àgora



  3. Si no hi ha cap fil on estigui resolt el problema/dubte, contactar amb el SAU mitjançant el Formulari de contacte amb el SAU (per poder-ho fer és necessari accedir amb un usuari/ària XTEC) o bé via telefònica o bé enviar una intervenció nova al fòrum corresponent (Fòrum Àgora-MOODLE o Fòrum Àgora-NODES) amb una descripció detallada del problema i l'URL del centre.
SAU
Imatge Administrador/a Espai de suport

AGORA: Vull donar d'alta a un servei, què he de fer?

per Administrador/a Espai de suport - dilluns, 23 gener 2017, 12:34
 

Els serveis Àgora només estan disponibles pels centres docents de Catalunya. Per tant, no és possible demanar l'alta a cap servei a nivell personal.

  • Qualsevol centre educatiu amb identificador de la XTEC pot demanar l'alta a qualsevol dels serveis que inclou el projecte Àgora (Moodle, Nodes i Marsupial) des de la pàgina d'alta serveis Àgora. Per poder-ho fer el centre ha de disposar de nom propi. En cas que no sigui així es pot demanar des d'aquesta pàgina d'Atenció a l'usuari de la XTEC.
    • Des del curs 2011/12, només poden demanar l'alta als serveis d'Àgora els gestors que el centre hagi designat. A la pregunta freqüent "Com es designen els gestors de centre?" s'expliquen els passos que ha de seguir un centre per assignar el primer gestor.
    • Qualsevol dels gestors de centre pot demanar l'alta als serveis d'Àgora des de l'apartat El meu Àgora | Sol·licitud de serveis, mitjançant un formulari on haurà de seleccionar els serveis que sol·licita, indicar el càrrec que ocupa dins el centre i acceptar les condicions d'ús.
    • Un cop finalitzat el tràmit, l'alta quedarà pendent de confirmació de forma que els serveis sol·licitats no s'activaran fins que aquesta es resolgui positivament per l'equip Àgora.

  • Les escoles oficials d'idiomes (EOI) amb identificador XTEC i nom propi poden sol·licitar el servei Moodle des del Portal d'Àgora-EOI. Igual que en el cas dels centres educatius només poden demanar l'alta als serveis d'Àgora-EOI els gestors que el centre hagi designat.
Imatge Administrador/a Espai de suport

GENERAL: Com es designen els gestors de centre?

per Administrador/a Espai de suport - dilluns, 23 gener 2017, 13:25
 


Per assignar el primer gestor, el centre s'haurà d'autenticar a l'eina de gestió amb l'usuari/ària XTEC (per exemple, a1234567) i la contrasenya corresponent.

Autenticació del centre al portal
Després d'entrar, per accedir al formulari que li permetrà designar el seu primer gestor, haurà de fer clic a l'apartat El meu Àgora | Gestors.

Per activar un gestor nou cal indicar el nom d'usuari XTEC de la persona a la que es vol designar, sense @xtec.cat. El centre haurà de comunicar a la persona designada que ja pot accedir a l'eina de gestió per sol·licitar serveis i fer altres tràmits.

Abans d'enviar el formulari és molt important assegurar-se que les dades són correctes. 

Dessignar gestor


A partir d'aquest moment tant el centre com el nou gestor podran afegir i esborrar gestors segons les serves necessitats.
Gestor confirmat

Un cop acceptades les funcions de gestió, l'usuari tindrà accés a l'apartat “El meu Àgora”, on disposarà de les opcions següents:
  • Serveis. Mostra informació sobre els serveis d'Àgora (Moodle, Nodes o Intraweb) que ha sol·licitat el centre. Per cada servei indica l'estat en què es troba, l'usuari que n'ha sol·licitat l'activació, l'adreça web (si aplica), la data d'activació i l'espai de disc ocupat i total (si aplica).
  • Enviament de fitxers grans al Moodle. Aquesta opció només apareix si el servei de Moodle està activat. Permet enviar al sistema de fitxers del Moodle fitxers més grans de 10MB.
  • Sol·licitud de serveis. Permet al gestor sol·licitar els diferents serveis d'Àgora en nom del centre al que representa. En la pregunta freqüent "Vull donar-me d'alta al servei, què he de fer?" s'explica com realitzar aquesta sol·licitud.
  • Gestors. Permet assignar nous gestors al centre, fins a un màxim de 4, i/o eliminar algun dels existents. El procediment a seguir és el mateix que s'ha descrit pel primer gestor.
Imatge Administrador/a Espai de suport

GENERAL: Com s'accedeix a l'espai FTP i/o a la base de dades d'Àgora?

per Administrador/a Espai de suport - dimecres, 29 maig 2013, 12:23
 

Una de les característiques del servei Àgora és que no permet l'accés FTP. Per tant, no es poden instal·lar mòduls ni temes i, a més, l'única via per pujar fitxers més grans que la mida permesa (10MB) és accedir al portal d'Àgora o al portal d'Àgora-EOI amb un usuari/ària gestor i utilitzar les eines corresponents (per exemple, en el cas de Moodle, l'apartat "Enviament de fitxers grans al Moodle").

A més, Àgora tampoc permet l'accés directe a les bases de dades (com ho permetien altres serveis com ara phobos). Per aquest motiu, per moure continguts a altres espais caldrà utilitzar els mecanismes d'importació/exportació que ofereixen les eines. De nou, a mode d'exemple, amb les còpies de seguretat i les restauracions es poden copiar cursos Moodle a altres espais.

Imatge Administrador/a Espai de suport

GENERAL: Quina és la política de quotes del Moodle i el Nodes?

per Administrador/a Espai de suport - dilluns, 23 gener 2017, 13:03
 

La quota dels espais d'Àgora és diferent segons el servei:

  • A Moodle cada centre disposa d'una quota inicial de disc de 5000MB, ampliables (en casos molt justificats es pot sobrepassar aquesta quota). IMPORTANT: l'ampliació de quota per sobre dels 5GB estarà condicionada per la presència de còpies de seguretat dels cursos (vegeu les indicacions de la part final d'aquesta pregunta freqüent).
  • A Nodes cada centre disposa d'una quota inicial de disc de 5000MB, ampliables (en casos molt justificats es pot sobrepassar aquesta quota). 

Des de gener de 2012, el sistema envia un correu electrònic en el cas que s’estigui arribant al màxim de la quota designada i/o se superi. En el cas de les EOI, aquest missatge s'envia des de març de 2012.

Quan s'enviarà aquest avís?

S'enviarà un missatge de correu electrònic a la bústia del correu XTEC dels gestors del centre i al codi de centre quan es donin aquestes dues condicions:
  • S'hagi superat el 85% d'ocupació de la quota.
  • L'espai lliure sigui inferior a 1 GB.

Com puc saber l'espai que em queda?

Per tal de consultar l'espai de disc ocupat en cadascun dels serveis Àgora cal accedir a l'espai de gestió ja sigui mitjançant l'usuari genèric del centre (codi de centre) o bé mitjançant algun dels gestors que el centre hagi designat. En la pregunta freqüent Com es designen els gestors de centre? s'explica com donar d'alta aquest gestor/a.

Un cop dins, a l'apartat El meu Àgora apareixen un seguit de dades relatives als diferents serveis que el centre ha sol·licitat entre les quals es mostra el percentatge de disc ocupat sobre el total, així com els valors en MB i el botó Actualitza per refrescar l'ocupació actual.
 
Espai de disc

En el cas del Moodle, disposeu d'una funcionalitat per saber quant d'espai ocupa cada curs de manera individual. Per accedir-hi heu d'entrar al Moodle amb un usuari/ària amb rol d'administració i, en el bloc Administració del lloc, heu de clicar a Informes | Ocupació del disc. A la pestanya de Cursos disposeu del detall d'ocupació per a cada curs i a la pestanya Còpies de seguretat disposeu del llistat de totes les còpies de seguretat que hi ha al Moodle, l'usuari al que pertanyen i una icona d'una paperera que us permetrà eliminar la còpia. Heu de tenir en compte que degut a la gran quantitat de fitxers, la càrrega d'aquesta pàgina pot tardar alguns minuts.

informe_ocupacio.png
En aquest enllaç podeu trobar amb més detall el procés per eliminar còpies de seguretat dels usuaris.

Com puc sol·licitar més espai?

Per tal de sol·licitar una ampliació d'espai s'ha d'anar a l'Eina de Gestió, identificar-se com a gestor/a, accedir a El meu Àgora | Serveis i fer clic a Sol·licita més espai. Ara bé, aquest botó per sol·licitar més espai només apareixerà quan a un servei es donin aquestes dues condicions:
  • S'hagi superat el 75% d'ocupació de la quota.
  • L'espai lliure sigui inferior a 1 GB.

Ampliació quota

A l'apartat Sol·licituds disponibles seleccioneu Ampliació de quota, trieu el servei afectat (a l'exemple anterior, Moodle, però podeu fer el mateix amb Nodes) i a continuació expliqueu els motius pels quals necessiteu aquesta ampliació.

Sol·licituds del centre

Un cop feu la tramesa de la sol·licitud apareixerà una pantalla resum amb les dades de la petició.

Estat de la sol·licitud

Per poder fer el seguiment de la petició podeu anar a Altres sol·licituds i a la columna Estat comprovar si diu En estudi, Solucionada o bé Denegada. En un període d'aproximadament una setmana obtindreu resposta a la petició. A la columna Resposta dels administradors trobareu una petita explicació de l'acció feta (espai ampliat, motius pels quals la petició no ha estat acceptada...).

Què passa si s'exhaureix el 100% de l'espai?

En el moment que la quota hagi arribat al seu límit màxim cap usuari/ària (tant alumnat com professorat) podrà pujar cap fitxer i, quan intenti fer-ho, en el cas del Moodle, li apareixerà el missatge següent:

Quota exhaurida
Per tant, és important, en el moment que el centre rebi els missatges d'avís que anuncien que ha superat el 85% de la seva quota, alliberi tot l'espai possible i, si tot i així en necessita més, faci la petició d'ampliació corresponent.

Què puc fer per alliberar espai al Moodle?

Existeixen diversos mecanismes que permeten estalviar espai de la quota:
  • Esborrar cursos o continguts antics.
  • Esborrar còpies de seguretat obsoletes.
  • No crear còpies de seguretat o, en cas de crear-les, descarregar-les a l'ordinador local i esborrar-les de l'espai Moodle. Com s'explica a aquesta pregunta freqüent, a Àgora cada dia es fa una còpia completa de tota la base de dades i, tot i que sí que és recomanable fer còpies periòdicament (com ara a finals de cada trimestre) no és necessari fer-ho de forma habitual cada setmana.
  • Fer servir serveis externs com Youtube, Vimeo, Google Drive... per enllaçar continguts multimèdia al Moodle en comptes de tenir-los al servidor.
  • Revisar les bones pràctiques que trobareu en aquesta pregunta freqüent.

Què puc fer per alliberar espai al Nodes?

  • Esborrar imatges que no es facin servir.
  • Fer servir serveis exerns com Youtube, Vimeo o Google Drive.
  • Revisar les bones pràctiques que trobareu en aquesta pregunta freqüent.



Imatge Administrador/a Espai de suport

GENERAL: Quina és la política de quotes dels serveis d’Àgora i què s'ha de fer per ampliar-la?

per Administrador/a Espai de suport - dijous, 19 gener 2012, 18:25
 
A començaments del 2012 s’ha fet una revisió de la política de quotes als serveis d'Àgora per tal d’implementar noves millores i funcionalitats.

Amb la nova política de quotes es procedirà a l'enviament d'un correu electrònic en el cas que s’estigui arribant al màxim de la quota designada i/o es superi.

Quan s'enviarà aquest avís?

El gestor/a del centre i el mateix centre a través de la seva adreça Xtec rebran un correu electrònic d’avís quan:
  • s'hagi superat el 70% d'ocupació de la quota
  • i el 30% de l'espai restant no sigui superior a 1 Gb.

Com puc sol·licitar més espai?

Per tal de sol·licitar una ampliació d'espai s'ha d'anar a l’Eina de Gestió, identificar-se com a gestor/a, accedir a El meu Àgora | Serveis i fer clic a Sol·licita més espai. En la pregunta freqüent Com es designen els gestors de centre? s'explica els passos que ha de seguir un centre per donar d'alta els gestors.

Gestió de serveis

A l'apartat Sol·licituds disponibles seleccioneu Ampliació de quota, trieu el afectat (a l'exemple anterior, Moodle) i a continuació expliqueu els motius pels quals necessiteu aquesta ampliació.

Sol·licituds del centre

Un cop feu la tramesa de la sol·licitud apareixerà una pantalla resum amb les dades de la petició.

Estat de la sol·licitud

Per poder fer el seguiment de la petició podeu anar a Altres sol·licituds i a la columna Estat comprovar si diu En estudi, Solucionada o bé Denegada. En un període d'aproximadament una setmana obtindreu resposta a la petició. A la columna Resposta dels administradors trobareu una petita explicació de l'acció feta (espai ampliat, motius pels quals la petició no ha estat acceptada...).

Què passa si s'exhaureix el 100% de l'espai?

En el moment que la quota hagi arribat al seu límit màxim cap usuari/ària (tant alumnat com professorat) del Moodle podrà pujar cap fitxer i, quan intenti fer-ho, li apareixerà el missatge següent:

Quota exhaurida
Per tant, és important, en el moment que el centre rebi els missatges d'avís que anuncien que s'ha superat el 85% de la seva quota, alliberi tot l'espai possible i, si tot i així necessita més espai, faci la petició per ampliar-la. 

Què puc fer per alliberar espai?

Existeixen diversos mecanismes que permeten estalviar espai de la quota:
  • Esborrar cursos o continguts antics
  • Esborrar còpies de seguretat obsoletes
  • No crear còpies de seguretat o, en cas de crear-les, descarregar-les a l'ordinador local i esborrar-les de l'espai Moodle. Com s'explica a aquesta pregunta freqüent, a Àgora cada dia es fa una còpia completa de tota la base de dades i, tot i que sí que és recomanable fer còpies periòdicament (com ara a finals de cada trimestre) no és necessari fer-ho de forma habitual cada setmana.

Pàgina:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  (Següent)