Preguntes freqüents NODES


Des d'aquesta pàgina es pot consultar l'índex de totes les preguntes freqüents donades d'alta al sistema.

A part de les preguntes freqüents específiques d'Àgora-Nodes, podeu trobar informació general del funcionament de WordPress a la pàgina d'ajuda de XTECBlocs.

Totes les categories

Pàgina:  1  2  3  (Següent)

ALTRES

Imatge Administrador/a Espai de suport

Bones pràctiques amb Nodes. Normes per al bon ús de la mediateca a Nodes

per Administrador/a Espai de suport - dijous, 22 desembre 2016, 10:11
 

La "Mediateca" és el component de WordPress que ens permet emmagatzemar diversos tipus de fitxers multimèdia per utilitzar-los en articles i pàgines del lloc web.

Donat que Nodes és un sistema compartit entre molts centres, l'espai disponible està limitat i cal aprofitar-lo bé. Aquí teniu uns quants consells que convé seguir per no exhaurir l'espai disponible:

Imatges


  • Només s'han de pujar a la mediateca les imatges que es vulguin utilitzar com a elements estàtics de la web i la "imatge resum" dels articles que en tinguin.
    Les col·leccions de dues o més fotos fetes en sortides, festes, exposicions, activitats... s'han de pujar a algun sistema públic d'emmagatzematge de fotos (com ara Google Fotos o Flickr) i referenciar-les des dels articles. Per referenciar un àlbum extern podeu optar entre:

    • Pujar una única foto a la mediateca i inserir-la a l'article o pàgina, assignant-li un enllaç que porti a l'àlbum públic.

    • Capturar les adreces de les fotos de l'àlbum públic amb l'extensió "Àlbum" (o similar) i utilitzar la llista obtinguda per construir un "carrusel" que es pot inserir a l'article. Aquí trobareu explicat aquest procés.
      Tingueu en compte que el "carrusel" i altres galeries de fotos intenten carregar sempre TOTES les imatges. Es recomana no incloure més de 50 imatges a cada carrusel, especialment si ha d'aparèixer a la pàgina inicial, per evitar sobrecarregar els servidors amb massa peticions de fotos que segurament els visitants no arribaran a veure completament.

    • Si utilitzeu Google Fotos podeu crear de manera automàtica un vídeo a Youtube a partir de qualsevol àlbum. Aquest vídeo es pot inserir a l'article acompanyat d'un enllaç de text que porti a l'àlbum complet. Aquí s'explica com fer-ho.


Àudio

  • Només s'haurien de pujar a la mediateca els àudios que siguin realment un contingut d'un article o pàgina.

  • Els àudios llargs (podcasts, concerts, entrevistes, cançons...) s'haurien de publicar sempre en algun sistema especialitzat a servir àudio en streaming, com ara Soundcloud. Qualsevol enllaç a Soundcloud que enganxeu en un article o pàgina es mostra automàticament com un reproductor d'àudio, sense que calgui capturar cap codi "embed". Aquí s'explica com fer-ho.
    Una altra possibilitat és pujar l'àudio al Google Drive, compartir-lo per a tothom i enllaçar l'enllaç a l'article.

  • MOLT IMPORTANT: Els àudios s'han de publicar sempre en format comprimit. Els formats més usuals són MP3 i OGG. Penseu que un fitxer d'àudio comprimit acostuma a ocupar 10 vegades menys que un WAV!


Vídeo

  • Els arxius de vídeo MAI no s'haurien de pujar a la mediateca, ja que Àgora no és un sistema dissenyat per a servir aquest tipus de continguts. Podeu utilitzar els serveis Vimeo, YouTube o similars per publicar els vídeos i inserir-los a les pàgines o articles. Com en el cas de Soundcloud, n'hi ha prou amb escriure o enganxar l'adreça del vídeo per tal que aquest aparegui com un objecte incrustat.


Altres documents

  • Per a documents del centre el millor és fer servir el gestor documental de Nodes. Aquí s'explica com fer-ho.

  • És molt recomanable que si els fitxers son de text es converteixin a format PDF.


Copyright i drets d'autor

Cal tenir en compte en tot moment els drets d'autor i copyright al que poden estar subjectes els fitxers que pugeu a la mediateca. Podeu trobar informació sobre això aquí.

Imatge Administrador/a Espai de suport

Sistema de reserves

per Administrador/a Espai de suport - divendres, 4 març 2016, 16:27
 

Després dels últims canvis als formularis de Google, aquesta solució NO FUNCIONA. Esperem oferir-vos una solució aviat. 


Nodes no incorpora cap mòdul específic de a sistema de reserves. El mòduls gratuïts disponibles a WordPress com a sistema de reserves (Booking) no ofereixen un bon equilibri entre funcionalitats i facilitats d'ús. Com a solució senzilla i prou funcional s'ha optat per implementar un sistema basat en Google Forms, Google Calendar i Google App Scripting.

Com funciona?

En trametre una reserva mitjançant el formulari, es genera automàticament un esdeveniment al calendari associat. A la descripció de l'esdeveniment es mostra l'usuari/ària i el moment en què s'ha fet la reserva. Si el recurs no està ocupat, es marca la reserva al calendari amb un asterisc. Si el recurs ja està ocupat, la nova reserva és registrada igualment però sense asterisc. Això indica que està "a la cua". En cas que hi hagi més d'una reserva a la cua, el moment en què s'ha fet la reserva (registrat a la descripció) determina l'ordre de prioritat. Per fer reserves periòdiques o eliminar reserves és necessari accedir directament al calendari amb permisos d'administració (Coordinador TAC del centre, Cap d'estudis, etc.)

Podeu veure una demostració a http://agora.xtec.cat/demoinstitut/serveis/reserves-daula-i-recursos/ (per veure el formulari de reserves, heu d'estar autenticats amb el vostre compte usuari@xtec.cat)

Instruccions per fer el vostre sistema de reserves

Pas 1. Creeu un calendari públic

Selecció_819

Pas 2. Guardeu l'identificador del calendari. El podeu obtenir a Configuració del calendari, apartat Adreça del calendari | ID de calendari. 

Selecció_818  

Pas 3. Obriu el document següent i aneu a Fitxer | Fes-ne una còpia. Podeu posar-li de nom "Reserves Institut" o "Reserves Escola". Aquest document és un full de càlcul que té un formulari i un script associat.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1I64dAuDxKYxuvprbZtgDIAcXR57Q0Ad_u_C4AG6Qy-0/edit?usp=sharing

Pas 4. Tanqueu el document original (per evitar confusions) i aneu a la còpia que heu creat en el punt anterior. Dins del vostre document, aneu a Formulari | Edita Formulari. Definiu els elements del camp Aula o recurs que necessiteu en el vostre centre.

Selecció_817

Pas 5. El següent pas és vincular el vostre Formulari/full de càlcul de reserves amb el calendari. Al segon full (Configuració) del vostre full de càlcul, definiu l'identificador del calendari que heu guardat abans.

conf

Pas 6. Ara heu d'activar un disparador que generarà un esdeveniment al calendari cada vegada que algú faci una reserva amb el formulari que heu definit. Per activar el disparador heu d'anar a al menú superior i fer clic a Reserves | Activar.

Pas 7. Ja només queda inserir el formulari i el calendari a la vostra pàgina web. Copieu el contingut generat a Codi de calendari+formulari i enganxeu-lo a la vostra pàgina. Podeu modificar l'alçada i amplada del calendari i formulari per a ajustar-los a les dimensions de la vostra pàgina.

Selecció_820

CALENDARI

Imatge Administrador/a Espai de suport

Error en el calendari: una o més de les vostres entrades no es poden mostrar

per Administrador/a Espai de suport - dimecres, 14 gener 2015, 14:32
 
  • A Google Calendar heu copiar l'identificador del calendari.

    id%20calendari.png

     
  • Recordeu que el calendari ha de ser públic, si no ho és, no funcionarà.

    Selecci%C3%B3_870.png

CAPÇALERA

Imatge Administrador/a Espai de suport

Com puc canviar els elements de la capçalera?

per Administrador/a Espai de suport - dimecres, 20 gener 2016, 12:42
 

Nom del centre i descripció

capsalera1.png

  • Accediu a l’apartat Aparença | Personalitza | Capçalera i ompliu les dades següents:
    • Nom del centre
    • Descripció / Lema
    • Modifiqueu el Tamany lletra en cas que el text no s'ajusti bé a l'espai.

Imatge o carrusel d'imatges

capsalera2.png

  • Accediu a l’apartat Aparença | Personalitza | Capçalera
La mida recomanada per la imatge o imatges és de 1000px (amplada) x 220px (alçada). Si la imatge és més gran o més petita, el sistema intentarà fer un ajustament òptim.
NOTA: Si definiu una imatge, el paràmetre Carrusel s'ignorarà.

Graella d'icones

capsalera3.png

  • Accediu a l’apartat Aparença | Icones de capçalera.
  • Localitzeu la icona que voleu afegir i copieu al camp Icona el text que apareix al costat (per exemple, admin-site).
  • Al camp Element X escriviu el títol i al camp Enllaç especifiqueu l’URL que on s'accedirà en fer clic sobre la icona. Tigueu en compte que:
    • Si voleu que la pàgina s'obri en una finestra o pestanya nova haureu de posar l'URL completa, per exemple, per obrir el calendari hauríeu de posar http://agora.xtec.cat/xxxxxxxxx/linstitut/calendari-curs
    • Si voleu que la pàgina s'obri a la mateixa finestra haureu de posar l'URL relativa, per exemple, per obrir el calendari hauríeu de posar linstitut/calendari-curs

 

 

Imatge Administrador/a Espai de suport

El nom del meu centre no cap a la caixa

per Administrador/a Espai de suport - dimarts, 28 abril 2015, 16:17
 

Si el nom del vostre centre és molt llarg, es possible que no es visualitzi correctament a la caixa assignada. 

Proveu a: 

  • Dins del mateix apartat on definiu el nom (Aparença | Personalitza | Capçalera), trieu una Mida de la lletra més petita.  
  • Podeu treure de la primera caixa la denominació del centre (Escola, Institut) i posar-lo a la segona caixa (descripció). 
    Exemple: Escola Mare de Deu del Patrocini es pot dividir en Mare de Déu del Patrocini (primera caixa) i Escola de primària a la Vila de Cardona (segona caixa).
    capsalera4.png
Imatge Administrador/a Espai de suport

Què he de posar a la segona caixa (Descripció / Lema)?

per Administrador/a Espai de suport - divendres, 28 agost 2015, 13:24
 

La descripció o lema es mostra a la segona caixa de la capçalera, al costat del nom del centre.

lema.png

A continuació us detallem alguns exemples del que podeu posar:

  • Context: relacionat amb els estudis i/o ubicació del centre 
    • ESO i Batxillerat al barri de la Bonaigua
    • Escola pública a Mataró
    • ...
  • Trets d'identitat:
    • Escola Fundada l'any 1940
    • Educació en valors i tracte personalitzat
    • ...
  • Events: missatges de caràcter temporal 
    • Comencem el curs!
    • Bon Nadal! 
    • Tornem el 8 de Gener!
    • ...

Exemples reals: 

lemes reals

Imatge Administrador/a Espai de suport

Recomanacions per les imatges a la capçalera

per Administrador/a Espai de suport - dimecres, 9 setembre 2015, 11:33
 

La imatge o imatges de capçalera són una part fonamental de l'estètica i la identitat del vostre web.

capsalera.png

Algunes recomanacions: 

  • En principi, els motius més clàssics són: la façana del centre, el pati, les instal·lacions, l'interior dels passadissos, l'interior d'alguna classe amb alumnes treballant, etc.

  • També podeu provar amb motius més universals relacionats amb la escola i un enfoc més artístic. Exemple.  

  • Una altra alternativa és utilitzar il·lustracions i dibuixos amb motius escolars. 

  • Tant si poseu una fotografia o un carrusel, és recomanable mostrar només una fotografia a la vegada. El disseny de capçalera de nodes implica que la imatge ha de ser molt panoràmica. No sempre és senzill realitzar o triar una foto amb aquest format però val la pena.  

  • La pàgina carregarà més ràpid si utilitzeu una sola fotografia enlloc d'un carrusel. Si teniu una bona imatge representativa del centre, és la millor opció. Mida recomanada: 1000 x 220px
  • Si trieu un carrusel com a capçalera, us recomanem que mostreu només una fotografia a la vegada i que no canviï automàticament. Els canvis de diapositiva, sobretot si es fan ràpidament, distreu al visitant i provoquen irritació. 
    • Comportament de la imatge: Retalla per ajustar
    • Llisca automàticament sobre la diapositiva següent: No
    • Alçada del carrusel: 179
    • Amaga els botons de navegació, mostra'ls quan el ratolí passi per sobre:
    • Activa la paginació: No

  • Si teniu clar que voleu presentar una seqüència de diapositives però no voleu cap ordre, pot ser una bona idea que cada recàrrega de pàgina es mostri una diapositiva diferent:
    • Diapositives aleatòries:

  • Si decidiu tenir un carrusel on les fotografies vagin canviant automàticament, us recomanem que el paràmetre Segons entre el canvi de diapositives sigui com a mínim de 15 segons. Una freqüència de canvi més alta distreu al visitant i provoca irritació després d'una poca estona.

 

CARRUSEL

Imatge Administrador/a Espai de suport

Bones pràctiques al Carrusel

per Administrador/a Espai de suport - dimecres, 17 juny 2015, 11:22
 

El Carrusel és un recurs molt útil però també molt cridaner i que pot ralentitzar la càrrega de la vostra pàgina. Aquí teniu algunes bones pràctiques:  

  1. En general, us recomanem carregar les diapositives des d'un àlbum extern. El carrusel de Nodes permet utilitzar Picasa i Google+ Fotos com a font externa [NOTA: la nova versió de Google Fotos no funciona però encara podeu fer servir l'enllaç del Google+ fotos antic: https://plus.google.com/u/0/photos/highlights). A part de l'estalvi d'espai, us permetrà reaprofitar els àlbums per publicar-los en altres espais si és necessari.

  2. Excepció a la primera recomanació: si teniu un carrusel de capçalera o un carrusel de presentació del centre a la primera pàgina, es preferible carregar les diapositives des de la mediateca. Encara que Picasa i Google+ fotos són molt fiables, pels carrusels "crítics" pot ser convenient no dependre de la connexió amb aquest serveis. 

  3. Podeu tenir varis carrusels a la mateixa pàgina però es recomanable no tenir més d'un carrusel amb reproducció automàtica a la vegada. Això produeix estrès visual en el visitant que no sap on mirar i si mira un dels carrusels, té els altres generant soroll visual. 

  4. Augmenteu els temps de durada de la diapositiva. És molt estressant no tenir temps de llegir una imatge, 8 segons és una bona durada de referència. Si el visitant troba que va lent, pot passar a la següent diapositiva amb les fletxes. 

  5. Les imatges han de ser petites o mitjanes, de 1024px d'amplada com a màxim. Si teniu molts carrusels amb imatges molt grans, la pàgina trigarà molt en carregar-se. Per exemple: 10 carrusels on cada carrusel té 10 imatges de 2MB cadascuna són 200MB de càrrega de pàgina!!! 

  6. Encara que implica una mica de feina, si veieu que la vostra pàgina principal triga en carregar, canvieu l'opció de "mostra el contingut sencer" en aquelles entrades antigues que continguin un carrusel. La idea és mostrar carrusels només a les entrades noves

  7. Us recomanem la següent configuració. Quedarà bé per la majoria de les fotografies:



    En cas que tingueu moltes fotos en format vertical, heu de canviar la Relació proporcional a 1:3 i potser definir l'ajust de la imatge com "Original".

  8. L'opció d'ajust de la imatge que diu Estira és, en general, una opció dolenta. Només si les vostres fotos s'aproximen molt a l'amplada del carrusel és pot provar, però en general, no es recomanable mostrar fotos estirades a la web.

A grans trets, el procediment òptim per incloure carrusels a les vostres noticies és:

  1. Publiqueu la notícia amb el carrusel i la casella de Mostra el contingut sencer marcada. El carrusel es mostrarà a la portada (i/o la pàgina de categoria/associada). A la mateixa notícia, afegiu una foto destacada i un resum (de moment, amb la casella abans marcada, no es mostrarà ni la foto ni el resum però ens vindran bé per després).

  2. Quan la notícia perd actualitat, editeu-la i simplement desmarqueu la casella Mostra el contingut sencer. Ara la noticia mostrarà el resum i la foto destacada a portada (amagant el carrusel). Si entreu a la noticia, veureu el contingut sencer de l'article (com sempre) on està el carrusel. 

Amb aquesta edició mínima (marcar i desmarcar la casella de Mostra el contingut sencer) podeu tenir el millor en cada moment. 

 

Imatge Administrador/a Espai de suport

Bones pràctiques amb Nodes. Normes per al bon ús de la mediateca a Nodes

per Administrador/a Espai de suport - dijous, 22 desembre 2016, 10:11
 

La "Mediateca" és el component de WordPress que ens permet emmagatzemar diversos tipus de fitxers multimèdia per utilitzar-los en articles i pàgines del lloc web.

Donat que Nodes és un sistema compartit entre molts centres, l'espai disponible està limitat i cal aprofitar-lo bé. Aquí teniu uns quants consells que convé seguir per no exhaurir l'espai disponible:

Imatges


  • Només s'han de pujar a la mediateca les imatges que es vulguin utilitzar com a elements estàtics de la web i la "imatge resum" dels articles que en tinguin.
    Les col·leccions de dues o més fotos fetes en sortides, festes, exposicions, activitats... s'han de pujar a algun sistema públic d'emmagatzematge de fotos (com ara Google Fotos o Flickr) i referenciar-les des dels articles. Per referenciar un àlbum extern podeu optar entre:

    • Pujar una única foto a la mediateca i inserir-la a l'article o pàgina, assignant-li un enllaç que porti a l'àlbum públic.

    • Capturar les adreces de les fotos de l'àlbum públic amb l'extensió "Àlbum" (o similar) i utilitzar la llista obtinguda per construir un "carrusel" que es pot inserir a l'article. Aquí trobareu explicat aquest procés.
      Tingueu en compte que el "carrusel" i altres galeries de fotos intenten carregar sempre TOTES les imatges. Es recomana no incloure més de 50 imatges a cada carrusel, especialment si ha d'aparèixer a la pàgina inicial, per evitar sobrecarregar els servidors amb massa peticions de fotos que segurament els visitants no arribaran a veure completament.

    • Si utilitzeu Google Fotos podeu crear de manera automàtica un vídeo a Youtube a partir de qualsevol àlbum. Aquest vídeo es pot inserir a l'article acompanyat d'un enllaç de text que porti a l'àlbum complet. Aquí s'explica com fer-ho.


Àudio

  • Només s'haurien de pujar a la mediateca els àudios que siguin realment un contingut d'un article o pàgina.

  • Els àudios llargs (podcasts, concerts, entrevistes, cançons...) s'haurien de publicar sempre en algun sistema especialitzat a servir àudio en streaming, com ara Soundcloud. Qualsevol enllaç a Soundcloud que enganxeu en un article o pàgina es mostra automàticament com un reproductor d'àudio, sense que calgui capturar cap codi "embed". Aquí s'explica com fer-ho.
    Una altra possibilitat és pujar l'àudio al Google Drive, compartir-lo per a tothom i enllaçar l'enllaç a l'article.

  • MOLT IMPORTANT: Els àudios s'han de publicar sempre en format comprimit. Els formats més usuals són MP3 i OGG. Penseu que un fitxer d'àudio comprimit acostuma a ocupar 10 vegades menys que un WAV!


Vídeo

  • Els arxius de vídeo MAI no s'haurien de pujar a la mediateca, ja que Àgora no és un sistema dissenyat per a servir aquest tipus de continguts. Podeu utilitzar els serveis Vimeo, YouTube o similars per publicar els vídeos i inserir-los a les pàgines o articles. Com en el cas de Soundcloud, n'hi ha prou amb escriure o enganxar l'adreça del vídeo per tal que aquest aparegui com un objecte incrustat.


Altres documents

  • Per a documents del centre el millor és fer servir el gestor documental de Nodes. Aquí s'explica com fer-ho.

  • És molt recomanable que si els fitxers son de text es converteixin a format PDF.


Copyright i drets d'autor

Cal tenir en compte en tot moment els drets d'autor i copyright al que poden estar subjectes els fitxers que pugeu a la mediateca. Podeu trobar informació sobre això aquí.

Àgora

Picasa ha tancat, com puc penjar les fotos a Nodes?

per Administrador/a XTEC - divendres, 19 agost 2016, 12:38
 

Podeu penjar les fotos a qualsevol repositori fotogràfic i capturar les adreces de les fotografies fent servir l'extensió Àlbum de Google Chrome. Amb les adreces capturades per l'extensió, podeu fer servir el carrusel del Nodes  o generar un carrusel independent


El procediment és el següent: 

  1. Instal·lar l'extensió Àlbum al navegador Google Chrome (només s'ha de fer la primera vegada)
  2. Penjar les fotos al vostre repositori preferit, com ara Google Fotos, Flickr, Dropbox etc.
  3. Capturar les adreces de les imatges amb l'extensió:

    • Si voleu crear un carrusel de nodes amb aquestes imatges, a l'extensió heu de premer el botó Llista
       
      i enganxar (CTRL+V) el codi copiat a la casella Àlbum dins d'un carrusel de Nodes
    • Si voleu crear un carrusel independent, a l'extensió heu de premer el botó Galleria.io



      i dins d'un article o pàgina de nodes, enganxar (CTRL+V) el codi a la pestanya Text


El carrusel de Nodes té molts paràmetres interessants (permet definir el nombre de fotos per diapositives, el tipus de transició, el temps entre diapositives, etc) però requereix una estona més de configuració que el carrusel nadiu de la extensió.  

A aquests enllaços podeu trobar més informació sobre l'extensió Àlbum i els carrusels de Nodes. 


Pàgina:  1  2  3  (Següent)