Visita de l’alumnat de 2n de batxillerat modalitat BIOLOGIA al Clínic

El dia 16 de novembre ,els alumnes de segon de batxillerat de Biologia van assistir a la jornada de portes obertes a l’Institut d’Investigacions Biomèdiques de Barcelona. Segons la pàgina web, l’IIBB és un centre propi del CSIC que reuneix investigadors de prestigi compromesos amb una investigació científica bàsica de qualitat i d’utilitat clínica. L’activitat científica de l’IIBB duta a terme per personal científic de plantilla, posdocs, predocs i tècnics, se centra en la investigació dels mecanismes moleculars i cel·lulars de malalties i processos patofisiològics de gran rellevància actual, com l’obesitat i les seves complicacions, l’esteatohepatitis i la seva progressió al càncer hepàtic, depressió, isquèmia cerebral i hepàtica, neurotoxicitat, inflamació, fibrosi i fallida renal, així com malalties neurodegeneratives com la malaltia d’Alzheimer i Parkinson. (https://www.iibb.csic.es/ca/presentation)

La primera part de la jornada va consistir en assistir a una conferencia impartida pel científic i divulgador Daniel Closa. El títol de la conferència és : Ciència, Credulitat I “Xarlatans”. Ens Ho Podem Creure Tot?.

La sinopsi de la xerrada és la següent: “Constantment, a través de la xarxa, de la publicitat o de persones que coneixem, rebem una gran quantitat d’informacions sobre productes, activitats o actituds que ens proposen millorar la nostra vida. D’altres vegades, ens adverteixen de possibles amenaces o conspiracions en el nostre món. Però, de tot plegat, què ens podem creure? “

Als alumnes els va interessar molt ja que en aquesta xerrada es fomenta l’esperit crític davant l’allau d’informació que tenim , sobretot a  internet; una bona reflexió i una anàlisi dels anuncis de productes miraculosos o salvadors de poca fiabilitat i versemblança científica .

Daniel Closa té un blog  on escriu diàriament sobre temes de ciència de màxima actualitat . http://ciencia.ara.cat/centpeus/

La segona part de la visita es centra en observar mètodes d’experimentació i investigació. Vam veure  com s’investiga , a partir del comportament de ratolins , la depressió i l’ansietat. També vam observar com extrapolar dades per saber la concentració de proteïnes d’una mostra problema del cos humà a partir d’una recta de regressió  i una quantificació prèvia i ,per últim, ens van explicar en què consistia una línia d’investigació sobre la cirrosi hepàtica i com es malmeten els teixits en el fetge  per culpa de la ingesta excessiva d’alcohol.

Aquesta sortida és molt interessant perquè els alumnes poden veure com funciona un centre de recerca i qui són els investigadors i les seves línies de treball, per tant, molt adient en un moment en el que els alumnes han de començar a pensar en el seu futur més immediat.