Sortida a “La Model” amb els alumnes de Formació Professional Bàsica

Divendres 27 d’abril el grup d’alumnes d’FPB d’Electricitat i Electrònica vam començar el projecte per tasques “La presó, un tabú” visitant la presó Model de Barcelona. Vam poder entrar dins el centre penitenciari, ara ja clausurat i obert al públic, i visitar mòduls, cel.les, patis i torres de vigilància i control.
Vam poder gaudir de la companyia de l’Abdul B. un jove nascut a Barcelona que havia passat un temps dins els mòduls 3 i 6. L’Abdul va compartir la seva experiencia prèvia a la presó, la seva vida dins la presó i la seva situació actual, molt marcada per aquest fet vital. Els alumnes van poder entrevistar-lo amb profunditat i iniciar així la primera de les tasques del projecte: entendre quins fets, quines causes duen a una persona a restar sense llibertat.

El treball que han iniciat els alumnes té com a centre d’interès el món penitenciari i engloba tasques de comunicació, societat, ciències aplicades i tutoria. Després de que els alumnes coneguin la història d’aquesta presó, que pretenia ser modèlica, coneixen “in situ”, la història d’un testimoni real que hi ha viscut, l’Addul. La Model, amb més de 100 anys d’història és doncs el punt de partida per reflexionar sobre el model social en què vivim i com ens afecta com a ciutadans.
Mitjançant l’estructura arquitectònica de La Model, extreta de la idea del panòptic de Bentham, els alumnes prenen nota de com està pensat l’espai per tal que compleixi la funció de vigilància i control que té assignada. Finalment, i en el marc de l’assignatura de tutoria, ens plantegem models alternatius de resolució de conflictes que no passin necessàriament pel càstig i el control.

Aquesta visita enceta un conjunt d’activitats on els alumnes acaben elaborant un producte comunicatiu propi i adaptat a les seves capacitats i potencialitats. El resultat final pot ser un treball escrit, un còmic, un vídeo, un fotoreportatge o un connecta elèctric. Caldrà que el producte sigui quelcom reflexionat, creatiu i mostri les vivències pròpies i personals de cada alumne al llarg d’aquest trajecte compartit.

Els alumnes han valorat aquesta activitat amb aquestes paraules:

“El que més m’ha impressionat és com de petita és l’habitació i les hores que hi passen tancats a dins” (Mario)“El que m’és m’ha impressionat són les maneres d’entretenir-se que tenien dins la presó (escoltant la radio, fent sopes de lletres o llegint llibres” (Àlex)
“Ha estat una experiencia única… fins els 18” (Alejandro P.)
“M’ha agradat que vingués algú a explicar-nos la seva experiència allà, les seves històries, etc” (Xavi)
“Visitant la meva futura casa…?” (Alejandro A.)
“L’excursió ha estat bé. M’ha agradat visitar una presó i veure com és” (Adrián)
“És més o menys com me l’esperava. Ha estat bé visitar-la, aprens nous termes com el panòptic” (Fernando)
“Ha estat una excursió completa, divertida, entretinguda i interessant” (Denis)
“Ha estat una sortida enriquidora, he après i comprès com vivien els presos. Molt interessant” (Sergio)
“El que més m’ha agradat és que vingués l’Abdul a ensenyar-nos la Model i ens va explicar moltes coses de la seva vida” (Iker)

1 comentari

  1. Damià

    Guau! Quin projecte més interessant!! I la visita per agafar idees in situ molt bona!! Segur que alguns d’ells en treuen molt de profit i valoren de manera diferent les accions que puguin fer!! Que tingueu bona reflexió!!!

Respon a Damià Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>