Quin és el meu top? Competències a punt

Aquesta setmana, els alumnes de 3r d’ESO de l’INS Premià de Mar han estrenat un nou Treball de Síntesi: Quin és el meu TOP?.

IMATGES DE LA GALA DELS PREMIS CRISTÒFOL

El Treball de Síntesi és el resultat de la feina del Grup Impulsor per al desenvolupament de les Competències Bàsiques que ha treballat activament al llarg de tot el curs per tenir enllestit aquest projecte. Liderats pel coordinador pedagògic, una vintena de professors s’han reunit per dissenyar aquesta proposta, fonamentada en el Treball per Projectes.

La idea de partida és molt senzilla: cada grup d’alumnes ha de crear un curtmetratge a partir d’un centre d’interès que els motivi. L’aparent senzillesa es redimensiona en el moment que es planteja seguir tot el procés de producció cinematogràfica de manera sistemàtica: ja no es tracta de gravar espontàniament sinó de partir d’una idea pactada amb els companys, definir un argument i una intencionalitat, elaborar un guió literari i un guió tècnic amb tots els plans necessaris per elaborar la pel·lícula, dibuixar l’storyboard per visualitzar cada una de les escenes importants i crear un pla de gravació per fer compatibles la idea generada amb les possibilitats reals de gravació.

El procés de creació de la història.
El procés de creació de la història.

El treball per projectes promou el desenvolupament de la majoria de competències bàsiques. En aquest cas s’ha intentat fomentar l’autonomia de l’alumnat en la presa de decisions i, sobretot, la capacitat de treballar amb en grup generat a partir de les afinitats sobre el top enlloc de sobre les afinitats personals. Els grups es van dissenyar atenent als tops definits prèviament per l’alumnat en una sessió de tutoria i sembla que, tot i les sorpreses inicials, els nostres alumnes han sabut adaptar-se a les particularitats dels seus companys a l’hora de gestionar els seus interessos i les seves habilitats.

Una altra de les particularitats del Treball per projectes és traslladar els criteris d’avaluació als alumnes per tal que en puguin prendre consciència i puguin assolir-los amb més facilitat. És per això que el grup impulsor ha dissenyat tot un seguit de rúbriques per fomentar l’autoavaluació, la coavaluació i l’avaluació experta de cada un dels moments del procés. En aquesta concepció de l’aprenentatge, s’assumeix que el producte final pot estar més ben resolt o menys assolit, però s’assegura que el camí tingui sentit i consistència. És a dir, encara que el curtmetratge final pugui tenir alguna errada per qüestions tècniques, si el procés s’ha fet correctament, s’ha après.

El quart dia del treball de síntesi ha convertit el nostre centre en un estudi de gravació, on cada grup amb els seus dispositius intenta donar vida a les seves idees. Divendres serà un estudi de muntatge i dimarts estrenarem totes les nostres produccions a l’Amistat.

Paral·lelament, i per mostrar les diverses vessants del món del cinema, un grup d’alumnes i de professors han estat preparant la cerimònia de lliurament dels primers Cristòfols de l’IPM.

cartell festival oficial

El centre consolida així una línia de Treballs de Síntesi amb enfocament competencial que atorga progressivament més autonomia i més pes digital al llarg dels cursos: del dossier en paper de primer, passem per la creació d’una web de síntesi a segon i a la creació col·lectiva d’un audiovisual a tercer. Esperem que els alumnes puguin abordar el treball de recerca de 4t amb el màxim de garanties després d’haver viscut aquestes experiències.

Estem enmig del procés, a veure com acaba. Esperem que els nostres alumnes puguin comentar què els ha semblat tot plegat i, a la vegada, poder penjar aquests curtmetratges per què en puguem gaudir tots.

11 comentaris

  1. Mar Olivé

    Em sembla un projecte molt interessant per poder entendre tot el procés de la gravació i per aprendre a treballar en equip… A més veuran el projecte final com si de cineastes experts es tractés. Tot un repte! Felicitats.

  2. Laia Bras

    Ha sigut un treball dur, que cinc persones es posin d’acord per gravar i per dibuixar és difícil, encara i així em sembla que els professors han tingut una molt bona idea fent aquest treball, ja que és diferent i t’ho passes bé. I qui no ha volgut mai estar dins d’una pel·lícula?

  3. Carla Ballester

    El treball en si ha sigut molt entretingut. La gravació no va comportar molta feina i va fer que ens divertisim moltíssim. Aquest treball ens ha ajudat a combatre la calor ja que no ens obligava a estar tancats en una aula i sobre lo de l’Amistat ho trobo fantàstic, així podem veure les feines dels nostres companys i ens permet fer algo fora de lo normal. El que passa i molta gent ho està patint són els problemes interns. Ja se què és una cosa que sempre n’hi haurà, sigui a l’institut o sigui al treball pero trobo que en un treball com aquest que compta bastant hauríem de tenir l’oportunitat de poder escollir amb qui anar i que els grups fossin més petits, de 3 o 4 persones. Jo personalment estic patint problemes interns, cosa que repercutirà a la meva nota i no em sembla just. Hem de poder escollir amb qui anar o fer el treball individualment ja que no és un treball qualsevol.

    1. Ainara González Crespo

      Aquest treball ens ha costat més del que pensavem, només pel simple fet de que hi ha persones que no treballen tant com hauríen de treballar… Tot i així, m’ha agradat la proposta que han fet els professors de fer aquest treball. Ha sigut molt divertit rodar aquest curtmetratge, des del meu punt de vista. També m’ha sorprés la dificultat que té fer aquestes coses, ara admiro més a les persones que fan posible el muntatge de les pel·lícules, series, etc.

  4. Elena Cámara

    Aquest treball és el millor que he fet en tots els cursos. És entretingut, comporta fer un esforç però tot i així no has de patir alhora de fer-ho. M’agrada molt que ens heu deixat llibertat per escollir el nostre top i penso que ha estat una molt bona idea això del curt, ja que no ha sigut gaire difícil fer la grabació, i alhora ha estat divertit. Tot i així, crec que hauríem d’escollir nosaltres els grups ja que és un treball llarg i important. Personalment estic contenta!! I m’ha semblat BRUTAL!

  5. Andreea Popescu

    Ha d’admetre que al principi no vaig entendre molt bé en què consistia el treball d’aquest any. Però una vegada que m’ho han explicat bé ho vaig entendre. Ens va costar una mica mantenir el ritme, perquè al principi ens vam avançar, però després ens vam quedar enrere. Em sembla una molt bona idea el treball que han dissenyat per aquest any, encara que ens haurien pogut donar una mica més de llibertat respecte al temps i al treball, perquè crec que cada persona necessita el seu temps de creació. M’agrada la dea de fer una gala de premis en l’Amistat i projectar tots els curtmetratges. Crec que han sortit molts bons vídeos i que aquest treball potser ha ajudat molts alumnes en la seva decisió, per escollir el que volen estudiar.

  6. Berta Mas

    Us he vist treballar molt, professors implicats en el projecte i alumnes entusiasmats per a portar-lo a terme. Llàstima que no pugui a la gala de lliurament dels Cristòfols 2017. Espero poder veure els vostres treballs al web. Enhorabona a tots per avançat, segur que seran fantàstics!

  7. Júlia Huerta

    Ha sigut un treball interesant, encara que una mica complicat. El professorat ha fet un bon treball ajudant als alumnes i pensant en una idea diferent per al treball. Ha estat molt original i divertit, molt ben fet.

  8. Alexander Pimenov

    M’ha agradat el treball a sigut molt interessant i divertit de fer, solament que i a un problema i a sigut que m’ha semblat una mica complicat amb tota la pressio dels professors per fer tot al dia que t’ho demanen

  9. Júlia Serrano

    Aquest treball de síntesi ha estat el millor que hem fet. Potser és perquè tenia un grup molt bo, però m’ha semblat que comportava molta menys feina que altres anys. A més, ha sigut molt divertit veure com les nostres visions cobraven vida i com el nostres esforç ha estat compensat amb, jo crec, un bon resultat. Els professors heu tingut una gran idea!

  10. Pol Salvador

    Aquest crèdit ha sigut el millor que haguem fet al centre. Tots hem après a treballar en grup i repartir-nos la feina correctament. Voldria donar les gràcies a aquella persona que va tenir la gran idea de fer un crèdit de síntesi tan divertit. Amb això que diré ara, suposo que parlaré en nom de la majoria d’alumnes: m’agradaria que el pròxim crèdit fós tan o inclòs més divertit i entretingut. Gràcies.

Respon a Laia Bras Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>