El ple municipal aprova una moció de suport a l’Institut

Per unanimitat, el Ple de l’Ajuntament de Premià de Mar ha aprovat una moció, presentada per l’AMPA i el Consell escolar de l’IPM, que transcrivim a continuació:

MOCIÓ QUE PRESENTEN TOTS ELS GRUPS MUNICIPALS DE SUPORT A LA MILLORA DE LES INFRAESTRUCTURES I DE L’OFERTA EDUCATIVA A L’INSTITUT PREMIÀ DE MAR

L’Institut Premià de Mar va néixer el curs 2011-2012 arran de la fusió de dos centres precedents, l’INS Serra de Marina i l’INS Cristòfol Ferrer, amb 25 i 30 anys d’existència respectivament. La voluntat del Departament d’Ensenyament fou la d’agrupar els dos instituts anteriors per tal de millorar l’oferta educativa pública en sintonia amb l’objectiu de millora dels resultats educatius, de consolidar l’oferta de la Formació Professional amb Programes de Qualificació Professional Inicial (avui PFI), famílies completes dels cicles, ofertes formatives ocupacionals i de formació continuada, i noves modalitats de Batxillerat. En definitiva, amb la voluntat d’assolir un centre de referència a la zona educativa del Baix Maresme.
L’oferta educativa de l’Institut és àmplia i variada, amb tot el ventall de possibilitats dels ensenyaments secundaris, en un espai diàfan que en algun cas s’ha arribat a definir com un “campus de secundària”. El centre ha assolit reconeixement en el seu entorn gràcies a una bona gestió del procés de fusió, a la implicació de la comunitat educativa, i a la implementació d’un Pla de Qualitat i Millora Contínues.
Tanmateix, aquests anys no han estat fàcils. Un context desfavorable, amb retallades pressupostàries i dèficits estructurals als equipaments impossibles d’afrontar amb recursos propis, no han permès el desplegament de tot el potencial apuntat pel nou Institut. L’AMPA de l’INS Premià de Mar ens ho recorda en un escrit reivindicatiu que va ser presentat i votat a favor unànimement al Consell Escolar del centre en data 20 de febrer de 2017.
Aquells objectius que justificaren la fusió, sis anys després, estan en millors condicions per fer-se realitat, doncs la situació econòmica és una altra, la cultura i la projecció del nou centre han arrelat, i les necessitats formatives de la població, a més de l’evolució demogràfica, així ho apunten.
Les millores que el centre requereix estan recollides en diversos documents treballats al llarg del procés previ a la fusió, i plasmades pel Departament en un “Full de ruta” que, si bé no assegurava els terminis d’execució, sí apuntava un horitzó no gaire llunyà en el qual confiaren les famílies amb fills i filles en el centre, la corporació municipal d’aleshores, i el conjunt de veïns i veïnes de Premià de Mar. El projecte va anar acompanyat, fins i tot, d’un estudi de viabilitat tècnica amb plànols detallats dels nous edificis i de les reformes a executar a les instal·lacions actuals. La fusió es va fer “amb una sabata i una espardenya”, sense anar acompanyada d’inversions addicionals, amb molt de voluntarisme per part de la comunitat educativa, i acceptant unes condicions insuficients per al desenvolupament més òptim de la feina: dues entrades, dues consergeries, impossibilitat de compartició de xarxes de comunicació, telemàtiques, energètiques, etcètera.
Des de l’AMPA de l’Institut es creu que ha arribat el moment de fer una aposta per la millora de les infraestructures del centre i per l’ampliació de l’oferta educativa amb la introducció d’un Batxillerat artístic d’Arts Escèniques i dels Cicles de Grau superior de la branca d’Agrària i d’Automoció, entre d’altres possibilitats, així com completar la família administrativa amb el CFGS a l’Assistència a la Direcció.
Per aquestes raons, l’AMPA ha presentat el document aprovat al si del Consell escolar del centre als diferents grups polítics que conformen el Ple municipal de l’Ajuntament de Premià de Mar, per sol·licitar el seu compromís en el suport explícit a les seves demandes amb l’aprovació d’una moció en aquest sentit.
L’Ajuntament, a més, veu amb bons ulls tot allò que pugui representar una millora de les possibilitats d’aprenentatge de la població premianenca, en especial d’aquella oferta que pugui satisfer les necessitats del teixit econòmic de la zona i afavorir la incorporació al món laboral amb un ampli ventall de titulacions de formació professional. I també amb el recurs d’un Batxillerat amb la modalitat d’Arts Escèniques, la qual el nostre jovent només la pot cursar a Barcelona o a Canet de Mar.
Per tot l’anterior, els Grups Municipals proposen al Ple l’adopció dels següents acords:
1. Defensar la necessitat de noves inversions del Departament d’Ensenyament a l’Institut Premià de Mar per a l’increment de l’oferta educativa dels estudis de secundària a l’àmbit públic, i, molt en concret, amb la compleció de Cicles Formatius i l’oferiment de nous Cicles de Grau Superior, i amb la modalitat del Batxillerat d’Arts escèniques.
2. Reclamar la recuperació i l’aplicació de l’anomenat “Full de ruta” o Projecte inicial de la fusió dels dos antics instituts de secundària, amb la previsió i execució de les corresponents partides pressupostàries per a la millora de les infraestructures de l’Institut Premià de Mar en el termini més breu possible.
3. Comunicar aquest acord a la Direcció dels Serveis Territorials d’Ensenyament del Maresme-Vallès Oriental i a la Conselleria d’ensenyament de la Generalitat de Catalunya.
4. Portar davant el Consell Escolar Municipal els acords presos amb la resolució del Ple