Ideari

L’Institut Hipàtia d’Alexandria és un centre públic d’ensenyament secundari que imparteix actualment tots els cursos d’Educació Secundària Obligatòria. Va néixer el setembre de l’any 2011 amb dos grups de 1r d’ESO i ha anat construint un projecte propi amb il·lusió i ambició a mesura que ha anat creixent la seva comunitat educativa.

Missió

Com a centre d’ensenyament públic, entenem que la nostra missió és participar de forma activa i directa en l’educació integral de l’alumnat, tant en el pla de l’adquisició de coneixements com en el de la formació en valors, que tinguin com a resultat obrir-los expectatives de continuïtat formativa i laboral, així com l’assoliment de les competències socials fonamentals per al seu desenvolupament personal i de relació amb els altres. En aquest sentit, entenem la tutoria com a eix vertebrador en l’acompanyament individual i grupal del nostre alumnat.

Visió

La nostra assumpció del caràcter de centre públic obeeix la voluntat de crear un centre obert, integrador i inclusiu, identificat amb els valors propis de l’ensenyament públic al nostre país: equitat, laïcitat i catalanitat.

En aquesta línia, el centre adquireix el compromís d’invertir els esforços en aportar als alumnes els recursos i oportunitats suficients per tal d’obtenir la màxima qualitat educativa, tant des del punt de la formació acadèmica com en els àmbits de coneixement de la pròpia identitat i de les altres com a font de riquesa de cultura personal i professional. Per això, la construcció del projecte és un repte diari basat en el respecte a les persones i l’entorn per tal d’obtenir un context de convivència pacífica que faciliti l’assoliment de les competències personals, acadèmiques i socials que el centre proposa.

Valors

L’institut Hipàtia d’Alexandria considera imprescindible una pràctica educativa basada en l’acceptació per part de tota la comunitat dels valors dels quals aquest objectiu és inseparable:

Respecte. No es pot entendre un centre educatiu que no vinculi l’entorn més proper a la base del respecte personal com a principi bàsic de les relacions humanes.

Catalanitat. Perquè pensem que des de l’assumpció plena de la pròpia identitat és possible l’acceptació de les identitats i de la cultura dels altres.

Multiculturalitat. Des de la identitat pròpia podem enriquir dia a dia el coneixement personal, a partir del respecte a les opinions i les procedències, tot donant impuls a les iniciatives que permetin el coneixement profund de la societat i les persones d’arreu.

Interès pel món. Des del respecte, la reflexió sobre la pròpia identitat i el foment de la multiculturalitat, s’obren les expectatives per conèixer les diferents realitats a partir de sortides, viatges d’estudi, treball a l’aula i activitats de centre que potenciïn la curiositat, l’aprenentatge actiu i reflexió com a part integrant de l’individu.

Inclusió. En conseqüència, el centre és i vol ser una entitat oberta a tothom, que reculli i ofereixi expectatives de formació a tots els joves de l’institut.

Cooperació. Perquè entenem que, en la societat contemporània, l’aprenentatge és el fruit de l’acció concertada de tots els que formen el centre escolar i d’aquest amb el seu entorn, i que, per tant, ha de fomentar-se en els valors de la col·laboració i el respecte mutus i no en els de l’individualisme i la competència.

Diàleg. Perquè l’aparició del conflicte és inevitable en un marc de convivència activa, és necessari destacar el valor del diàleg com a eina per a evitar-lo i via per a resoldre’l quan hagi sorgit.

Laïcitat. Entesa com a desvinculació orgànica de tota opció confessional, des del respecte profund a les creences particulars de cadascú.

Equitat. Entesa com a adaptació diferenciada a les necessitats concretes de cada individu per tal de possibilitar la igualtat d’oportunitats per a tots.

Avenç. Perquè entenem que la societat és dinàmica, l’institut s’adapta al context i les seves expectatives a partir de les noves tecnologies.

El document que ens defineix és el Projecte de Direcció (Projecte Educatiu).