VII edició del dissabte transfronterer de les matemàtiques

L’Institut de Llançà participa a la VII edició del dissabte transfronterer de les matemàtiques de l’Alt Empordà

El dissabte dia 3 de febrer de 2018 es va celebrar a Figueres, al Centre de Formació Integrat Ferran Sunyer i Balaguer (Fundació Clerch i Nocalau), la setena edició del dissabte transfronterer de les Matemàtiques, una trobada on els alumnes de 4t d’ESO fins a 2n de BATXILLERAT assisteixen a una xerrada i després a uns tallers-concurs relacionats amb la xerrada a la que han assistit.

La trobada l’organitza la Fundació Ferran Sunyer i Balaguer i l’Ajuntament de Figueres, i hi col·laboren l’Institut d’Estudis Catalans, la Universitat Autònoma de Barcelona, els Serveis Educatius de l’Alt Empordà i  el Departament d’Ensenyament de la Generalitat.

L’objectiu d’aquestes xerrades és acostar les Matemàtiques als alumnes, les seves aplicacions a la vida quotidiana, i alhora crear vincles entre els participants, tant alumnes com professorat.

Els temes de les xerrades eren:

• Les matemàtiques de la teoria de l’evolució: des del punt de vista matemàtic, la relació entre les seqüències de nucleòtids i els arbres filogenètics.
  • El camí més curt i estratègies per a trobar-lo: donada una llista de ciutats i les distàncies entre cada parell d’elles, quina és la ruta més curta possible que visita cada ciutat exactament una vegada i en finalitzar torna a la ciutat origen?.
  • Equacions per al canvi climàtic: El canvi climàtic és una preocupació mundial i tothom ha sentit parlar de la necessitat de reduir les emissions de CO 2 per aconseguir frenar-lo. Les matemàtiques ens ajuden a entendre què pot passar en un futur amb el CO 2.
  • Geometria 3D amb realitat virtual: Tots hem construït figures geomètriques amb cartolina o qualsevol altre material. Com seria poder-les crear «a l’aire»?

Totes les xerrades eren impartides per professors de les Universitats UB, UAB, UPC i de Almería.

Aquest any, de l’Institut de Llançà hi varen anar 4 alumnes (Carla Cobo i Rosa Sabater (4t ESO), Joan Fornis (1r BATX) i Marina Granollers (2n BATX)), que es varen apuntar a les xerrades El camí més curt i estratègies per a trobar-lo (C.Cobo i R.Sabater, juntes, i M.Granollers amb C.Cardoner, ex-alumne de Llançà actualment a l’Ins. Ramon Muntaner) i Les matemàtiques de la Teoria de l’evolució (J.Fornis amb V.Picornell, un amic seu de l’Ins. R.Muntaner). Aquest any els nostres alumnes no es varen endur cap premi (n’hi havia pels 3 primers de cada concurs, però a cada concurs hi havia de mitjana 17 parelles). En qualsevol cas, tots hi varen fruir, i encoratgem a tots els seus companys a provar-ho a la propera edició, l’any 2019.

Entre xerrada i taller-concurs hi havia un esmorzar servit per l’Escola d’Hostaleria, on com en altres anys hi havia alumnes de Llançà (Èric Cortés, aquest any).

Hi varen anar com a professors acompanyants Lluís Valldaura i Lluís Sabater (hi havia d’anar també la Núria Pérez però li va coincidir amb una altra activitat).