Adaptacions curriculars CFGS de Projectes d’Edificació

El cicle formatiu de grau superior de “Projectes de l’Edificació” que s’imparteix a l’Institut Lacetània, juntament amb el cicle formatiu de grau mitjà de “Construcció”, que es pot cursar a Sant Vicenç de Castellet, són els únics de la família professional d’Edificació i Obra Civil que s’imparteixen a la Catalunya Central. Per respondre a les necessitats del mercat laboral, que demanda més tècnics superiors en Projectes d’edificació i del grau de Mines que s’imparteix a l’EPSEM, i fer-lo més atractiu per l’alumnat, s’acorda d’alinear determinades matèries cap a l’àmbit de la caracterització del terreny per augmentar la compatibilitat entre aquests dos estudis. Això permetrà que el cicle formatiu sigui més versàtil en el món laboral i augmenti les oportunitats de formació dels seus estudiants. Així mateix, permetrà augmentar la convalidació d’assignatures del Grau d’Enginyeria Minera per als alumnes provinents d’aquest cicle formatiu. Fins a un total de 58 crèdits d’assignatures de diferents cursos del grau universitari. És a dir, gairebé un curs universitari que sol constar de 60 crèdits.

130784

Per fer possible la nova orientació es generen dos nous mòduls professionals al cicle formatiu de grau superior de “Projectes de l’Edificació”A més, la nova orientació del cicle formatiu Projectes d’Edificació pot ser interessant pels estudiants de cicles formatius de grau mitjà de d’Indústries extractives que s’imparteixen a Mollerussa i Súria ja que podran millorar la seva formació ja que els continguts del cicle formatiu estan ara, en part, alineats amb els seus estudis de base.

• Caracterització del terreny, que aprofondeix en el coneixement del terreny i on s’introduiran nous conceptes i se’n desenvoluparan d’altres en el camp de la caracterització de terrenys i geotècnia. En aquest nou mòdul es realitzaran pràctiques conjuntes en el laboratori específic de l’EPSEM.
  • Topografia i modelització del terreny, on s’utilitzarà programari específic de topografia MDT (Modelització Digital del Terreny) i  de Sistemes de Informació Geogràfica (SIG). Com a plat fort es farà una introducció a l’aixecament de plànols topogràfics a partir d’imatges capturades per drons i tractades amb softwares específics.

Entre el Grau de Enginyeria Minera de l’EPSEM i el Cicle de Projectes d’Edificació del Lacetània s’estableix un conveni de col•laboració a partir del qual:

• S’aprofiten i es sumen els recursos de l’EPSEM amb els del INS Lacetània, generant d’aquesta manera una zona de concentració d’estudis relacionats amb l’edificació, Obra Civil i coneixement de Terreny, tot aplicant les noves tecnologies.
  • Aquest aprofitament de recursos és concreta en l´ús de les instal•lacions de laboratori de la UPC pels alumnes del cicle, per tal que puguin desenvolupar pràctiques de laboratori relacionades bàsicament amb els mòduls de nova creació.
  • Realització d’activitats de camp es farien conjuntes i compartició de recursos.
  • Tot això es veurà accentuat també per la proximitat entre els dos centres formatius.

47

Manresa és el lloc ideal per fer aquest cicle de Projectes d’Edificació orientat a la caracterització del terreny. Això queda justificat amb el fet que Manresa és una zona de Catalunya amb una gran concentració de industria relacionada directa o indirectament en aquest sector.

Tal com s’ha comentat la nova orientació que es fa del cicle formatiu de “Projectes de l’Edificació”, facilita l’accés dels alumnes del cicle formatiu a l’EPSEM. En aquest sentit, es facilita que un estudiant del cicle formatiu “Projectes de l’Edificació” de l’institut Lacetània pugui portar a terme tot el cicle complert d’estudis: cicle formatiu de grau superior “Projectes de l’Edificació” a Lacetània, grau universitari d’Enginyeria Minera, màster d’Enginyeria Minera  i finalment el doctorat en el programa de doctorat “Recursos Naturals i Medi Ambient” on tots els estudis universitaris poden ser cursats a l’EPSEM. Aquest recorregut pot ser ampliat si s’accedeix al CFGS de projectes d’edificació des d’un cicle formatiu de grau mitjà de construcció o d’indústries extractives.

Indubtablement, aquesta aproximació establerta entre els 2 centres en l’àmbit del cicle formatiu de grau superior de “Projectes de l’Edificació” amb el grau universitari d’Enginyeria Minera; pot beneficiar als 2 centres no ja només des del punt de vista d’increment de la nova matriculació en les 2 titulacions, sinó en l’optimització de recursos públics entre els 2 centres. L’objectiu final és sempre intentar donar resposta a les necessitats del mercat laboral en aquest sector.