“A l’optativa “Reacciona” gravem una pel·lícula en anglès per fer denúncia social”

Entrevistem les professores Conchi Pellón i Montse Jaén, professores de l’optativa “Reacciona”.

Entrevista feta per Gemma Carbonell, Denisa Zegrean, Miriam Jiménez i Candela González

En què consisteix l’optativa que porta per nom “Reacciona”?

Montse: Consisteix en la realització d’un curtmetratge de cinema amb un equip professional, que ens deixa en préstec l’Ajuntament [vegeu la que vam fer l’any passat al final d’aquesta entrevista]. La pel·lícula ha de tenir una temàtica social, que aquest any hem decidid que estigui relacionada amb els objectius de desenvolupament sostenible que té l’ONU. Després decidim el guió de la pel·lícula per acabar gravant-la amb un equip professional, que ens ajuda a donar-li forma. L’últim pas és projectar-la en un cinema de veritat.

Conchi: La nostra idea és fer cada any una pel·lícula, i que sigui una pel·lícula que reculli tots els objectius que hem estudiat a classe. Aquesta optativa, la vam començar el curs 2015/2016 i a hores d’ara ja en tenim una de feta; ara n’estem preparant una altra.

Montse: El primer any que vam començar amb l’optativa, no es deia “Reacciona”, sinó que li dèiem  “Hidden in the Sea”, perquè volíem combinar les ciències amb l’anglès, però ens va costar molt tirar-la endavant. Al final, la valoració va ser que no havíem aconseguit el que ens havíem proposat amb els alumnes. Així que a l’any següent ens vam tornar a replantejar l’optativa i va ser quan vam descobrir el projecte “Reacciona”, que per a nosaltres va ser com si ens caigués un regal del cel. M’explico millor: el projecte “Reacciona” está inclòs dins del programa del PAE de l’Ajuntament, que fa referència a les activitats extres que ofereix el consistori per a les escoles de Primària i de Secundària. Ens va agradar la idea que suggeria l’Ajuntament, i per això la vam adaptar a l’institut Baix a Mar.

Montse i Conchi: La pel·lícula que vam fer l’any passat, la vam fer en anglès. Així que finalment vam ajuntar ciència i anglès, les nostres dues disciplines. Però el matís és que amb l’optativa “Reacciona” expliquem la ciència del cinema, perquè expliquem als alumnes el funcionament del setè art, que és un procediment molt sistemàtic i científic. En canvi, sovint pensem que fer cinema és només agafar una càmera i posar-nos a gravar.

Com vau començar a preparar la pel·lícula de l’any passat?

Conchi: Primer vam fer una pluja d’idees, després vam construir-ne un guió, vam fer una escaleta, vam ordenar les escenes per poder-les gravar totes de cop i vam agrupar les escenes d’exterior i d’interior. Tot això ha d’estar molt ben organitzat.

En què esteu treballant concretament amb els alumnes aquest curs?

Montse: Hem explicat què és l’ONU i quins són els seus objectius de desenvolupament sostenible. A partir d’ara repartirem tots els objectius que hauran d’estudiar per grups petits i els hauran de defensar davant de tota la classe perquè sigui el tema de la pel·lícula. Caldrà que tot ho argumentin molt bé.

Conchi: És a dir, que impartim una assignatura assembleària.

Quants alumnes hi teniu?

Conchi i Montse: Entre 20 o 23.

I com us organitzeu per preparar les classes?

Conchi: Ens reunim quan tenim una hora en comú i decidim què farem a cada classe. A vegades, fins i tot, quedem fora de l’institut fent un cafè.

Durant l’assignatura esteu les dues a l’aula?

Monste i conchi: Sí

Conchi: El que passa és qué a vegades els alumnes han d’anar a fora de l’aula i llavors ens repartim el treball.

Quin és l’objectiu de l’assignatura?

Conchi: L’objectiu d’aquesta optativa és fer el vídeo i al llarg del curs anant-ho treballant. També ens proposem fer-los entendre el món i que siguin capaços d’explicar-lo a altra gent per fer-los reaccionar del que esta passant a altres llocs del món. És a dir, que volem que la població en prengui consciència.

Montse: També volem ensenyar-los que el cinema és una expressió artística i sobretot conscienciar-los  de les diferències que hi ha entre les diferents cultures del món i les desigualtats, que aprenguin a comunicar-ho i que s’emocionin.

La pel·lícula de l’any passat va ser molt emotiva, perquè volíem explicar que  l’aigua que bevem és la mateixa aigua en la qual hi ha refugiats que s’hi ofeguen.

Ens en podeu explicar cap anècdota?

Conchi: Ús podem explicar, per exemple, com de difícil és treballar amb un animal [Riu].

Montse: Vam treballar amb una gosseta. I no va ser fàcil.  També ens vam adonar el respecte que despertava als alumnes treballar amb una càmera, amb focus, equip de so. I sobretot acabar projectant tota la feina en una pantalla. Va ser impressionant. I en vam estar molt orgulloses.