#Memòries del Barri de Mar

La setmana del 24 al 27 d’abril els alumnes de 1r d’ESO han realitzat el 3r treball globalitzat del curs. Amb el títol #Memòries del Barri de Mar han executat un projecte d’indagació històrica, relacionat amb el Barri de Mar de Vilanova. L’objectiu final era organitzar una exposició fotogràfica que expliqués l’evolució del barri durant el sXX.

Dia 1

El projecte s’iniciava amb un Kahoot per descobrir que sabien del Barri de Mar, per després, un cop fets els grups de treball se’ls entregava una foto antiga.

Podeu consultar les fotos que hem utilitzat per realitzar el projecte en el següent àlbum. (cliqueu sobre la foto)

Aquestes fotos pertanyen a diferents llibres de fotògrafs vilanovins, com Horro, Germans Bellmunt, Mas, Artigues, i a recopilacions fetes per l’Anna Lleó i l’Arxiu Comarcal del Garraf. Estem molt agraïts d’haver-nos permès utilitzar les fotos.

Després es va inciar el treball d’indagació amb la realització de les conjectures necessàries sobre on era la foto, que hi passava, com ha canviat aquell lloc…..i la posterior recerca d’informació per tal de començar a concretar elements.

Dia 2

El segon dia l’alumnat va preparar una entrevista per tal d’extreure informació de fonts orals. Es va realitzar una trobada amb gent gran del Barri de Mar, concretament a la Casa del Mar de Vilanova i la Geltrú (al Pòsit de Pescadors), on van poder aprofundir sobre la seva foto i descobrir moltes altres coses que a les fonts escrites no havien trobat. L’experiència va ser genial i molt enriquidora per a totes dues generacions. Gràcies a la Yolanda de la Casa del Mar que va organitzar la gent gran per poder realitzar l’activitat al Pòsit!

Dia 3

Amb tota la informació recollida l’alumnat havia de montar un vídeo amb l’entrevista de la gent gran i començar a realitzar el plafó que aniria a l’exposició. Un resum de tot el que havien après durant aquests dies en relació a la seva foto i al Barri de Mar, amb informació del passat i de l’actualitat. Podeu consultar, per exemple, el document realitzat per la Marina, el Marc i el Dani, sobre la foto antiga que els hi va tocar.

El que es pot observar a l’imatge es una columna, segurament de pedra, i una part d’un sostre. Hem descobert que formava part d’un balcó (mirant a diferents fotografies també hem descobert que n’hi havien 3 en el mateix carrer), per a remendar les xarxes al costat de la platja. Abans la platja arribava fins a la primera filera de cases del passeig, allà hi havia la sorra amb les barques varades, tot això perquè el port encara no existia, no seria construït fins l’any 1.954, així que els pescadors havien de varar ells les barques a la platja. Els pescadors remendaven les xarxes a les botigues, que eren els llocs on els pescadors arreglaven les xarxes i es fabricaven arts de pesca com la nansa (art de pesca que consisteix en tancar sípies dins la nansa, els animals no poden escapar perquè el forat per on han entrat te unes punxes a l’interior) la cinta… També   venien el peix que pescaven. L’home que surt a la fotografia és un pescador que està fent una nansa entrellaçant múltiples canyes de fusta primes, vesteix esclops de fusta i una boina, junt amb uns pantalons i una jaqueta amples d’un color fosc que era una roba molt gruixuda.

Dia 4

Després d’imprimir els darrers plafons, tant sols quedava anar al Pòsit de Pescadors a realitzar el muntatge, i que les famílies i gent del barri en pogués gaudir. El resultat final va ser molt bo!

Aquí teniu una mostra de cada un dels plafons que van realitzar els i les alumnes de 1r d’ESO.

Es va generar un molt bon ambient entre famílies i alumnat.

Podeu fer-vos una idea de tot plegat amb la notícia realitzada per Canal Blau Televisió.

Alumnat 1r ESO INS Baix a Mar