Fer un esquema pot semblar una tasca fàcil però no ho és i per això des de Llengua catalana hem dedicat algunes sessions a treballar-ho.
L’activitat plantejada (de caire manipulatiu) ha consistit en què, per parelles, havien d’elaborar un esquema a partir de la informació facilitada, seguint aquests passos: en primer lloc, calia retallar trossos de paper; en segon lloc, a mesura que el professor anava llegint el text, els nois i les noies han hagut d’escriure una idea important a cada tros de paper; a continuació s’han dedicat a organitzar els trossos de paper damunt la taula, tot establint-ne les relacions (quin paper posem abans? els dos els hem de posar al mateix nivell?…); i finalment, hem analitzat els diferents esquemes que ens han sortit. Per exemple, hem observat si hi havia alguna informació que no era necessària, o bé si la informació estava ben organitzada, o quina relació jeràrquica s’estableix entre els diferents conceptes, etcètera.
La dinàmica plantejada permet reflexionar i encarar l’esquema de forma crítica, ja que el fet de poder manipular els trossos de paper ens facilita provar una o altra manera d’organitzar els elements, pas previ per a passar l’esquema en un full de paper.
A banda de fer aquest tipus d’activitats, també hem après a fer esquemes en format digital amb l’aplicació Lucidchart.