Pla de Convivència

La tutoria va més enllà del que entenem per orientar als alumnes en el seu futur professional. Considerem la tutoria com el conjunt d’accions que es poden donar en un grup classe, sigui del nivell que sigui. El professor-tutor és la persona que dia a dia es situa davant dels seus alumnes i segons les seves expectatives realitza la seva tasca intentant complir els objectius que s’ha proposat per aquell any escolar. Acció que es repeteix constantment al llarg de la nostre vida docent.

El paper d’orientador ha de quedar del tot integrat en el PAT tal com la normativa exigeix i com el centre ha desenvolupat en l’esmentat pla.

Edgar Morin cita en el seu llibre “La mente bien ordenada” que:

“Como decía de modo excelente Durkheim, el objeto de la educación no es dar a los alumnos unos conocimientos cada vez más numerosos, sino “crear en él un estado interior y profundo, una especie de polaridad del alma que le oriente en un sentido definido no sólo durante la infancia, sino para la vida entera” ”.

En aquest sentit poden dir que aprendre, ensenyar, educar… són termes que estan del tot interrelacionats. Nosaltres com a docents hem de tenir clar com ens situem davant d’aquests tres conceptes i com els desenvolupem en la nostra tasca diària.

La nostra responsabilitat és cercar estratègies que ens ajudin a poder acompanyar als nostres alumnes en la seva evolució individual i que tots puguin trobar un camí on poder desenvolupar-se.

Darrerament ens trobem que la qüestió està més en com aprenen els alumnes i no pas què aprenen. De tal manera que ens porta a veure que la forma d’aprendre pot variar en funció de la biografia personal de cada alumne. Trobar doncs la manera de situar-nos com a ensenyants en aquest món tant diversificat que són els nostres alumnes és una tasca indispensable.

Les noves concepcions de l’aprenentatge ens acosten a possibles camins que podem reprendre i reorientar la nostra tasca. Models que permeten aquest desenvolupament diversificat: la concepció constructivista, la significativitat de les accions pedagògiques, el protagonisme de l’alumne en el seu desenvolupament… a més del replantejament de la nostra tasca, que passa a ser més com acompanyant en el procés de creixement de l’alumne.

Nosaltres com a docents arribem a la necessitat de reflexionar sobre els tres vèrtexs bàsics en de la nostra tasca diària.

La tasca més específica com a tutor estaria en les relacions professor-alumne, però no podem deixar de considerar els altres aspectes més pedagògics.

Qüestions a considerar sobre el nostre paper com a professor-tutor:

• La funció social de l’educació
  • La formació integral i orientadora de l’alumnat.
  • La diversitat de l’alumnat.
  • La concepció de les noves corrents pedagògiques
  • El treball entre l’equip de professorat.

Tot el professorat, monitors/es, vetlladors/es i totes les persones que interaccionem amb tot l’alumnat treballem diàriament les Normes de Convivència del centre.

Setmanalment els delegats/des dels grups d’alumnes del centre es reuneixen amb la direcció del centre per anar fent el seguiment de les normes, així com tots aquells temes d’interès per a tothom i que calgui compartir.