Tallers de química a la Universitat Rovira i Virgili

El 22 de novembre de 2017,  els alumnes de 4t B de l’ assignatura de Física i Química, es van desplaçar a la Facultat de Química per realitzar un taller sobre química a la cuina. En primer lloc, van tenir una xerrada del vicedegà, Juan Josep Carvajal, sobre el naixement de la indústria química. Després, es va explicar als joves les possibilitats que tenen per realitzar els seus estudis universitaris a la Facultat de Tarragona. Cal dir que és una de les facultats més ben considerades en els rànquing comparatius que es fan a tot l’Estat espanyol.

La segona part de la jornada va ser més pràctica. En primer lloc,  una xerrada introductòria sobre com la química havia entrat a les cuines de la mà de famosos xefs. A continuació, els nostres alumnes van poder comprovar en directe com es realitzen les esferificacions, com podem canviar l’estructura del sucre per fer cotó de sucre, com es pot fer un fluid no newtonià amb farina de blat i com l’osmosi pot ajudar a fer les famoses “papas arrugás” de les Canàries.

Els alumnes de 4t A i 4t C de les assignatures de química van tenir la mateixa visita el dijous 16 de novembre,  però el taller que van realitzar va versar sobre “Energia en les reaccions químiques”. Van fer tres experiències. En primer lloc, van mesurar la calor de dissolució de dues substàncies. A continuació, van fabricar diferents piles combinant parelles de metalls: zinc, coure,  ferro i manganès. Finalment, van comprovar com les reaccions químiques poden alliberar energia en forma de llum, reaccions químioluminiscents.

Aquest tipus d’activitats, enmmarcades dins de la Setmana de la Ciència, són sempre un èxit entre els nostres estudiants. Realitzen activitats de laboratori de primera qualitat en les instal·lacions de la facultat i també coneixen, alguns per primera vegada, l’ambient i les possibilitats del món universitari.

Qui sap si algun d’ells tornaran al Campus Sescelades d’aquí a uns pocs anys.

Andreu Faro Lalanne, Departament de Ciències Naturals.