Tallers sobre enginyeria biomèdica a la UPF

Els alumnes de 4t d’ESO de Biologia i de 1r i 2n de Batxillerat científic han fet quatre tallers sobre Aplicacions de la Enginyeria biomèdica al Campus de la Comunicació – Poble Nou de la UPF.

Tots els tallers es van fer al llarg de tot el matí del 23 de febrer amb una xerrada de benvinguda amb els professors de la UPF i un acte de síntesi i cloenda al final del matí.

El primer taller versava sobre els fenòmens de sincronització entre organismes que es donen a la natura i les aplicacions que tenen aquestes regularitats en l’anàlisi i diagnòstic de l’epilèpsia, estudiant els electrocardiogrames de pacients reals. Portava l’atractiu títol “De la mitologia grega a l’epilèpsia a traves de l’anàlisi de senyals”.

En el segon “Analitzem els batecs” i tercer “Simulem la propagació elèctrica en cada batec del cor”, els alumnes van estudiar les arítmies cardíaques i la capacitat dels batecs del cor a partir d’imatges reals d’ecocardiogrames doppler per tal de diferenciar el cor de persones no entrenades i d’atletes mitjançant ordinadors. En programes especialitzats es poden estudiar el cicle cardíac, els fluxos sanguinis entre les càmeres cardíaques i simular lesions en diversos punts del miocardi.

Finalment en l’últim “Explorant micro estimuladors sense fils implantables” van estudiar l’eficàcia de diversos dispositius sense fils implantables en els teixits danyats que actuen com generadors a voluntat de senyals nervioses que permeten recuperar el moviment en mans, braços o cames que han patit greus lesions i havien perdut la mobilitat.

El matí va resultar molt engrescador ja que va permetre conèixer de primera ma l’activitat que desenvolupen els grups de joves científics que es dediquem a investigacions punteres en el camp de la biomedicina i la bioenginyeria.

Aquí es poden veure diversos moments d’aquests tallers.