Sortida al Camp d’Aprenentatge de la Vall de Boí

Alumnes de 4t d’ESO i de 1r i 2n de BTX de les matèries científiques van fer una estada al Camp d’Aprenentatge de la Vall de Boi, situat en el poble de Barruera, Alta Ribagorça, entre els dies 13 i 15 de novembre d’enguany.

Acompanyats pels professors Antonio Arregui, Mercé Morales i Fran Guerola, i amb la col·laboració de les professores del Camp Laia, Elvira i Marta, els alumnes van fer tot un seguit d’ activitats de camp i de laboratori en els àmbits de la Biologia, Geologia, Física i Química al llarg de tres jornades amb un programa dens i molt ben aprofitat.

Organitzats en grups, varen mostrejar un bosc de Pinus sylvestris proper a Barruera per calcular, amb les dades i mesures obtingudes, la biomassa i la productivitat del bosc amb l’objectiu d’un òptim aprofitament i un bon ús de l’ecosistema forestal.

El segon dia es va fer una excursió a l’interior del Parc Nacional d’Aigüestortes i Llac de Sant Maurici, que es trobava nevat, per estudiar la geomorfologia de les valls pirinenques, l’acció geològica de les glaceres, la formació i evolució dels llacs d’origen glacial i la distribució de la vegetació en els estatges subalpí i alpí. Es van veure diversos exemplars d’àguiles daurades i de trencalòs.

Al tercer dia, i en grups segons els cursos, es van recollir mostres de les aigües dels rius de la vall en 6 punts diferents i es varen analitzar les seves propietats físico-químiques com la conductivitat eléctrica, concentració de diversos ions, oxigen i pH. D’aquesta forma es varen catalogar els trams del rius segons la seva qualitat ecològica.

Un altre grup va visitar la localitat de Durro per analitzar diferents terrenys i avaluar els riscos mediambientals de quatre parcel·les concretes per poder-hi construir diverses infraestructures.

Tots els alumnes, en diversos moments, van fer una visita guiada a les esglésies romàniques de Sant Climent i Santa Maria de Taüll, patrimoni mundial de la Humanitat, i estudiar in situ els trets essencials de la pintura i arquitectura romàniques.

Tot hi el vent i el fred del primer dia, l’estança va ser molt enriquidora i va permetre als nostres alumnes estudiar molts conceptes de manera pràctica i directa. Volem ressaltar la gran qualitat dels materials emprats en el Camp d’Aprenentatge de la Vall de Boi, així com la gran professionalitat de les companyes Laia, Marta i Elvira.