Dia de la Biblioteca, 24 d’octubre

sin-titulo-2

Aquest dia es celebra internacionalment amb l’objectiu de conscienciar a la societat de la importància de la lectura i com a homenatge i reconeixement a la tasca dels bibliotecaris.

Per celebrar-ho a la nostra biblioteca hem fet una selecció de llibres recomanats i tots els alumnes i professors que en llegeixin un, o un d’escollit lliurement, rebran un petit obsequi subvencionat per l’AMPA.

BIBLIOTECA INSTITUT VALL D’HEBRON

Una cuca de llum és una illa perduda en la nit més densa. Cent cuques de llum, una constel·lació misteriosa que marca el rumb cap a altres universos. Així, amb aquesta estratègia de llum, s’organitzen els llibres que habiten a les biblioteques. Són carícies fosforescents que incendien els somnis i recomponen els cors grisos fins a fer-los recobrar el seu color vermell brillant. Qualsevol individu que pateixi la síndrome del cor gris, hauria de posar-se en mans d’un expert i visitar una biblioteca.

Per escriure un llibre, a més de fer malabarismes amb les paraules cal ser una desvergonyida o un boig. Un atrevit, una excèntrica descontrolada. Portar un mitjó de lunars, un altre de ratlles i els pèls de punta. Una cresta com les que llueixen les cacatues seria un pentinat molt interessant per a un escriptor. Només les ments més absurdes són aptes per a escriure llibres. Però per custodiar-les  no n’hi ha prou amb tenir un desajust en els cables cerebrals. És indispensable ser de fora. Un extraterrestre. Les biblioteques alberguen éssers amb antenes giratòries, cervells “miliomètrics” que memoritzen títols rebuscats, ressonants, campanuts. Les persones que custodien llibres sempre m’han semblat criatures singulars. Estan dotades d’extremitats retràctils que estiren i estiren fins a aconseguir aquell volum al que semblava impossible accedir-hi. A continuació, com si res, es recomponen i tot torna a la seva posició natural. Semblen éssers humans, però per poc que els observis percebràs que no són d’aquí. Una de les coses que més em fascina dels bibliotecaris és el seu cervell. Em semblen tan llestos! Els llibres fabriquen pensaments. Passar tantes hores dins d’una factoria d’idees és bo per tenir un cor vermell i brillant i una cap ple de plans fantàstics.

Algú m’han explicat que el 24 d’octubre és el Dia de la Biblioteca. Seria genial organitzar una festa amb confeti i bombolles de sabó. Celebrar amb magnificència. M’encantaria vestir-me per a tal ocasió com el personatge d’algun llibre, seure a la taula d’una biblioteca de la ciutat on viu i esperar que anessin a visitar-me. A les biblioteques pots ser qui tu vulguis. Des Mary Poppins fins Matilda, Atreyu, Dràcula o fins i tot Pippi Långstrump. Pots posar-te botes de pèl, plomes, xanques i barrets. ¡Barrets! Això és! Imagino a una petita lectora acostant-se a mi discretament, atreta pels colors i formes del meu barret:

-Barretera Boja, quina festa més meravellosa! Seria tan amable de servir-me una tassa de te?

Jo l’hi serviria amb molt de gust, posant cara de dona refinada, i després les dues faríem soroll en empassar. Sonaria una cosa semblant a glup, glup, glup. I abans que ens donés temps de trencar a riure de manera desenfrenada, apareixeria el bibliotecari, com sorgit del no-res, que per això posseeixen la facultat de materialitzar-se davant teu en el moment més inoportú, i ens advertiria que les biblioteques no són berenadors. Cal reconèixer que són únics custodiant tresors. Extraterrestres amb el cor vermell i brillant. Quina cosa tan extraordinària.

FELIÇ DIA DE LA BIBLIOTECA!

Ledicia Costas (escriptora)  i Elena Odriozola (il·lustradora)