VIATGE A ROMA

Els alumnes de 1r de Batxillerat van viatjar a Roma del 4 al 7 d’abril amb els professors Pere Aguiló i David Jordà. Va ser una experiència molt enriquidora en la que alumnes i professors van poder gaudir de la bellesa de la capital italiana.

A continuació podeu veure un vídeo del viatge i llegir un poema escrit per un dels professors acompanyants, el Pere Aguiló.

VÍDEO ROMA

ROMA

Una cançó de Leonard Cohen

acoloreix el primer sol

i la primera brisa de la ciutat.

La gegantina escalinata

us enlaira per sobre de la Piazza di Spagna

i el blanc de la pedra

s’encomana de somriures.

Sorgeix l’obelisc entre la multitud

per apuntar a aquest horitzó vostre,

mar de cúpules i d‘inscripcions remotes,

el set turons guardant-vos la pell tendra.

Tot i la claror on s’emmiralla,

l’Ara Pacis Augustae us enveja

-en rectilínia altivesa-

els cabells ondulats

 i la corba alegría.

Amunt les mirades,

que és vostra la columna de Marc Aureli

perquè és vostra la seva història.

A la Fontana di Trevi,

de tan fina, la pluja

crineres, fils d‘aigua

 i rínxols de Neptú pentina.

Selfies i flashos

d’insondables rialles.

Per a la Fontana delle Naiadi

el cel grisenc us envía un xàfec

i els portals de la plaça aixopluguen

del primer dia l’esgotament.

L’endemà, amb els ulls encara adormits

 i el cel no del tot clar,

Santa Maria Maggiore,

San Pietro in Vincoli apareixen.

I l’olor de tanta sang vessada

entre els arcs del Colosseu…

Llargues cues de turistes en constel.lació

que esperen i riuen

com aquells espectadors antics.

Tan petits sota l’arc de Constantí,

amb el de Titus tan encuriosits:

mágica porta cap a l’èxtasi

del Fòrum Romà en un passeig.

Infinita la pedra, mentre parla,

sinuosament us contempla.

Després es mostra,

imponent i molt blanca,

la Piazza Venezia.

Tan gegants cavall i cavaller

que amb altivesa defugen

de les càmeres l’enquadrament.

En la llunyania s’albira

de Trajà la columna,

històries de batalles

que el marbre arrodoneix.

La Fontana delle Tartarughe

us condueix a l’Illa Tiberina:

què gastat, què trist el Ponte Palatino

semiocult sobre el pas d’asfalt!

El sol es pon,

arriba la foscor,

la Bocca della Verità és tancada

i amb prou feines robeu

-entre les reixes-

una fotografia parcial, distant.

Sobre el Circo Massimo

la nit ja va caient,

es difuminen les curses,

les quàdrigues, la sang

i els cavalls embogits renillant.

El nou dia, fins i tot els núvols

llueixen a la Piazza San Pietro.

S’obre en multitud el Vaticà,

com un miracle d’or i marbre

que les pupil.les desorienta.

Laberint de colors en sostres i tapissos,

Hèrcules, Laocoont,

el setí de pedra on es banyava

 l’esposa de Neró…

A la Basílica la Pietà,

esquinçada i tendra,

tan llunyana darrere el cristal.

I el baldaquí, pesant, barroc,

fosc i robust,

com una nau solcant el mar lleuger.

Fora, una cançó

us tenyeix de pluja les veus.

Enrere queda la sagrada fortalesa

Com un somni esvaït dolçament.

El Castel Sant’Angelo us clou el dia:

llargues escales, foscos passadissos

i una veu que imita,

-atrevida i simpàtica- la guia.

Des del punt més alt,

el cel més a prop,

el Tíber més brillant

i la ciutat més captivadora.

En baixar, encara un imitador

s’erigeix en Michael Jackson

i contorsiona somriures

en festa múltiple de cossos

esbategant el vent.

A la fi, el dia del comiat:

entre la convulsió dels comerços,

rialles i corredisses,

admireu la Fontana del Tritone

i us deixeu sepultar

per la ciclòpia cúpula

del Panteó d’Agripa.

En sortireu un xic més savis,

un xic més insignificants…

El temps es consumeix:

l’Elefant de Bernini,

l’ambient a Piazza Navona

-bohemi, artístic, despreocupat-

i el darrer passeig per Campo di Fiore,

flaire múltiple de colors

que basteixen els sentits.

Us esperen encara

el trasllat a l’aeroport,

el mòbil perdut

i la noia que ha oblidat les claus.

La tornada no es fa trista:

tantes vivències per aconduir!

No será fins més endavant

que, delerosos i amb neguit,

somiareu amb el retorn.

                   Pere R. Aguiló