Impuls de la lectura

Enguany es promou una hora de lectura en horari lectiu per a tot l’alumnat d’ESO. Les experiències i recomanacions es vehiculen a través d’un blog de lectures.

Accediu aquí! al blog Una meva lectura

L’Institut Reguissol gaudeix d’un pla específic per promoure la lectura i per oferir als alumnes, de forma planificada, estratègies lectores que els permetin millorar la seva capacitat de comprensió i d’interpretació dels textos: el pla ILEC del centre.

Accediu aquí! al blog de notícies del pla ILEC.

DSC_0119

El Departament d’Ensenyament participa en el Pla Nacional de Lectura presentat pel Govern de la Generalitat establint com a objectiu estratègic la millora de l’èxit escolar de tot l’alumnat. I ho fa potenciant la lectura sistemàtica en totes les àrees i matèries del currículum al llarg de tota l’escolaritat bàsica per augmentar la competència comunicativa i lingüística i el desenvolupament de l’hàbit lector dels infants i joves, sense oblidar que la competència lectora és la base de molts aprenentatges i un requisit per participar amb èxit en bona part dels àmbits de la vida adulta.

Logo ILEC-2

L’Institut Reguissol va incorporar aquest objectiu estratègic a les seves prioritats durant el curs 11/12. Un equip de professors s’han anat formant amb cursos sobre impuls de la lectura durant els darrers quatre cursos. El propòsit ha estat implementar al nostre centre un pla ILEC per promoure en l’alumnat l’adquisició d’estratègies lectores. Aquestes estratègies els han de permetre comprendre i interpretar de manera autònoma la lectura. El pla també aspira a desenvolupar el gust per la lectura.

El pla ILEC del nostre centre ha anat incorporant al treball amb estratègies lectores a tots els nivells de l’ESO, en una seqüència que ha transcorregut entre els anys 2011 i 2015. Els resultats obtinguts pels grups de dades del pla ILEC i en les proves diagnòstiques de 4t d’ESO a les matèries lingüístiques aboquen una millora de la comprensió lectora que cal anar consolidant o reforçant els propers anys.

Les estratègies lectores bàsiques que s’han anat treballant al llarg d’aquests darrers cursos han estat: fer preguntes, plantejar hipòtesis, generar inferències, elaborar resums. A banda de l’aplicació de les estratègies lectores (a partir d’estructures reiteratives) a totes les matèries lingüístiques i a d’altres àrees (tecnologia, ciències de la naturalesa, ciències socials, música, etc.), també s’han dedicat estones fixes a la lectura lliure a l’aula (sobretot a 1r d’ESO) dins l’horari lectiu, per estimular no només la capacitat de comprensió, sinó també el gust per la lectura.

Recomanacions d’El Gust per la Lectura per al 15/16

Per a 1r i 2n d’ESO:

• Roald Dahl. L’autoestopista. Estrella Polar.
  • Sherman Alexie. Diari del tot verídic d’un indi a mitja jornada. Edicions de 1984.
  • Jordi Sierra i Fabra. També van ser joves. Editorial Casals.

Per a 3r i 4t d’ESO:

• Roald Dahl. Històries imprevistes. La Butxaca.
  • Xavi Sarrià. Totes les cançons parlen de tu. Sembra Llibres.
  • Assumpta Montellà. La maternitat d’Elna. Ara Llibres.

Enllaços sobre la lectura