Projecte EUROMANIA, llengua francesa i auxiliars de conversa

En una societat globalitzada com la que vivim, l’aprenentatge de les llengües esdevé quelcom fonamental per a la comunicació, però també per al dia de demà quan el nostre alumnat s’hagi d’incorporar al món laboral. Avui en dia, tenir un bon nivell de l’anglès no és suficient i a l’INS Ramon Berenguer IV en som conscients, motiu pel qual oferim un plus basat en quatre eixos, i als quals caldria sumar el projecte Erasmus + del qual vam participar: Euromania, Llengua Francesa, Auxiliars de Conversa i Professors Visitants.

EUROMANIA

A 1r d’ESO es promou l’estudi de la matèria optativa EUROMANIA, encabida dins d’un projecte europeu amb el mateix nom impulsat pel Departament d’Ensenyament on es pretén millorar la comprensió lectora plurilingüe en set llengües romàniques: català, castellà, francès, italià, portuguès, romanès i occità.

Aquest matèria optativa s’ofereix en dos torns a l’alumnat que accedeix al nostre centre. En ella l’alumnat pren consciencia dels vincles que existeixen a Europa i que amb una mica d’esforç són capaços de comprendre textos en aquestes llengües i se’ls motiva perquè prengui interès per l’adquisició de nous idiomes i se sensibilitzi amb les llengües minoritàries que també configuren el marc de la Unió Europea.

LLENGUA FRANCESA

Avui en dia, la coneixença de segones llengües estrangeres esdevé una oportunitat de creixement econòmic i social. El nostre centre ofereix, després d’una introducció al marc lingüístic europeu amb la matèria d’Euromania, la possibilitat que l’alumnat que ho desitgi pugui aprendre una segona llengua estrangera: el francès.

A banda de coneixements bàsics i que tenen com a objectiu la superació de l’examen extern del DELF –amb el diploma oficial corresponent-, es pretén transmetre a l’alumnat la proximitat del nostre país i els seus costums –Toussaints, Avent, la Chandeleur, le poisson d’Avril…-. També duem a terme dues jornades de creps, un  dia de sortida al teatre i una altra per visitar tres localitats franceses.

L’enfocament de la matèria és pràctic. Es treballa a partir de materials autèntics buscats ad hoc pel professor i es treballa a partir de les proves de Competències Bàsiques del Departament d’Ensenyament i d’exàmens DELF per preparar l’alumnat per obtenir d’aquestes proves.

AUXILIAR DE CONVERSA

Aquest serà el quart curs que el centre comptarà amb un auxiliar de conversa enviat pel Ministerio de Educación. En altres edicions hem rebut una auxiliar escocesa –Carmen-; dos auxiliars belgues –i la Coralie- . Aquest curs tindrem d’un auxiliar dels Estats Units que vetllarà perquè la majoria de l’alumnat del centre pugui apropar-se a la realitat d’aquell país i, evidentment, per millorar la pronunciació en la llengua de Shakespeare.

euromania-b

PROFESSOR VISITANT

Per quart curs consecutiu, el centre acollirà durant una setmana un professor de França. L’objectiu: coneixença mútua dels dos sistemes educatius i possible futura col·laboració amb projectes que vinculin l’alumnat de francès amb altres de castellà del nostre país veí.

Xabier Ferrer-Meseguer

Professor de FLE