1er ESO

CALENDARI DEL CURS 2023-2024

Inici de curs

  • 6 de setembre de 2023

Final de curs

  • 21 de juny de 2024

Dies de lliure disposició

  • 13 d’octubre i 7 de desembre de 2023, 12 de febrer i 21 de maig de 2024

Festes locals 

  • 25 de setembre de 2023 i 20 de maig de 2024

Períodes de vacances

  • Nadal: Del 21 de desembre de 2023 al 7 de gener de 2024
  • Setmana Santa: Del 25 de març a l’1 d’abril de 2024

Avaluacions

  • Avaluació inicial: 18 i 19 d’octubre de 2023
  • 1ª Avaluació: 13 i 14 de desembre de 2023
  • 2ª Avaluació: 11 de març de 2024
  • 3ª Avaluació: 17 de juny de 2024
  • Avaluació final: 25 de juny de 2024

 

TUTORIA

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­Tal com especifica el Pla d’Acció Tuto­rial (PAT) del nostre institut, el/la tutor/a és el/a professor/a que s’en­carrega de manera més directa de l’orienta­ció i assessorament de l’alumne i és qui actua com a principal interlocutor/a entre els seus pares i el cen­tre. A continuació,  indiquem el nom del/la tutor/a de cada grup i les seves  hores de visita. Les entrevistes es poden con­cer­tar mitjan­çant el vostre fill o filla, o trucant al cen­tre, telf.: 93.392.62.27. Afegim també els seus correus.

HORARI VISITES 2023-2024

Curs i grup Tutor/a Correu electrònic Horari d’atenció a famílies
1r A ESO Olga de la Morena omorena@rb4.cat Dilluns de 11:25h a 12:20h
Divendres de 10:25h a 11:20h
1r B ESO Guillem Martínez gmarti18@rb4.cat Dimarts de 11:25h a 12:20h
Dijous de 9:10h a 10:05h

PARES I MARES DELEGATS D’AULA 2023-2024

GRUP ALUMNE PARE/MARE CORREU PERSONAL
1r A ESO Estela (mare Hugo)
Irene Martínez (mare Laia) irenemartinezb32@gmail.com
1r B ESO Maite (mare Leo) maite.bofer@gmail.com
Lupe (mare Adriana) lupeduenasp@gmail.com

ORIENTACIONS PER A LES FAMÍLIES

ABANS DE COMENÇAR EL CURS (2023-2024) 

  • ESTIU
    • Mantenir un mínim d’estructura horària i evitar els mals hàbits (com veure la televisió moltes hores o fer un ús excessiu de l’ordinador).
    • Reforçar les matèries que pitjor porten. Sempre cal reforçar les llengües i les matemàtiques.
    • No desconnectar-se del tot:  han de fer les TASQUES D’ESTIU i en començar el curs lliurar-les al tutor/a de primer d’ESO.
    • Aprofitar aquest període per fer esport, llegir, fer activitats lúdiques que fomentin la curiositat i estimulin el coneixement (tallers, itineraris, sortides, viatge).
  • RESULTAT DE LES PROVES COMPETÈNCIES BÀSIQUES
  • FORMACIÓ DE GRUPS: criteris
  • LLIBRES: EN PAPER (BORSA DE LLIBRES).
  • ORDINADORS PORTÀTILS.
  • CARTA DE COMPROMÍS.
  • NO COMPRAR MATERIAL FINS NO HAVER REBUT INSTRUCCIONS AL SETEMBRE.
  • ÚS DELS RECURSOS INFORMÀTICS DEL CENTRE: SESSIÓ MONOGRÀFICA AL SETEMBRE
  • PARES/ MARES DELEGATS/DES DE CLASSE I COL·LABORADORS/ES

TASQUES D’ESTIU

L’alumnat nou que ha acabat sisè al juny ha de fer les tasques d’estiu indicades a les respectives escoles de primària. Són feines els ajudaran a començar amb bon peu a l’institut. En iniciar-se el curs escolar, els dossiers corresponent s’hauran de lliurar al nou tutor/a de 1r ESO i el resultats es tindrà en compte per a l’avaluació del 1r trimestre.

I si la escola de primària no ha especificat tasques d’estiu, us recomanem fer les activitats online que es plantegen al següent  enllaç i explicar amb un petit informe escrit desprès el que heu aprés a cada bloc:

http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/primaria/orientacions/activitatsestiu/

Però si preferiu dedicar-vos a les àrees instrumentals de català, castellà i matemàtiques i lliurar un producte més estructurat, us recomanem les  tasques que trobareu a aquest enllaç, totes molt ben pautades:

https://drive.google.com/drive/folders/0BylzTMX5C1BPMVZfTk8yTzQ3Wm8

 

TUTOR/A

SORTIDES DEL CURS (Pendent d’actualització)

ACTIVITAT DEPARTAMENT TRIM.
Christmas Carol ANGLÈS 1
Sant Jeroni de la Murtra TUTORIA 1
Escola Vitae Bellaterra EDUCACIÓ FÍSICA 1
Saló del Còmic LLENGÜES 2
Assaig OBC + Museu de la Música MÚSICA 2
Salting (Badalona) EDUCACIÓ FÍSICA 1
Skating (FC Barcelona) EDUCACIÓ FÍSICA 2
Sortida nàutica o aquàtica (Mongat/Badalona) EDUCACIÓ FÍSICA 3
Illa Fantasia EDUCACIÓ FÍSICA 3
Museu de Badalona HUMANITATS 2
Anellament d’aus CIÈNCIES 1
La Plantada CIÈNCIES 2
Sant Jeroni de la Murtra TUTORIA 1

 

OBJECTIUS DEL PRIMER CURS D’ESO

CRITERIS ORIENTADORS DEL DISSENY CURRICULAR I DEL PLA D’ACCIÓ TUTORIAL (acompanyament i exigència):

  1. consolidar els coneixements de les matèries comunes, amb especial èmfasi a les matèries instrumentals (llengües i matemàtiques); dedicar temps suplementari fora de l’escola les matèries
  2. aprendre a organitzar-se i a treballar amb autonomia a l’escola i a casa;
  1. seguir diàriament un horari d’estudi i de treball escolar.
  2. utilitzar bé l’agenda.
  3. fer un bon ús de l’ordinador personal.
  4. conèixer les tècniques d’estudi bàsiques.
  5. desenvolupar la memòria
  6. programar les activitats a mig i llarg termini
  7. desenvolupar eines emocionals que els ajudin a controlar la seva impulsivitat i a desenvolupar la seva voluntat.

Volem fomentar “la cultura de l’esforç i “l’educació de la voluntat” (“voluntat entesa com a disciplina autoimposada que porta a controlar la impulsivitat per tal de ser capaç de realitzar el projecte escollit i de perseverar en el mateix”, en paraules de J.A. Marina). Per treballar tots en aquest sentit –alumnat, professorat, famílies -, volem tenim presents des de l’aula, des de l’acció tutorial, des de l’escola de pares i des de l’entorn familiar la llista de 20 qualitats que el psicòleg Robert J. Stenberg proposa per millorar els rendiments acadèmics. Es tracta d’un enfocament  experimentat en moltes escoles amb resultats molt satisfactoris i que a més connecta molt bé amb el treball d’implementació de les competències que estem realitzant en aquest moments.

Qualitats proposades per Stenberg

  1. Les persones amb intel·ligència reeixida s’automotiven.
  2. Es concentren en els seus objectius.
  3. Tenen capacitat per ajornar la gratificació.
  4. Aprenen a controlar els seus impulsos (autoregulació, intel·ligència emocional).
  5. Saben quan perseverar.
  6. Saben com treure el màxim partit de les seves habilitats.
  7. Tradueixen el pensament en acció.
  8. S’orienten cap a l’objectiu.
  9. Completen la tasca i arriben fins al final.
  10. Tenen iniciatives.
  11. No tenen por d’arriscar-se, ni de fracassar.
  12. No posterguen.
  13. Accepten la crítica justa.
  14. Refusen l’autocompassió.
  15. Són independents.
  16. Tracten de superar les dificultats personals.
  17. No fan ni massa coses alhora, ni massa poques.
  18. Veuen, al mateix temps, el bosc i els arbres.
  19. Tenen nivell raonable d’autoconfiança i creuen en la seva capacitat per aconseguir els seus objectius.
  20. Equilibren el pensament analític, el creatiu i el pràctic.

 

INFORMACIÓ COMPLEMENTÀRIA:

Objectius educatius  

Els nostres objectius formatius prioritaris són els següents:

  1. Que l’alumnat aprengui a pensar i a reflexionar.

A primer i a segon d’ESO, per aconseguir aquest objectiu, treballem perquè l’alumnat s’acostumi a fer-se preguntes i a formular bé les seves respostes, i li proporcionem les eines necessàries per aconseguir-ho.

A tercer i a quart d’ESO, treballem perquè l’alumnat es familiaritzi amb l’anàlisi, el raonament i l’argumentació.

A Batxillerat, convertim el raonament i la reflexió en l’eix vertebrador de tots els seus aprenentatges.

  1. Que l’alumnat assoleixi un bon nivell de comprensió del món que l’envolta i desenvolupi el seu esperit crític amb criteri.

A primer i a segon d’ESO, per aconseguir aquest objectiu, li proporcionem claus interpretatives per entendre el que passa al seu entorn i el confrontem amb els mites, els prejudicis i les inèrcies dominants i alhora amb les conductes conscients que afavoreixen la millora de la vida en comú.

A tercer i a quart d’ESO, treballem perquè l’alumnat es familiaritzi amb l’exploració activa i crítica del món que ens envolta.

A Batxillerat, l’anàlisi crítica -ben fonamentada i ben argumentada- dels fenòmens i dels esdeveniments del món que ens envolta ocupa una part central de la nostra acció pedagògica.

  1. Que l’alumne descobreixi, desenvolupi i optimitzi les seves pròpies capacitats i intel·ligències.

A primer i a segon d’ESO, per aconseguir aquest objectiu el convidem constantment a reconèixer les seves capacitats, habilitats i interessos mitjançant activitats motivadores relacionades amb l‘aprendre a ser (és a dir, amb el desenvolupament equilibrat de la seva personalitat i de la seva autonomia); amb l’aprendre a conèixer i fruir del saber; amb laprendre a fer i aplicar els coneixements adquirits; i amb l’aprendre a conviure[1] i treballar amb els altres.

A tercer, treballem perquè l’alumnat comenci a prendre decisions en funció del seu autoconeixement.

A quart, donem una importància cabdal a l’orientació i a l’acompanyament per tal que l’alumnat prengui una bona decisió sobre el seu itinerari formatiu postobligatori.

A Batxillerat, centrem la nostra atenció en proporcionar eines a l’alumnat perquè desenvolupi de manera equilibrada les seves capacitats i intel·ligències a partir de la modalitat escollida.

  1. Que aprengui a conviure, a treballar en equip i a col·laborar amb els altres.

A primer i a segon d’ESO, per aconseguir aquest objectiu, donem molta importància al valor de les normes que fan possible la bona convivència; ensenyem a resoldre els conflictes de manera constructiva, amb especial èmfasi en els avantatges de la mediació; i fomentem les activitats col·laboratives -acadèmiques i extraacadèmiques-, i donem eines per realitzar-les de manera satisfactòria.

A tercer i a quart, afavorim especialment les dinàmiques d’aprenentatge cooperatiu i les activitats d’aprenentatge i servei.

A Batxillerat, fomentem la cultura cooperativa i propiciem que l’alumnat es coordini autònomament per portar endavant projectes i iniciatives.

  1. Que l’alumnat es comprometi personalment i socialment des de l’assumpció dels valors que fan possible la vida en comú.

A primer i a segon d’ESO, per aconseguir aquest objectiu donem molta importància a què l’alumnat prengui consciència de la necessitat de reafirmar amb les nostres accions els valors que ens ajuden a superar-nos i a viure tots millor (amistat, respecte, educació, bondat força de voluntat, sobrietat, solidaritat, honestedat, senzillesa, superació, diàleg, compassió, generositat, companyonia . responsabilitat, etc.); de sensibilitzar-nos davant les necessitat dels altres; i de contribuir activament amb les nostres iniciatives i accions a millorar el nostre entorn.

A tercer i a quart, afavorim especialment la participació activa en la vida del centre i la implicació en els seus projectes i iniciatives de caràcter cívic; i fomentem de manera particular el compromís amb els valors democràtics.

A Batxillerat, a més a més, potenciem de manera especial el protagonisme de l’alumnat en la promoció i en la gestió de projectes i d’iniciatives de servei a la comunitat; i fomentem, de manera particular, l’exercici de les seva responsabilitat ciutadana.

  1. Que sigui capaç de transcendir l’ara i aquí, i de tenir visió profunda i a llarg termini de la realitat que ens envolta.

A primer i a segon d’ESO, per aconseguir aquest objectiu posem un especial èmfasi en anar desenvolupant una mirada cada vegada més rica i matisada del món que ens envolta, i en combatre les inèrcies ambientals que ens arrosseguen cap a l’immediatisme i la superficialitat.

A tercer i a quart, treballem per consolidar aquesta visió més profunda i a llarg termini en l’alumnat i, per aconseguir-ho, el fem reflexionar freqüentment sobre les conseqüències de les accions individuals i col·lectives.

A Batxillerat, el nostre treball s’organitza des del supòsit d’una assumpció generalitzada d’aquesta mirada que significa defugir de les concessions a la superficialitat i del facilisme.

  1. Que desenvolupi un projecte de vida plena.

A primer i a segon d’ESO, per aconseguir aquest objectiu donem molta importància a què l’alumnat es fixi objectius de superació a curt i a mig termini.

A tercer i a quart, treballem perquè l’alumnat sigui capaç de prendre una decisió responsable i madura sobre la seva formació posterior i que tingui present les seves aptituds i les seves possibles aspiracions professionals.

A Batxillerat l’alumnat inicia un procés de construcció del seu projecte de vida. Nosaltres ajudem i acompanyem l’alumnat implicant-nos en aquesta construcció a través dels aspectes acadèmics i professionals, però també en aquells de caire personal i emocional.

  1. Que tingui domini de la cultura en sentit ampli (cultura humanística, científica, social, matemàtica, tecnològica i plurilingüística).

A primer i a segon d’ESO, per aconseguir aquest objectiu treballem per despertar l’interès i la curiositat per les diferents àrees del saber i donem molta importància al desenvolupament de les competències bàsiques que permetin a l’alumnat integrar els seus aprenentatges, posant-los en relació amb els diferents tipus de continguts.

A tercer i a quart, posem el nostre èmfasi en què l’alumnat sigui capaç d’utilitzar de manera transversal i integrada els seus coneixements en diferents situacions i contextos.

I a Batxillerat, treballem per l’ampliació constant dels horitzons culturals de l’alumnat, més enllà del seu àmbit d’especialització.

Sta. Coloma de Gramenet, setembre de 2019

[1] Laprendre a conèixer, l ’aprendre a fer, l ’aprendre a ser, i l ’aprendre a viure i conviure inclosos a l’informe Delors, promogut per la UNESCO.