Millor nota d’accés i ponderada a les PAU

Esther Mateos Linacero (B2A) ha estat l’alumna del nostre centre que millor nota d’accés i millor nota global ponderada ha aconseguit a la fase general de les proves de selectivitat 2017 (9,09 i 13,09, respectivament). Des d’aquí, de nou, les nostres més emocionades felicitacions a l’Esther, tota una prometedora estudiant universitària, que, a hores d’ara, certament, ha d’estar gaudint d’unes més que merescudes vacances, desconnectada dels estudis. Tot i així, l’hem demanat que ens escrigui unes reflexions a propòsit de la seva experiència a les PAU:

Parlant des de la meva experiència, els dies de la selectivitat no són tan difícils com ho són les dues setmanes anteriors. Jo sempre havia sentit que si portes bé el batxillerat quasi no t’has de preparar pels exàmens. Llavors em vaig relaxar i, a mesura que s’anava acostant el moment, veia que no tenia temps. El resultat va ser que les dues últimes setmanes anava de bòlit i molt atabalada però, quan van arribar els fatídics dies, la situació va canviar. Vaig pensar que no valia la pena posar-me nerviosa i que el millor era confiar en mi mateixa i en el que sabia. Jo crec que un factor que em va ajudar en això era que no sabia què volia estudiar, llavors no tenia aquella pressió de la gent que necessita una nota concreta per entrar a la carrera que vol estudiar. Jo pensava que depenent de la nota que tingués a la selectivitat, escolliria quin grau fer.

Quan estudies per a la selectivitat has de tenir prioritats i pensar a quines assignatures vols dedicar més temps. Jo recomanaria que a les específiques, perquè et fan pujar més la nota i no dedicar-li tant de temps a altres, com castellà, català o anglès. Aquestes és millor portar-les bé durant el curs, haver assimilat els seus continguts i, abans de la selectivitat, donar-los una ullada per sobre. Un consell és que no estudieu molt la teoria de les llengües perquè sol haver-hi almenys una opció a l’examen en la qual no te la demanen. També és important anar bé al batxillerat perquè puntua un 60% respecte al 40% que ho fa la fase obligatòria de la selectivitat.

El moment més feliç és, com tothom es pot imaginar, quan acabes l’últim examen. Em vaig sentir lliure i només podia pensar que no havia d’estudiar més. El millor que pots fer és no capficar-te en el que trauràs de nota, perquè pots tenir després més d’una sorpresa. Potser creus que una matèria t’ha anat molt bé i després treus mala nota i viceversa. I el mateix pot passar quan estudies. Tal vegada has vist que una assignatura l’any anterior era molt fàcil i no te la prepares gaire i després arriba l’examen i no era com t’esperaves. Per això el meu consell és que no et confiïs. Per exemple, l’any passat, anglès va ser més fàcil que aquest any o un altre cas ha sigut dibuix tècnic. El primer exercici sempre sol ser bastant fàcil i ràpid, en canvi aquest any jo l’he trobat més rebuscat. I ja no parlem del segon. En aquest sol haver-hi una opció més fàcil i una altra més difícil. Però aquest any han sigut les dues difícils. Les altres assignatures les he trobat en la seva línia. I també volia comentar que jo vaig escollir història, no perquè m’agradés més (que també), sinó perquè veig que és fàcil treure bona nota. Però no fàcil per la dificultat o pel temps d’estudi, sinó perquè tu t’estudies el temari i saps què és el que et preguntaran. I tampoc cal que t’ho estudiïs tot, pots deixar-te algun tema i després escollir l’opció que més et sàpigues.

Com a últim consell, sempre intenta entendre el temari durant el curs, no vull dir que ho recordis tot quan comencis a estudiar per a la selectivitat, sinó que quan ho facis, només hagis de repassar, no entendre algun tema que no tenies clar del tot durant el curs, perquè si no, no tindràs temps. La preparació de la selectivitat és per repassar, no per entendre. I per finalitzar, quan l’acabis, no pensis més en el que has fet o podries haver fet o si hauries d’haver estudiat més, perquè que et capfiquis no farà que la nota canviï. Si tens aquesta pressió, el millor que pots fer és no pensar-hi i fer el que vulguis fins que et donin els resultats.