Cardioprotecció i SVB

A Catalunya cada dia moren deu persones d’aturada cardíaca o mort sobtada i a tot Europa hi ha 1000 morts diàries per la mateixa causa. Vuit de cada deu aturades cardíaques tenen lloc fora de l’hospital i, si no es disposa d’un desfibril·lador, la taxa de supervivència és molt baixa passats els primers minuts de reanimació cardiopulmonar.

Una desfibril·lació precoç pot salvar moltes vides. Aquesta va ser la motivació dels alumnes d’emprenedoria de 3r d’ESO del curs 2017-18 per iniciar el Projecte de Cardioprotecció. L’objectiu dels joves emprenedors era aconseguir els diners necessaris per comprar un desfibril·lador i formar a un grup de treballadors en l’ús de l’aparell. L’Institut Rafael Casanova és un espai cardioprotegit des del gener de 2018. El centre compta amb un desfibril·lador i vuit treballadors estan acreditats pel Consell Català de Ressuscitació (CCR) per utilitzar-lo.

L’institut Rafael Casanova vol tenir una comunitat educativa conscienciada sobre la importància d’una actuació precoç en cas d’aturada cardiorespiratòria i, el que és més important, que sàpiga com actuar. Amb aquesta voluntat es duen a terme diverses accions formatives. Des del curs 2017-18, l’institut forma part del Programa de Suport Vital Bàsic als Centres Educatius (SVBe), que compta amb el suport i coordinació del Departament d’Ensenyament i del CCR. Amb una implementació inicial a segon d’ESO, al llarg dels propers cursos està previst que es vagi extenent a tots els nivells de l’Educació Secundària Obligatòria.

L’objectiu principal del programa de SVBe és que l’alumnat rebi, de manera gradual, formació teòrica i pràctica en Suport Vital Bàsic (SVB). Al primer cicle de l’ESO l’alumnat aprèn a valorar consciència, obrir la via aèria, valorar respiració, fer compressions toràciques i la posició lateral de seguretat. Al segon cicle de l’ESO s’introdueixen les ventilacions, l’obstrucció de la via aèria i el desfibril·lador. La formació dels alumnes va a càrrec de professorat acreditat com a instructor en SVBe pel CCR i també participen altres docents del centre.

L’institut també té un conveni de col·laboració signat amb l’empresa santboiana CardioPAS, que va ser l’encarregada d’instal·lar el desfibril·lador i d’impartir la formació oficial en SVB i ús del DEA. A més dels cursos de reciclatge oficials en SVB i ús del DEA, CardioPAS impartirà anualment tallers de SVB a tot el professorat i als alumnes de primer de Batxillerat. Els participants aprendran la cadena de supervivència i practicaran les maniobres de reanimació cardiopulmonar, amb l’objectiu que estiguin preparats per intervenir correctament davant d’una aturada cardiorespiratòria.

Professor responsable: Óscar Sevillano.