Projectes

Pau Vila Verrrd

Des de la Comissió “Pau Vila veRRRd” es treballa per fomentar la cura del Medi Ambient, impulsant accions i continguts educatius que impliquin la reflexió sobre hàbits de vida més saludables i de cura de l’entorn. Els seus objectius es troben organitzats en el decàleg de sostenibilitat:

  1. Portarem l’esmorzar dins d’una carmanyola o boc’n’roll per a reduir els residus.
  2. Separarem els residus en: orgànic, envasos, paper i rebuig.
  3. Reduirem el consum de paper: sempre que es pugui, reutilitzarem el paper, farem les fotocòpies necessàries, utilitzarem el paper per les dues cares…
  4. Farem servir el màxim de llum natural i desendollarem tots els aparells electrònics quan no s’emprin.
  5. Mantindrem les portes i les finestres tancades, sempre que la normativa de Covid ho permeti, quan està funcionant la calefacció.
  6. Farem un bon ús de l’aigua i sols llençarem al vàter paper higiènic.
  7. Tindrem cura de l’hort i dels espais verds de l’institut.
  8. Intentarem reduir el nivell de contaminació acústica.
  9. Procurarem desplaçar-nos a peu, en bicicleta o transport públic.
  10. Donarem informació a les famílies sobre accions a favor de la sostenibilitat.

També s’encarrega d’organitzar el concurs “aula verda” en que els alumnes de 1r i 2n d’ESO i 3r i 4t d’ESO competeixen per tenir l’aula més neta, on més bé es recicla i on s’utilitzen més embolcalls reutilitzables.

Camins de la memòria: espais de lluita i repressió

El seminari de Ciències Socials de l’Institut Pau Vila impulsa un projecte transversal que desenvolupem al nostre centre des de 4t d’ESO, 1r de Batxillerat arribant fins 2n de Batxillerat. Aquest projecte anomenat Camins de la memòria: espais de lluita i repressió on es pretén que els alumnes interioritzin la importància de la preservació de la memòria històrica per fomentar la consciència de ciutadania crítica i compromesa amb la societat. El fet de treballar a les aules la preservació del nostre llegat històric, cultural i social ajuda a l’alumnat a ser conscients dels diferents esdeveniments històrics, polítics i socials que han proporcionat a la societat la seva identitat actual.

La idea d’aquest projecte és fomentar no només l’assimilació dels coneixements necessaris, sinó el foment dels valors democràtics i la consciència de la importància de la preservació de la memòria històrica per poder construir la nostra identitat i els nostres valors com a societat.

Per nosaltres és molt important fomentar el desenvolupament de l’aprenentatge vivència entre l’alumnat, perquè aquest ha demostrat ser clau en l’adquisició del coneixement a partir dels interessos dels alumnes.

Pla lector

Hem començat les classes amb molta il·lusió després del període vacacional. Un dels reptes que tenim aquest curs és el Pla Lector que impulsem a tots els nivells i amb la implicació de tot el claustre. Per acabar de polir aspectes relatius a aquest Pla Lector, hem dedicat una sessió de formació pel professorat molt productiva i enriquidora perquè han anat sorgint idees per implementar que, potser, en un futur gosem dur-les a la pràctica. Esperem que l’alumnat se’n beneficiï del pla que hem dissenyat.

El nou currículum proposa la implementació d’un pla lector al centre a fi de promoure l’hàbit de la lectura. És per això que hem decidit dedicar un temps diari específic a llegir en silenci a l’aula del grup-classe.

Els beneficis que comporta aquesta mesura són els següents:

  • Millorar el gust per la lectura
  • Crear un espai de concentració i benestar (introspectiu) durant del matí, fora de les diferents matèries.
  • Millorar la comprensió lectora com a competència transversal.
  • Baixada de nivell d’excitació acumulat durant el matí provinent de les diferents situacions (exàmens, cansament, interacció amb els companys…).

Implicacions:

  • Només hi haurà al pati la meitat de l’alumnat, per la qual cosa  la gestió de les pistes i el joc millorarà.
  • La coincidència de 1r i 3r d’ESO, per una banda, i 2n i 4t d’ESO ajudarà a la revitalització del padrinatge entre iguals. A més, facilitarà l’organització d’activitats de dinamització de patis per part de l’alumnat.
  • L’accés a la cantina serà més fluid.
  • La disposició dels grups en diferents passadissos permetrà una bona sectorització de les hores de moviment / silenci quan coincideixen lectura i pati.

Projecte Ciència per Nadal

Des del seminari de Matemàtiques participem al projecte “Ciència per Nadal a Sabadell” organitzat per la Fundació Bosch i Cardellach i que pretén fomentar el coneixement de la metodologia científica a través del treball d’un tema d’impacte entre l’alumnat de batxillerat. El tema que es proposa enguany és l’evolució de l’Univers.

El projecte està adreçat a explicar en què consisteix un treball de recerca de tipus quantitatiu que impliqui l’ús del mètode científic. En aquest sentit, es proposa que l’alumnat aprengui a formular hipòtesis a partir de dades i esbrini fins a quin punt aquestes hipòtesis són certes. La finalitat última del projecte és ajudar als alumnes a ser crítics en la presa de decisions.

Es proposa treballar els Tests d’hipòtesis com a eina per determinar la validesa d’una opinió o suposició sobre un tema a partir de dades observades. Aquests tests permeten calcular la probabilitat que la hipòtesi considerada sigui certa o falsa.

Pla Català d’Esport a l’Escola (PCEE)

Infantil AEl Pla Català d’Esport a l’Escola és un Pla impulsat pels Departaments d’Educació i de la Vicepresidència (Secretaria General de l’Esport) de la Generalitat de Catalunya, per incrementar la pràctica esportiva a les escoles en horari no lectiu.

A l’Institut Pau vila, el Pla es basa en una sèrie d’actuacions entre les que podem destacar:

  • Creació de l’Associació Esportiva INS Pau Vila, amb la participació activa de l’alumnat i de la resta de la comunitat educativa (equip directiu i AMPA), així com d’exalumnes o d’altres persones o entitats del barri.
  • Coordinació de les activitats, per mitjà d’un/a professor/a de l’institut, generalment del departament d’Educació Física.
  • Col·laboració entre el centre educatiu, l’Ajuntament i el Consell esportiu corresponent.
  • Dinamització per part dels líders del centre educatiu o del barri.

Pla PLEC (Pla de Lectura de Centre)

L’objectiu d’aquest projecte és continuar amb la línia convergent de les dues fites pedagògiques actuals:

  • Garantir el funcionament de la biblioteca en el centre i fomentar el gust per la lectura.
  • Millorar la comprensió lectora de forma gradual i progressiva.

Els aspectes més rellevants són:

  • Gestió, dinamització i manteniment de la biblioteca: creació del Consell de Biblioteca i de la pàgina web.
  • Creació de cercles de lectura oberts fora de l’horari lectiu.
  • Ús d’una biblioteca portàtil per a les substitucions a l’aula.

Pla TAC (Tecnologies de l’Aprenentatge i el Coneixement)

En el Pla TAC es recullen les característiques actuals del centre en relació a les TAC, es defineixen els objectius i es planifiquen les actuacions que es duran a terme pel que fa als aspectes organitzatius, didàctico-pedagògics i curriculars.

En el nostre centre es treballa amb la diagnosi per tal de trobar quines són les estratègies més adequades per desenvolupar l’ús de les noves tecnologies i la seva aplicació a l’aula.

Els aspectes més rellevants són:

  • Ús de les pissarres digitals i materials adients.
  • Ús d’aules d’informàtica desplegables (ordinadors portàtils)
  • Ús d’eines de comunicació amb les famílies i internes (programa GIA de gestió d’incidències de l’alumnat, ús de Google Apps).
  • Ús de plataformes educatives (moodle, intranet, llibres digitals…)

Programa Campus Ítaca (UAB)

Beques Ítaca-SantanderEl Campus Ítaca és un programa socioeducatiu promogut i organitzat per la Universitat Autònoma de Barcelona, gestionat per l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) i la Facultat de Ciències de l’Educació i patrocinat pel Grup Santander.

El programa de beques salari Ítaca-Santander comporten la gratuïtat de la matrícula universitària així com el pagament de 500 euros mensuals durant deu mesos a l’any, renovables durant els anys de duració de la titulació universitària.

L’Institut Pau Vila s’ha consolidat com un dels centres seleccionats pel Campus Ítaca els darrers anys.

Projecte Erasmus+ K1

Formació del professorat per al plurilingüisme en el centre

El projecte europeu Erasmus+ KA1 en el que participa el nostre institut té com a principal objectiu fomentar la metodologia CLIL-AICLE (aprenentatge integrat de continguts i llengua estrangera) entre el professorat del centre. Durant dos anys, professorat de matèries no lingüístiques es formarà en llengua instrumental anglès per tal de millorar el domini d’aquesta llengua estrangera i poder impartir part de les seves matèries en anglès, fent ús de la metodologia CLIL. Igualment el projecte té com a objectiu fomentar la internacionalització del centre tal com es concreta en el nostre pla de desenvolupament europeu.

Projecte Erasmus+ K2

EfesEl nostre centre participa en el projecte Erasmus+ KA2 “EUNEEDSU” conjuntament amb instituts de Dinamarca (coordinador), Itàlia, Àustria, Turquia i Grècia. La durada del projecte és de tres anys (2014-2017) i s’adreça a l’alumnat de batxillerat.

El tema principal és el foment, coneixement i creació d’eines que permetin la incorporació del jovent al món del treball i a la formació necessària per a les diferent branques laborals. De forma conjunta, es busquen estratègies per a la incorporació al món del treball en una Europa internacional, on cada vegada més és necessària la mobilitat per trobar una feina. El projecte s’emmarca en la estratègia 2020 de la Unió Europea, d’incorporació del jovent al mercat laboral i lluita contra l’atur.

Projecte Erasmus+ KA2

FINE: Fake information in news around Europe. Cliqueu aquí per tenir tota la informació actualitzada

Projecte europeu Erasmus KA2 d’intercanvi d’alumnat amb les escoles Anton-Heilingbrunner-Schule de Wasseburg, Alemanya, Dundagas vidusskola de Dundaga, Letònia, Instituto Comprensivo Statale Michaelangelo Buonarroti de Palerm, Itàlia. Està finançat per la Unió Europea i ha estat elaborat durant el curs 19-20 per un treball conjunt de professorat de les quatre escoles participants.

Altres objectius són:

  • Millora en el domini de la llengua estrangera anglès.
  • Millora en l’ús de les TIC
  • Treball cooperatiu
  • Treball en perspectiva internacional
  • Coneixement d’altres cultures

Productes:

Projecte NEXE (aprenentatge-servei)

El projecte NEXE d’aprenentatge-servei comunitari és un projecte de col·laboració amb les escoles adscrites adreçat a l’alumnat de Quart d’ESO. Té com a objectiu que els estudiants al llarg de la seva trajectòria escolar i en el marc curricular experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat.

Per a desenvolupar aquest projecte s’utilitza l’Aprenentatge-servei (APS), una metodologia pedagògica que obre els centres educatius a les necessitats socials del seu entorn i implica a l’alumnat en la realització d’aprenentatge i de servei comunitari. Aquests projectes de servei, en principi, suposaran la realització d’activitats en entitats de fora del centre, tant en horari lectiu com no lectiu.

L’alumnat participa en accions solidàries amb les escoles adscrites al nostre centre i durant una setmana fan d’ajudants dels mestres de les escoles i participen en les activitats que es duen a terme. Posteriorment, han d’escriure una memòria de l’experiència viscuda amb una autoavaluació de quina ha estat la implicació i quin ha estat l’aprenentatge de tot el projecte.

Projecte TEI (Tutoria entre iguals)

El projecte TEI és un programa de convivència per a la prevenció de la violència i l’assetjament escolar. Té un caràcter institucional i implica tota la comunitat educativa. Està basat en l’ajuda (emocional, social i personal) entre iguals, que a secundària es concreta en la tutoria de l’alumnat de 1r d’ESO per part de l’alumnat de 3r d’ESO.

Els objectius d’aquest projecte són:

  • Facilitar el procés d’integració del nou alumnat (1r d’ESO) a l’Institut.
  • Tenir un referent (tutor/tutora), alumne/a de 3r d’ESO, per afavorir la integració i l’autoestima, i reduir els nivells d’inseguretat propis d’espais i organitzacions desconeguts.
  • Compensar el desequilibri de poder i de força, sempre presents a l’assetjament, entre
    agressor i víctima des d’una perspectiva preventiva i dissuasiva.
  • Cohesionar la comunitat educativa del centre, i integrar i desenvolupar la tolerància zero com un tret d’identitat del centre.


Més informació: Programa TEI: tutoria entre iguals

Servei de mediació

El Servei de Mediació es posa en funcionament per la necessitat de resoldre els conflictes de forma pacífica i per ajudar així a mantenir un bon clima de convivència i treball en el centre.

Està format per un nombre reduït d’alumnes que participen de la formació i de la planificació del mateix servei.

Les persones que necessiten del servei accedeixen de manera voluntària o suggerit per una tercera persona que sap del conflicte i creu que amb aquesta opció pot ajudar als protagonistes a posar-se d’acord.

La mediació és un mètode imparcial, discret, voluntari, pacífic amb capacitat d’escolta i diàleg i pretén:

  • Implementar la cultura de la mediació i el diàleg en la prevenció i resolució pacífica de conflictes.
  • Crear la cultura de la integració i de la bona convivència.
  • Aconseguir un bon clima escolar i ajudar a trobar els recursos per tal de mantenir-lo i millorar-lo.
  • Avaluar l’assoliment dels objectius plantejats i proposar, si escau, estratègies de millora.

Forma part del Plà de Convivència de Centre.