T’agradaria viure a l’època medieval?

Aquest és un projecte cooperatiu i transversal que està portant a terme l’alumnat de 2n d’ESO de l’Institut Pau Vila. Han d’investigar sobre aquest període amb l’objectiu de descobrir com era la vida quotidiana a l’Edat Mitjana per concloure si els agradaria viure-hi.

El projecte engloba part del currículum de diferents matèries i s’està treballant des de mitjans de desembre. Comença amb la lectura del llibre L’ocell de foc, d’Emili Teixidor, proposada des del departament de Català, que explica la història d’un joglar principiant d’uns 11 anys, anomenat Ocell de foc, que recorre Catalunya amb els joglars el Cec de Cabrera, el Cavaller Salvatge i Soldadera sense saber on viure ni qui és. Quan es planteja la seva identitat ha de marxar i cercar protecció del prior del monestir de Sant Benet de Bages, Berenguer de Foix. Al llarg del seu viatge descobreix la història del jove rei Jaume el Conqueridor i la lluita contra els càtars, l’ofici dels cavallers i la vida dels monestirs.

Com que l’obra està ambientada en l’època medieval, hi predominen elements feudals i trobadorescs, un dels temes importants que formen part del temari de ciències socials de 2n d’ESO. Els alumnes practiquen l’alquímia de la mà dels professors de química creant tinta casolana, que podran utilitzar escrivint amb cal·ligrafia de l’època amb plomes d’oca al llibre lligat que hauran confeccionat ells mateixos.

A més a més, el dia 7 de febrer, el pati i les aules es van transformar per viure i conèixer de primera mà un dia qualsevol de l’Edat Mitjana. Un grup d’actors van recrear un campament medieval amb personatges i vestimentes de l’època. Alguns alumnes es van endinsar a l’època vestint-se com joglars, clergues, cavallers, reis… Van realitzar tallers sobre armes medievals, tir amb fona, escriptura, jocs medievals, escriptura amb canya… També van participar en un taller de música medieval, organitzada per la professora d’aquesta disciplina. Al llarg del dia 7 a les aules es van fer activitats diverses relacionades amb l’època medieval: unes fitxes sobre el vassallatge i els blasons, la transformació d’una tira còmica en un “romance”, la pràctica de l’escriptura amb ploma d’oca reescrivint una recepta del segle XIV…

L’elaboració del projecte està inclòs dins de la formació del professorat en el grup de la Xarxa de competències bàsiques de Barcelona que involucra una trentena de professors del centre.

Accés a l’àlbum de fotos