22a Setmana de la ciència a Catalunya

Enguany, com ja es porta fent des de fa temps, L’INSTITUT MONTSERRAT ROIG de Sant Andreu de la Barca s’ha sumat a la celebració de la setmana de la ciència.

Durant aquests dies es van programar les següents activitats:

1) Concurs fotogràfic: Un any més s’ha convocat el concurs de fotografia científica.  Aquest any amb el títol de “Turisme sostenible”.  De tècnica lliure, es valora l’expressió artística, així com la relació amb la temàtica d’enguany.

2) Cacera científica: Per 2n any consecutiu s’ha convocat aquest concurs de geocaching.  El geocaching (—geocerca—) és l’aventura que es pot gaudir a qualsevol hora i a qualsevol lloc on els jugadors (anomenats geocercadors) utilitzen un GPS per a buscar contenidors amagats arreu de Sant Andreu de la Barca.

Aquesta geocerca ha constat de 8  geoamagatalls corresponents a 8 pel·lícules relacionades  amb  l’àmbit científic de tots els temps, ja que el centre d’interès d’aquest curs de tots els projectes de centre és el cinema. A les instruccions s’hi detallen  les coordenades que determinen la posició de cada geoamagatall, en format de graus decimals (DD) i de graus, minuts i segons (DMS).

A cadascun dels punts, en un radi de 10 metres, s’ha de localitzar un contenidor amagat què inclou un codi QR imprès a una targeta corresponent a cada pel·lícula .

Amb un lector de codis QR, s’ha d’escanejar els codis que es troben i què  enllaçaran amb més informació sobre la pel·lícula que correspon a cada punt.

Els guanyadors dels concursos de fotografia i cacera científica, aconseguiran entrades pel cinema.

dav

3) El dia 2 de novembre de 2017, els alumnes de 4t d’ ESO que cursen la matèria de religió  van fer una  visita al Banc de Sang i Teixits de Barcelona que és una empresa pública que realitza una gestió integral del procés de la sang, des del punt de partida de la donació fins al final, la transfusió. És el que es coneix com a model “vena a vena”. Aquesta integració de la transfusió en el servei és un concepte innovador sense referents similars en d’altres bancs de sang europeus i que aporta un increment de seguretat, garantia i bones pràctiques d’utilització.

En el Banc de Teixits  es processen tota mena de teixits: Ocular, Musculoesquelètic, Vàlvules cardíaques, Vascular, Cutani

dav

4) El dia  10 de novembre de 2017 els  alumnes que cursen la matèria de Biologia de 4t ESO, 1r i 2n BAT, van assistir  a la biblioteca del centre, a  una Xerrada a càrrec del Dr. Francesc Xavier Jeremías Torruella. Dermatòleg, Membre de la Institució Catalana d’Història Natural, Institut d’Estudis Catalans. Amb el tema: Sol, càncer de pell i canvi climàtic.

5) El dia  15 de novembre de 2017 els alumnes 4t ESO que cursen les matèries de BG i FQ van assistir a la sala d’actes de la Biblioteca de  L’Ateneu d’Esparreguera a una conferència : Retornant els fòssils a la vida, a càrrec de l’Isaac Casanovas Vilar, investigador, Doctor en Paleontologia.  En aquesta xerrada ens van explicar  com treballen els paleontòlegs del segle XXI, des de l’excavació d’un jaciment a la reconstrucció de l’aspecte i el mode de vida d’una espècie extingida fent servir les tècniques més sofisticades. També van veure com amb l’ajut de la paleontologia,  es pot literalment viatjar en el temps vers a mons que ja no existeixen, com selves tropicals al Vallès i el Penedès,poblades d’animals fantàstics.

dav

Finalment van explicar quin paper poden jugar els paleontòlegs enfront als reptes que afrontarà la humanitat durant les properes dècades, com per exemple el canvi climàtic i la conservació d’espècies i hàbitats en perill.

Ens acomiadem fins la propera setmana de ciència amb una frase d’un dels més cèlebres científics del planeta, Albert Einstein (1879-1955): “Quan em van preguntar sobre alguna arma capaç de contrarestar el poder de la bomba atòmica, jo vaig suggerir la millor de totes: LA PAU”

Departament de Ciències

Institut Montserrat Roig