De colònies a les estrelles

A finals de maig, els alumnes de primer d’ESO de l’INS Montserrat Roig van anar de colònies a Bassegoda Park, un càmping situat a Albanyà (al Parc Natural de l’Alta Garrotxa, de l’Alt Empordà), a la província de Girona. Aquesta vegada, el motiu de les colònies era doble, no tan sols es tractava de conviure amb molta diversió durant uns dies i aprendre en autonomia i responsabilitat, sinó que també consistia en realitzar un treball de síntesi diferent.

El tema central del treball de síntesi va ser l’astronomia, ja que Bassegoda Park compte amb unes instal·lacions excel·lents per a l’observació dels estels. A més, se serveix de la col·laboració d’uns astrònoms reconeguts, que aporten els seus coneixements per assessorar els membres del càmping i per donar lliçons magistrals als alumnes que participen de les jornades d’aprenentatge. I és que l’any 2015, el Bassegoda Park va obtenir el reconeixement de la Fundació Starlight, com a càmping en pro del turisme de les estrelles i es va convertir en el primer càmping de tota l’Europa continental a rebre la certificació Starlight, realitzat amb l’aval de la UNESCO dins del seu programa MaB (Home i Biosfera).

El programa que van seguir els alumnes estava orientat a proporcionar continguts d’astronomia, però amb correspondència amb les assignatures ordinàries que se segueixen a classe. Per poder treballar aquests continguts es van crear grups, els mateixos que van servir, en acabar les colònies, per presentar davant de tots els companys  el projecte del treball de síntesi.

Un programa ple d’activitats

Les colònies van començar amb un viatge de dues hores d’autocar fins al poble d’Albanyà. Des d’allà, els alumnes van fer una petita excursió a peu cap al càmping, gaudint d’un passeig en plena natura.  Un cop assignats els bungalows (cada un dels quals albergava cinc alumnes i disposava de menjador i lavabos privats), va tenir lloc la primera de les conferències: el Sistema Solar.  Per la tarda, ja repartits en grups, es van realitzar les activitats de formació: Coet impulsat per aigua (mitjançant una ampolla, una mànega i aigua a pressió), mural del Sistema Solar (fet per ells), Planisferi (un mapa per llegir les constel·lacions), Nucli del cometa (una maqueta voladora) i Simulador espacial (un programa d’ordinador per construir el primer coet que va arribar a la lluna). Per la nit, després de sopar, va haver-hi temps per fer el joc de nit dirigit i per desplaçar-se fins a l’Observatori Astronòmic d’Albanyà, un paratge únic amb graderies calefactades, una pantalla gegant i un telescopi de grans dimensions.

El matí del segon dia va servir per realitzar la gimcana,  que va consistir en trobar meteorits, observar minerals, provar la resistència al mareig, construir un coet amb LEGO, fer un trencaclosques del Sistema Solar, competir al Memory, simular el sistema solar en moviment, provar les aptituds en un test d’astronautes i acabar amb un Slackline. Més tard, abans de dinar, va haver-hi temps de fer una observació solar, jugar al mini-golf, crear cràters solars i escoltar una conferència sobre el Sol. Aquestes mateixes activitats, però per grups diferents, van ocupar la tarda, fins que abans de sopar, els astrònoms van realitzar una conferència sobre els eclipsis.  Naturalment, també hi va haver temps per a la diversió lliure, com la piscina o els partits de futbol i la discoteca, última activitat del segon dia.

L’últim dia es va aprofitar fins l’últim minut, ja que els grups van acabar de fer les activitats que no havien fet fins aleshores. En acabar-les va tocar deixar enrere uns dies extraordinaris, en els que tot i que la climatologia no va ser la millor possible, sí que va permetre realitzar activitats a l’aire lliure, algunes vegades amb sol, d’altres amb pluja; però sempre amb bon humor i convivència.