Quin esport escollir com a activitat extraescolar? Descobreix els beneficis del futbol sala, el bàsquet, el patinatge artístic i la gimnàstica rítmica

Millorar la capacitat de concentració, aprendre valors com la disciplina, establir vincles de molta qualitat, saber organitzar-se el temps lliure, incrementar la força i la flexibilitat, el sentit de l’equilibri… Són només alguns dels molts avantatges d’incorporar aquestes disciplines esportives a la vida escolar dels nens i nenes.

Incloure l’activitat física de manera regular en la vida dels nens i nenes ofereix una àmplia llista de beneficis per a la salut física i psíquica, així com per al desenvolupament a tots nivells de l’infant. Santi Gea és el responsable de la secció de futbol sala de la Fundació CET 10, que està formada per 10 equips, entre els quals hi ha dos nivells de femení. Gea està convençut que el futbol sala és un esport molt enriquidor en la formació integral dels nens i nenes. “És recomanable des de les primeres edats, ja que és una eina més que treballa molts valors com l’esforç, el sacrifici, la cohesió, la companyonia i l’esperit d’equip… El meu consell és que tots els nens i nenes practiquin algun esport, i sobretot aquells que tinguin problemes en les relacions interpersonals. En aquest cas l’esport col·lectiu afavoreix molt les relacions”.

boys-playing-soccer-3-1310837-1279x850

Santi Gea fa anys que està enamorat del futbol, tècnic també del Futbol Club Barcelona B, diu que el que més li agrada d’aquest esport és la capacitat que requereix per prendre decisions en un període de temps curt i en un espai reduït. “Cal dotar els jugadors i jugadores de molts recursos tècnics perquè puguin solucionar els diferents obstacles amb una bona destresa motriu. I amb el futbol sala encara et diverteixes més que en el futbol, perquè sempre ets més a prop d’aconseguir l’objectiu final, que és el gol”, explica Gea.

-Molts nens i nenes somnien a ser futbolistes professionals… Què els dius quan et diuen que volen ser Ricardinho, Sergio Lozano, alguns dels millors jugadors professionals de futbol sala?
-Conec aquests jugadors des que eren petits i puc assegurar que ells també tenien aquest somni. El treball, l’esforç, el sacrifici, sumat al talent innat, ha fet que puguin realitzar els seus somnis. Jo animo  els nens i nenes que practiquin aquest esport gaudint-ne, sense deixar de banda que els seus somnis, de convertir-se en professionals algun dia, es poden complir; però també sempre des de la realitat, que mai serà un fracàs el fet de no arribar a assolir-ho.

Aprendre bons hàbits de forma lúdica

-Què diries del futbol sala quan el practiquen les nenes?
-Cada any el futbol sala femení evoluciona més i el nombre d’equips i de jugadores s’incrementa considerablement. Som en una societat que ha evolucionat i el tabú que hi havia abans sobre que el futbol sala és un esport de nois, per fi ha canviat. El canvi ja és patent i les famílies tenen interioritzat que el futbol sala és un esport més que no té sexe. Les habilitats que mostren en els peus i la capacitat tàctica de les noies no tenen res a envejar a les dels nois i, amb un bon treball, com en el cas dels nois, poden millorar les seves condicions.

-Què aprenen els nens i nenes que s’apunten al futbol sala com a activitat extraescolar?
-Tenim dissenyat un model curricular en què surten els diferents objectius a assolir en les diferents etapes. En l’àmbit general, el nostre objectiu és ensenyar l’esport en qüestió (aspectes tècnics i tàctics del futsal) alhora que en gaudeixen, sense oblidar-nos dels valors educatius i personals. El compromís, la disciplina, gaudir, aprendre i la salut són els principals beneficis que aporta aquest esport. Tots els nens que tenim l’estan practicant des dels 3 anys. El més important és saber què toca treballar en cadascuna de les diferents etapes evolutives i que la pilota als peus sigui un instrument més per aconseguir els objectius que corresponen.