SORTIDA CONJUNTA, ALUMNES DE LLATÍ DE 4t I ALUMNES DE 1r ESO, AL JACIMENT D’EMPÚRIES

DSC00880Sempre hem valorat positivament la relació que s’estableix entre els alumnes quan els més grans de l’institut preparen activitats pels més petits. Cada any queda ben pal·lès en les activitats lúdiques que s’organitzen per Nadal. Aquesta vegada ho hem volgut realitzat a partir dels continguts curriculars de llatí i socials. El divendres 29 d’abril els alumnes de primer d’ESO van visitar el jaciment d’Empúries i van participar en una gimcana que havien preparat els 23 alumnes de quart d’ESO que estudien llatí. Aquest és un projecte de centre que es porta a terme per primera vegada i preveu que els alumnes de quart facin conèixer la ciutat grecoromana d’Empúries als alumnes de primer a partir d’una activitat lúdica, com ha estat una gimcana. Prèviament els alumnes de primer, a les classes de socials, havien treballat els grecs i els romans.

A partir de diferents reunions entre el professor d’història de primer , la professora de llatí de quart i la coordinadora de primer d’ESO vam concretar com seria la dinàmica de la gimcana, vam redactar les instruccions de la jornada, i vam detallar el plànol amb la localització de les 10 proves que determinen el recorregut a seguir per cada grup. Dels 23 alumnes de quart, 20 feien de control i tres acompanyaven un grup de primer.

A classe de llatí vam preparar les deu activitats relacionades amb els diferents indrets assenyalats en el mapa. Així per exemple, a l’àgora grega, , havien de buscar personatges grecs cèlebres que estaven “amagats” per la plaça, al mercat havien de decidir quins aliments no eren propis d’un mercat d’època romana, a l’amfiteatre podien lluitar com gladiadors, a les termes buscaven en una sopa de lletres els noms de les diferents parts de l’edifici termal. Els alumnes de primer, en grups de vuit o nou alumnes, anaven recorrent la ciutat grega i la romana acompanyats per un professor o per un alumne de quart que els feia de guia. Havien se seguir el plànol, aturar-se a les proves i realitzar-les correctament. A cada control rebien una puntuació. Amb la suma de tots els punts sabríem quin seria el grup guanyador.

A la una del migdia ja tots els grups havien acabat de realitzar totes les proves, aleshores hi havia previst un prandium o aperitiu a la romana que consistia en olives, pa d’oli i orenga i un vaset de most. Tant els alumnes de quart com els de primer han coincidit a valorar molt positivament el projecte que els ha servit per apreciar la importància d’ Empúries , per aprendre el seu significat i per passar una estona agradable tots plegats. I tot, d’una manera diferent !