El clàssic de mirar-se el dit amb el binocular

Les principals eines de treball a les pràctiques de laboratori de Biologia i Geologia de Primer d’ESO són la lupa binocular i el microscopi òptic, instruments que ajuden als alumnes a observar i a descriure amb detall els elements estructurals del cos dels diferents éssers vius. D’aquesta manera, els alumnes aprenen a reconèixer les característiques taxonòmiques que permeten distingir i classificar convenientment els organismes estudiats, així com determinar les estructures anatòmiques adaptades a les diferents funcions que desenvolupen aquests organismes (nutrició, reproducció i relació).

Els alumnes han d’aprendre a manipular de manera segura aquests delicats instruments òptics, a enfocar convenientment l’òptica i a calcular els augments, i interpretar la relació de mides obtinguda. També han d’arribar a ser capaços de dibuixar sobre el paper allò que estan observant sense que hi hagi distorsions en les proporcions de les estructures reproduïdes.

Tot plegat implica un entrenament que va començar amb la primera sessió pràctica al laboratori i que continuarà durant tot el curs a mesura que vagin estudiant els principals grups d’organismes, especialment els més petits, de cadascun dels 5 regnes (Moneres (bacteris), Protoctistes (protozous i algues), Fongs (llevats, floridures i bolets), Plantes (molses, falgueres, gimnospermes i angiospermes) i Animals (invertebrats, peixos i tetràpodes).

Amb l’objectiu de practicar amb l’ús de la lupa binocular i del microscopi es van proporcionar als alumnes diferents materials d’aspecte i textures diversos (una esponja, minerals, paper, teixit… i, per al microscopi, preparacions permanents en làmina prima de teixits vegetals i animals, microorganismes, etc.). Amb l’excusa d’observar aquests materials han pogut practicar l’enfocament precís amb diferents objectius i a prendre confiança en l’ús d’aquests instruments.

Però qui, tenint l’oportunitat de fer-ho, no ha posat alguna vegada el dit sobre la platina de la lupa binocular per mirar-se l’ungla o la pell? És un clàssic! I no tallarem les ales a l’esperit investigador dels alumnes, oi? Així, els alumnes van dedicar l’hora a observar objectes del laboratori, però també van observar dits i ungles; tot sigui perquè, quan calgui observar bacteris, protozous, espores, fongs, o insectes, no els calgui dedicar més temps a l’observació del dit…

L‘activitat d’observació de dits i d’ungles va tenir també quelcom de molt positiu, i és que alguns alumnes van prometre rentar-se bé les mans i sota les ungles després de veure-les augmentades!