Eficiència, estalvi d’energia i canvi climàtic

La Cristina Forcada, llicenciada en Ciències Ambientals i membre de GAIA – Serveis Ambientals, ha proposat als alumnes de Ciències per al Món Contemporani de 1r de Batxillerat un estudi sobre el consum i l’estalvi energètic. El taller s’estructura en dues sessions separades per 15 dies i on els alumnes estudiaran el consum energètic al centre.

La Cristina ha començat explicant quin és el consum mundial d’energia, la distribució desigual entre l’hemisferi nord i l’hemisferi sud, i els tipus d’energies utilitzades. Del total de combustibles consumits, les fonts d’energia renovables són minoritàries, mentre que l’ús d’energia nuclear i d’energia procedent dels combustibles fòssils és molt majoritària.

L’ús de combustibles fòssils i de minerals radioactius és altament contaminant. És destacable l’efecte d’aquest ús en el medi ambient, responsable de la pluja àcida i, en gran mesura, del canvi climàtic.

L’alternativa a l’ús de combustibles contaminants és l’ús d’energies renovables: energia solar fotovoltaica, energia solar tèrmica, biomassa, energia hidràulica i energia geotèrmica.

En un centre escolar, el 81% de l’energia es gasta en calefacció, mentre que en llum es consumeix un 6% (la resta correspon a l’ús d’aparells electrònics, cuina, etc.). Els alumnes hauran de determinar quin és el consum real al nostre centre, així com valorar mesures d’estalvi energètic a l’institut. Per a obtenir aquestes dades, els alumnes analitzaran factures reals de consum de llum, aigua i gas. Abans d’això, però, els alumnes han de saber llegir les dades de les factures, no sempre gaire clares. La Cristina els ha explicat els conceptes de CUPS, mix elèctric, potència contractada, consum, tarifa d’accés, termes fixos i variables de la factura, etc. Els alumnes també recolliran dades reals de consum dels diferents aparells elèctrics utilitzats regularment a l’institut (fluorescents, ordinadors, etc.). Per a això, la Cristina els deixarà mesuradors de consum en Wh endoll-endoll.

Prendre la decisió d’aplicar mesures d’estalvi és necessari per a reduir la despesa i el consum energètic, però sobretot per a evitar problemes mediambientals. Els alumnes descobriran diverses mesures d’estalvi, sovint senzilles però que no valorem adequadament i, alhora, en proposaran algunes per a l’institut.