Tutoria entre iguals

PROGRAMA DE CONVIVÈNCIA PER A LA MILLORA DEL CLIMA DE CENTRE I LA PREVENCIÓ DE LA VIOLÈNCIA ESCOLAR

El programa TEI és un programa educatiu que promou la inclusió d’iniciatives d’educació per la pau com contingut curricular on es modifica la cultura de centre de tolerància zero respecte al maltractament.

El pas de l’escola primària a l’institut de secundària coincideix amb canvis molt importants per als alumnes que impliquen tant una dimensió social com acadèmica.

Es tracta del moment on els alumnes poden ser més vulnerables. Com destaquen molts estudis de convivència als instituts, és a primer i segon de l’ESO quan es produeixen més casos de conflictes entre iguals on apareix la violència com a sistema de resolució dels problemes.

Per experiències en altres centres, s’ha vist com entre iguals tracten temes diferents com els problemes de transició de l’escola primària a la secundària, la prevenció de l’abús de poder, la resolució de conflictes, les dificultats d’amistat, etc., i es valora de forma molt positiva la participació activa dels iguals al projecte de convivència del centre.

Què és?

• Una estratègia educativa per a la convivència escolar

• Dissenyada i aplica com a mesura preventiva contra la violència i l’assetjament escolar.

• Té caràcter institucional, implica tota la comunitat educativa.

• És un recurs preventiu de participació e intervenció sobre la convivència al centre educatiu.

• Adaptable contra la desmotivació i el fracàs escolar, no només personal i social, també curricular.

A qui va dirigit?

• A tota la comunitat educativa.

• Afecta directament als alumnes de primer curs I segon cicle de secundària.

• Els alumnes de tercer tutoritzen els alumnes de primer.

Els objectius que persegueix el projecte de tutoria entre iguals són:

1. Sensibilitzar la comunitat educativa sobre els efectes de la violència.

2. Conscienciar la comunitat educativa sobre els efectes de la violència entre iguals o bullying e informar sobre les conseqüències personals que aquest fenomen comporta.

3. Facilitar el procés d’integració dels nous alumnes de 1r d’ESO.

4. Crear un referent (tutor/a) per afavorir l’autoestima i disminuir la inseguretat que provoquen els espais i situacions desconegudes.

5. Compensar el desequilibri de poder i força propi de la violència i l’assetjament des d’una perspectiva preventiva i dissuasòria.

6. Integrar la “tolerància zero” como un tret d’identitat del centre.

Les activitats principals que es realitzaran són:

– Sessió informativa sobre assetjament escolar (tipus de maltractament, causes, conseqüències, detecció…) a les famílies.

– Sessió informativa sobre assetjament escolar i la necessitat d’implicació al professorat .

– Presentació del programa TEI al Consell Escolar, AMPA i equip docent.

– Sessió informativa del projecte a les tutories de primer i tercer d’ESO.

– Sessió formativa sobre bullying, actuacions i habilitats socials als alumnes tutors de tercer d’ ESO.