Final de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat a Elx

Els dies 11, 12 i 13 d’abril ha tingut lloc la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat a la Universitat Miguel Hernández d’Elx.

El Jordi Masalias, la Iratxe González, el Bernat Lleixà, l’Anna Arnanz i l’Ana Navarro van ser els guanyadors de la fase eliminatòria local que es va fer a la URV el passat mes de febrer.

Enguany, en les fases locals, hi van participar 156 equips de 135 centres. Els centres guanyadors de les fases locals van representar la seva universitat de referència a la fase final a Elx. En el nostre cas, els cinc alumnes hi anaren en representació de la Universitat Rovira i Virgili.

Els acompanyaren la Irene Rodríguez i l’Estela Ribé, que havien quedat finalistes a la fase eliminatòria de la URV.

En totes dues fases, el tema sobre el qual s’ha debatut ha estat: “L’humor té límits?”.

Els dies 11 i 12 d’abril van participar en quatre debats de la fase eliminatòria. Concretament, amb els equips representants de les universitats de València, d’Andorra, Autònoma de Barcelona i Abad Oliva. Van guanyar en puntuació en dos d’aquests debats; per tant, ja no van passar a les semifinals, que es disputaren el dia 13 d’abril. Tot i així, cal destacar el bon nivell que van demostrar i el fet que els dos debats en què no van obtenir la victòria va ser per poques dècimes.

L’experiència, per als nostres alumnes, ha estat totalment positiva per l’oportunitat que els ha ofert la Lliga de debatre en un espai que excel·lia pel nivell dels participants i de l’organització. Durant aquests tres dies han millorat en habilitats tan necessàries per al seu desenvolupament acadèmic i professional com són l’anàlisi i producció d’arguments, l’afinament del sentit crític, la seguretat en haver de parlar en públic, el treball en equip i la presa de decisions.

A més, han tingut l’oportunitat de conviure amb els nois i noies representants de les 14 universitats participants en aquesta Lliga, amb els quals comparteixen la mateixa llengua. Recordem que la Xarxa Vives organitza cada any la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat, en la qual poden inscriure’s totes les universitats dels territoris on es parla una variant del català.

A banda dels debats, hi ha hagut moments per a la diversió, el turisme  i l’entreteniment.

Felicitats a totes i tots!

Hem fet una entrevista a la Iratxe González perquè ens expliqui en primera persona aquesta experiència:

1. Quina és la impressió que t’endús de la Lliga de Debat?

Una impressió meravellosa; ha sigut una oportunitat de posar-me a prova i sortir de la meva zona de confort, que són les ciències.

1. I, concretament, d’aquesta fase que s’ha disputat a Elx?

Encara millor; he reforçat els meus punts dèbils, he pogut veure altres equips molts bons i he gaudit molt de conèixer gent nova amb gustos semblants.

1. Creus que paga la pena el temps que hi has dedicat i l’esforç que has fet?

Totalment, a més, quan una cosa t’agrada, dedicar-hi temps acaba sent més aviat un plaer que un esforç.

1. En què us heu hagut d’aplicar, especialment, durant aquests tres dies?

Hem hagut d’aprendre a crear més debat, cosa que no havíem trobat a la classificatòria, hem tingut la pressió de fer moltes preguntes i respondre-les, és a dir, involucrar-nos molt més en el que és un debat.

1. Què els diríeu als companys i companyes de l’institut perquè s’animessin a participar a la Lliga del 2019?

Els diria que és la millor experiència acadèmica que he tingut, que és molt xulo dur al límit les teves capacitats i mostrar del que ets capaç i, a més, és impactant conèixer altres grups que debaten, veure com t’entenen i com pensen de manera molt semblant a tu.

1. I quins consells els donaries als que s’atreveixin a participar perquè segueixin un bon mètode des del primer dia?

Sobretot, que facin molts debats, que al final a base de practicar sorgeixen més arguments i aprens a desenvolupar-te millor en un debat i com grup, perquè la coherència entre tots els membres del grup és quelcom molt important.