Arts escèniques

El fet d’impartir el Batxillerat d’Arts escèniques, música i dansa dóna al nostre institut unes característiques que el fan diferent de la resta. L’ensenyament de les arts escèniques no només té influència en els nois i noies de Batxillerat inscrits en les matèries d’interpretació, música i dansa, sinó que tot l’institut es beneficia d’aquesta sensibilitat per les arts escèniques. Les metodologies emprades en aquestes matèries han dotat el professorat d’una experiència que apliquen en altres nivells i grups i els resultats dels aprenentatges es concreten en espectacles dels quals gaudim tota la comunitat educativa.

Pla de suport a les arts escèniques de l’Eix Jove de l’Eixample

Des de fa alguns cursos el centre rep el suport de l’Eix Jove del districte de l’Eixample.

Amb la seva col·laboració es programen tallers, cursos i diferents activitats per fomentar la creació artística.

El centre ha participat des de la primera edició a la Mostra d’Art Jove de l’Eixample, amb exposicions i espectacles de dansa, música i teatre.

Aquest curs la col·laboració parteix del Pla de suport a les arts escèniques que l’Eix Jove ens ofereix per a l’alumnat d’Arts escèniques, música i dansa de Batxillerat.

La idea es treballar en profunditat, en petites càpsules formatives, alguns aspectes que ja es treballen a l’aula, amb professionals especialitzats en música i interpretació.

Per preparar les actuacions que, a final de curs, duran a terme els alumnes a la Mostra d’Art Jove de l’Eixample i al centre.

Els tallers programats per al curs 2017-18 són els següents:

  • Batukada: sis sessions impartides pel professor de l’Escola Luthier Txus Eguílaz, percussionista, actor i pedagog, per a dos grups d’alumnes.
  • Sonorització d’espectacles: dues sessions.
  • Taller de suport als de musicals: tres sessions impartides per l’actriu i cantant Maria Caselles per a dos grups d’alumnes.
  • Tallers d’interpretació: dues sessions impartides per l’actor Màrius Hernández per a dos grups d’uns vint alumnes.
  • Taller de dansa K-pop: una sessió impartida per Ariadna Cànaves per a dos grups d’uns vint alumnes.

Taller d’interpretació de primer de Batxillerat

Assignatura optativa de quatre hores impartida per diversos professors. S’hi fa una hora de pràctica teatral, una hora de dansa, una hora de cant i una hora de teoria teatral:

A teoria teatral es donen coneixements bàsics del món del teatre: oficis, vocabulari, companyies, grans autors, directors, actors… d’ara i de la història del teatre universal.

A pràctica teatral es treballa la improvisació, el gest, la veu, la interpretació oral de textos… Es fa un taller d’improvisació al mateix centre amb un professional del món del teatre, un altre d’interpretació de textos poètics al Caixafòrum amb l’actor Jordi Oriol i diverses sessions de creació de personatges amb l’actor Màrius Hernàndez. També es preparen petites representacions a partir de textos creats pels mateixos alumnes i es participa en diades assenyalades de l’institut.

A l’ hora de dansa es treballa la tècnica de base d’un ballarí, dansa contemporània, jazz i hip-hop. Fem un taller de hip-hop amb un professional de hip-hop. Els alumnes elaboren les seves pròpies coreografies a partir de les treballades a classe. Al final de curs es fa un treball conjunt de creativitat en què tot el grup classe prepara un petit espectacle amb totes les disciplines treballades durant el curs. Aquesta performance es presenta davant tot l’alumnat del centre.

A l’hora de cant, es prepara un repertori, tant en grup com amb solistes, amb acompanyament instrumental i a capel·la, normalment dedicat a les bandes sonores de pel·lícules i obres de teatre musical. Es donen una bases de tècnica de posició corporal, respiració, vocalització i afinació. Aquest repertori treballat es mostrarà davant de tot l’alumnat en les diferents festes de l’institut.

En col·laboració amb l’Institute of the Arts Barcelona (centre superior privat d’arts escèniques de Sitges) han fet un stage gratuït d’un dia a les seves instal·lacions. Es participa també a la Mostra d’art jove de l’Eixample i a la Festa de l’escola pública de l’Esquerra de l’Eixample i Sant Antoni.

 

Matèries: Arts escèniques de segon de Batxillerat

Assignatura de modalitat de quatre hores. S’hi fa un taller de veu amb un especialista en el mateix centre i es prepara la posada en escena de dues obres teatral al llarg del curs. Els alumnes interessats reben classes pràctiques dels diferents aspectes tècnics que intervenen en el món del teatre: projeccions, so i il·luminació.  Es fan diverses activitats lligades al seu futur professional: visita a TV3 i Catalunya Ràdio, escola Eòlia, Institut del Teatre de Terrassa…

Des de l’aparició d’aquesta modalitat de batxillerat s’han representat en el centre adaptacions de les obres següents:

  • Nueva York en un poeta (muntatge a partir de poemes de García Lorca)
  • El retaule del flautista
  • Paraula viva (muntatge poètic a partir de poemes de Joan Maragall)
  • El metge a garrotades
  • Cyrano de Bergerac
  • Pels pèls
  • Taller de fantasia
  • Políticament incorrecte
  • Conte de Nadal
  • Ningú no és perfecte
  • La volta al món en vuitanta dies
  • El lloro groc

S’ha actuat als Jocs florals escolars de Barcelona, a la festa de jubilació per al personal del Departament d’Ensenyament i diverses vegades a les Jornades Joves de Teatre al Teatre Lliure i a l’activitat Un dia al TNC.

Es participa també a la Mostra d’art jove de l’Eixample i a la Festa de l’escola pública de l’Esquerra de l’Eixample i Sant Antoni.

El centre disposa d’un teatre amb instal·lacions de llum i so per fer les representacions de les obres a la resta de l’alumnat, a alumnes d’altres centres i als familiars de l’alumnat.

Matèries: Arts escèniques de quart d’ESO

Des del curs 2016-17 s’imparteix la matèria optativa de tres hores d’Arts Escèniques de quart d’ESO. Es tracta d’iniciar a l’alumnat en algunes tècniques de les arts escèniques, sobretot les interpretatives. Al llarg del curs els nois i noies preparen la interpretació d’alguns textos.

L’assignatura contempla els continguts i criteris d’avaluació descrits al DOGC núm.6945 i, per tant, es desenvolupen activitats d’expressió corporal, tècniques de veu i de dicció, d’improvisació, jocs de confiança i d’interpretació. Així com també, sessions més teòriques sobre literatura i teoria dramàtica o història de les arts de l’espectacle.
L’objectiu és que l’alumnat formi un grup cohesionat, inclusiu, respectuós i que entengui el teatre com un joc i alhora com la disciplina que és. A més a més de millorar en els aspectes lingüístics i d’expressió no verbal