QUÍMICA INTERACTIVA. JORNADES DE QUÍMICA A LA UAB

L’activitat està dividida en una part pràctica composta per diferents experiments i una xerrada informativa a l’inici.

Totes les activitats es duen a terme a les facultats de Ciències i als laboratoris de química i és entregat a tots els participants un dossier informatiu que conté les pràctiques que es duran a terme durant el dia.

EXPOSICIÓ I XERRADA INFORMATIVA:

Els alumnes són rebuts a les 9:30 a la sala-exposició de la facultat on es troba l’exposició “Gràcies a la Química” perquè aquests puguin visitar-la.
Consisteix en les diferents habitacions que componen una casa on es poden apreciar tots els objectes quotidians pintats de color blanc per generar un simbolisme.
L’objectiu és mostra que la química es troba més a prop de nosaltres del que pensem i que, per tant, consisteix en una de les aportacions més importants a la nostra societat.

La química ens conforma i ens envolta.

Tot seguit, es realitza una xerrada introductòria sobre què és precisament aquesta ciència, la importància que té a la societat i totes les seves aplicacions des de l’àmbit més industrial i comercial fins als fàrmacs o a les millores agràries.
També s’introdueixen els aspectes bàsics de seguretat en el laboratori i el tractament de residus després d’una pràctica experimental.
Per últim, també s’informa de les característiques que té el grau a la universitat, les diferents sortides professionals i el tant per cent d’èxit laboral.

ACTIVITAT COMPUTACIONAL:

Els alumnes són portats a les 10h a l’aula d’informàtica per fer una activitat de caire més teòric, per demostrar que, a més d’experiments, la química té una base teòrica extensa i ben consolidada darrera la qual trobem nombrosos càlculs i demostracions.
És per aquest motiu que es realitza una simulació del moviment de diferents molècules a través d’un programa d’ordinador anomenat ChemBio3D.
En el nostre cas, vam observar el comportament de la molècula d’aigua (H₂O): la seva geometria angular, les forces que interaccionaven entre diferents molècules i els moviments dels diferents àtoms que la conformen i de la molècula en si a través de l’espai (moviments de translació), entre d’altres.
Actualment l’ús d’aquest tipus de simulacions són una eina molt important per a fer recreacions de processos químics,  poder entendre’ls i estudiar-los o per analitzar i predir les propietats de les substàncies químiques.

EXPERIMENTS AL LABORATORI:

Després de l’activitat informàtica es realitza una parada per esmorzar i a les 11h ens dirigim al laboratori del Departament de Química en diferents grups per dur a terme la part pràctica fins les 13:30.
Es porten a terme diferents experiments, que seran explicats per un professor guia que ens ajudarà en tot moment i completarà l’activitat amb informació teòrica per entendre què passa i perquè succeeix el que succeeix en cada experiment.