L’aprenentatge per projectes a 1r d’ESO

A 1r d’ESO a l’institut J M Zafra, s’estudia també mitjançant la metodologia de projectes, on s’integren coneixements de diferents matèries, es relacionen aquests coneixements amb la realitat actual i l’alumnat treballa amb iniciativa i alhora en cooperació.

A projectes es fa una avaluació reguladora i autoreguladora, que promociona l’aprenentatge autònom i significatiu. I també es promouen els aprenentatges basats en les iniciatives pròpies de l’alumnat, en la incorporació dels interessos actuals, en la racionalitat, i en el desenvolupament de les aptituds personals i la convivència respectuosa i solidària.

Alguns dels projectes que es desenvolupen a l’institut, a 1r d’ESO,  són els següents:

.>Estudiar amb recursos digitals.

Escriure, llegir, calcular, consultar, comunicar-se i cercar informació amb eines i recursos digitals, que permetran l’alumnat estudiar amb eficàcia i amb la possibilitat de connectar-se amb tots els llocs, documents i recursos existents al món mitjançant la xarxa global (gràcies a la infraestructura de comunicació amb internet existent a totes les aules i llocs de l’institut)

>El nostre lloc al món

Des de l’aula fins a l’Univers, “El nostre lloc al món” localitza els estudiants tant des de la perspectiva geogràfica com des de la social, la científica i la tecnològica, amb aprenentatges  que van des del disseny d’un prototip de sonda d’exploració astronòmica, fins a la creació d’una maqueta en 3D de la zona residencial de l’institut, passant per l’ús de realitat augmentada per estudiar un tema de la ciutat on es viu (esport, art, música, còmics, …)

>Les plantes que mengem.

L’hort urbà de l’institut, i el vermicompostador amb cucs que transformen els residus alimentaris de la cuina permeten estudiar una part essencial dels éssers vius (els productors d’aliments: les plantes), i relacionar-les amb la vida humana des de la perspectiva biolòbica (cicle de la matèria i l’energia), amb la cultura (literatura, agrricultura, alimentació, salut, costums socials gastronòmics i tecnologies per a la cura de les plantes i la conservació dels aliments.

>Màgia a la ciència, la tecnologia i la societat

La relació de la màgia amb la història humana (des dels druides, o els llibres de conjurs fins als esoterismes davant la racionalitat, per exemple), i també amb les tecnologies i esdeveniments científics que en moments determinats de la història humana podien semblar “màgics i màgiques”, permeten promoure aprenentatges contextualitzats, argumentats i integrats, alhora que afavoreixen les possibilitats de desenvolupament de les iniciatives i creativitat dels estudiants.

Vegeu tot seguit altres projectes, dels que podreu consultar més informacions a partir dels vincles que us facilitem:

>Els meus companys i jo

>Fenòmens naturals

>Què ens fa diferents?

>Què en sabem de les grans civilitzacions?

.