Temps de llegir

«La lectura facilita la comprensió del món i és una font de plaer personal», per aquest motiu des de l’Institut hem de procurar que desenvolupin la seua capacitat lectora, que siguin capaços de destriar informació, de comprendre i d’interpretar allò que llegeixin, que siguin crítics i reflexius, que s’adaptin als canvis d’aquesta societat. Amb aquest objectiu, des de l’Institut Les Marines volem iniciar un nou projecte de foment de la lectura que hem anomenat Temps de llegir. 

Justificació: 

Dedicar 30 minuts diaris a fer lectura lliure i silenciosa a l’aula. 

Durada i horari​: 

Abans del pati, de 10 a 10’30. Aquesta activitat ens obliga a fer canvis en l’estructura horària. Les classes passaran a ser de 55 minuts i els alumnes tindran 7 sessions al llarg del matí. 

Funció i actuació del professorat: 

Per portar endavant aquest projecte és necessària la implicació de tot l’equip docent. Els professors llegeixen juntament amb els alumnes. 

Objectius: 

  • Adquirir l’hàbit de la lectura com un mitjà per accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal. 
  • Impulsar la llibertat d’escollir. Per gaudir de la lectura l’alumne, a partir dels seus interessos i del seu nivell lector, ha de poder escollir el material que vol llegir. ● Aprendre a crear i mantenir un ambient adequat per a la lectura: un espai relaxat, respectuós i silenciós. 
  • Gaudir de la lectura en companyia de companys/es i compartir experiències lectores. 
  • Millorar la comprensió lectora, la qual cosa repercuteix en el rendiment acadèmic en general, a més d’ampliar vocabulari i millorar la correcció ortogràfica. 

Funcionament: 

  1. Durant aquesta hora, els alumnes hauran de llegir en silenci, respectant la lectura de la resta de companys de l’aula. 
  2. Cada alumne/a portarà el primer dia un llibre escollit per ell/a, lliurement​. Aquest llibre podrà ser de qualsevol gènere o temàtica, i amb un dels quatre idiomes que es treballin al centre (castellà, català, anglès o francès). 
  3. Preferentment, els llibres han de ser en format paper. 
  4. En cas de dubte, el professorat supervisarà i orientarà l’alumnat en l’elecció de les lectures. 
  5. Un cop acabada l’hora de lectura, l’alumnat podrà guardar el seu llibre a la capsa o endur-se’l fins a la propera sessió. 
  6. Si un alumne no porta llibre (per la raó que sigui), comunicarà aquest fet al professor/a, el qual li encomanarà una tasca alternativa i n’informarà la família a través del Clickedu
  7. Com a tasca opcional, cada alumne podrà confeccionar un Diari de lectura (Portafoli), que omplirà lliurement un cop hagi acabat el llibre. Simplement, es tracta que l’alumnat disposi d’un espai creatiu per poder-hi fer un dibuix, un còmic, una cançó, un comentari al voltant del tema o en relació amb algun personatge, un final alternatiu… En definitiva, qualsevol treball que li vingui de gust fer i que li hagi suggerit la lectura. 
  8. Des del centre, s’informarà les famílies del grau d’aprofitament de l’activitat en el butlletí de notes. 
  9. També es podria demanar a alguns alumnes la redacció d’una ressenya bibliogràfica​, per tal que sigui publicada a la web de l’institut. 

RECORDEU QUÈ… 

  1. L’alumne ha de portar el llibre cada dia. 
  2. L’hora de lectura s’ha d’aprofitar. Ha de ser un moment per connectar amb els mons de ficció, un moment per a la reflexió i per gaudir de la lectura. 3. Hem d’estar en silenci. 
  3. No es pot utilitzar el mòbil per escoltar música, jugar o llegir. 
  4. L’alumne pot llegir qualsevol text: revistes, diaris, llibres, còmics… 6. L’alumne podrà utilitzar llibres en préstec de la biblioteca. El servei de préstec s’ofereix cada dia durant l’hora del pati.