Química interactiva

S'ha produït un error en obtenir un àlbum extern. Comproveu l'adreça de l'àlbum. Ajuda.

El dilluns 1 de febrer des de l’Àrea de Física i Química del Departament de Ciències i Tecnologia de l’institut, amb el propòsit de potenciar l’interès per la química entre l’alumnat de Batxillerat i enfortir els vincles entre la universitat i els centres educatius, s’ha participat a les Jornades de Química interactiva, que organitza la Facultat de Ciències de la Universitat Autònoma de Barcelona.

unnamed

Els tallers han tingut lloc als laboratoris universitaris i tenen l’objectiu de despertar l’interès per aquesta branca de les ciències en els estudiants, a través d’una participació activa dels assistents.

Perquè vegeu que la química és divertida, us fem cinc cèntims de les distintes activitats que vam realitzar:

• Visita a l’Exposició “Gràcies a la Química”: La recepció es va fer a la sala-exposició que hi ha a la Facultat de Ciències i que acull l’exposició “Gràcies a la Química”. L’objectiu de l’exposició és justament mostrar que la química, utilitzada adequadament, constitueix una aportació cabdal per a la nostra societat del benestar. Durant la visita es va poder observar que darrere dels objectes que utilitzem quotidianament hi ha molta química (acer, plàstic, tefló, etc.).

•  Introducció a l’activitat: A la mateixa sala d’exposicions es va realitzar una breu introducció informativa on es mostrà la importància de la química en la vida quotidiana i s’introduïren els aspectes bàsics de seguretat en el laboratori i de tractament de residus.
  • Pràctica Virtual: En aquesta pràctica es va simular el comportament de l’aigua. Els alumnes varen anar a l’aula d’informàtica per tal de mostrar-los-hi que la química, tot i ser una ciència preferentment experimental, també té una vessant teòrica. Així, la Química teòrica pot ser una eina molt útil per tal d’entendre i explicar els processos químics que tenen lloc al laboratori des d’un punt de vista molecular. La simulació ha esdevingut una eina molt poderosa per entendre’ls.
  • Experimentant al laboratori: Als laboratoris van realitzar una sèrie de pràctiques en grups de 12-14 estudiants, tutelats per professorat universitari. El taller tenia un enfocament eminentment pràctic i interactiu on els alumnes gaudiren, per exemple, del que hem anomenat el “Racó del detectiu”, on es podia esbrinar si una mostra contenia substàncies dopants o si una benzina contenia additius no permesos. També han pogut determinar les empremtes dactilars sobre els recipients que contenien les mostres utilitzant conceptes químics bàsics. Durant el taller també els ha estat possible fer de detectius ambientals per tal de determinar quin element metàl·lic hi havia en una mostra d’aigua contaminada,  identificar el material de les monedes de curs legal o sintetitzar materials polimèrics o nanopartícules metàl·liques amb la finalitat de mostrar el paper que està jugant la química dins les nanociències.