8 de març: DIA INTERNACIONAL DE LES DONES

En motiu del la celebració del dia 8 de març de 2018, Dia Internacional de les Dones, hem dut a terme una sèrie d’activitats per tal de fer reflexionar sobre la manca de visibilització de les dones que s’han dedicat al món de la ciència i la cultura.

La proposta constava de tres fases:

1. Elaboració d’un mural coral a recepció, davant de consergeria, on es preguntava a l’alumnat si coneixien qui eren les dones representades en imatges (totes elles inventores).

1. Es va convidar a les tutores i tutors, i a tot el professorat d’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius que ho volgués, a fer la següent activitat a l’aula:
  • En grups, l’alumnat hauria d’escriure el màxim nombre de noms d’inventors que coneguessin. Es llegirien les respostes en veu alta i es passaria a la següent part de l’activitat.
  • En aquesta segona part haurien d’escriure el màxim nombre de noms de dones inventores que coneguessin (sense mirar Internet, és clar) i es llegirien les respostes en veu alta.
  • Com que segurament no hi hauria noms d’inventores escrits, es reflexionaria sobre el perquè es dona el fet que en prou feines coneixen cap nom de dona científica o inventora.
  • A continuació, posarien el següent vídeo, per tal de reflexionar sobre tot plegat i recollir-ne després les reflexions: https://elpais.com/elpais/2017/03/07/buenavida/1488903951_175876.html

3. Al mateix mural de recepció va aparèixer una nova proposta, la d’escriure els noms i una breu ressenya de les grans oblidades del món de la ciència i de la cultura: científiques inventores, escriptores, arquitectes, pintores… per donar visibilitat a la seva cabdal importància i a aquest greuge històric.

Davant del mural s’hi va col·locar una còpia del treball de grau de física del professor Adrià Ortiz per tal complementar aquesta activitat amb diverses informacions i estadístiques.

A més, pels passadissos, des de diversos departaments didàctics es van anar exposant materials molt interessants sobre aquestes grans dones (artistes, científiques…)

Esperem que aquestes i altres propostes puguin ajudar al nostre alumnat i a tota la comunitat educativa a conscienciar sobre la poca visibilitat de les dones en el món científic, cultural i acadèmic.