Codi de bones pràctiques d’estalvi
Estalvi d’energia
- Encenem els llums de les aules, despatxos i espais comuns (WC, escales, passadissos, gimnàs, etc.) només quan la llum natural sigui insuficient.
- Tanquem els llums de les aules i despatxos quan no hi ha ningú.
- Apaguem els ordinadors, monitors i impressores en finalitzar les activitats diàries.
- Quan tinguem encesa la calefacció, mantinguem tancades les finestres per evitar pèrdues de calor.
- No deixar encès el canó de projecció de la PDI sinó s’utilitza.
- No és aconsellable tancar un fluorescent electromagnètic amb un marge de temps de 5 minuts, aproximadament, fins a la segona encesa, ja que en el moment de l’encesa consumeix el 20 % més. (Per això, potser no cal tancar-lo entre classe i classe si se sap que cinc minuts després vindran uns altres alumnes a ocupar aquella aula.)
- Fomentar, a l’entrada a l’aula, obrir primer les persianes, abans d’encendre els llums; cal aprofitar al màxim la llum natural.
- Valorar diàriament a l’aula si n’hi ha prou amb la llum natural que entra o cal encendre els llums; i si s’han d’encendre tots els llums de l’aula, o amb els d’una zona ja n’hi ha prou (encendre els llums de la pissarra o d’una zona, abans que els de tota l’aula).
- Valorar, juntament amb el professor, quants ordinadors cal encendre segons la feina que s’ha de fer durant una activitat i si quan s’han d’apagar.
Estalvi d’aigua
- L’aigua és un bé escàs: consumim-ne només la quantitat mínima necessària: vigilem aixetes, fonts del pati…
Paper i fotocòpies
- Fem les impressions i fotocòpies estrictament necessàries i procurem fer-les a doble cara per estalviar paper. Si es tracta de documents que no requereixen d’una presentació perfecta, els podem imprimir en qualitat d’impressió “borrador” per estalviar tinta.
- Sempre que sigui possible treballem i guardem els documents en format electrònic.
- Utilitzem les noves tecnologies (correu electrònic, portal web, Moodle, etc.) i els plafons, suros i pissarres del centre per difondre informacions i compartir documents.
- Reutilitzem el paper usat com a paper d’esborrany, per fer blocs de notes, etc.
Neteja
- Col·laborar en la neteja del centre és responsabilitat de tota la comunitat educativa:
- No generar residus innecessaris (no utilitzar paper d’alumini en els entrepans, reduir l’ús de bosses de plàstic…).
- Utilitzar les papereres.
- Mantenir nets els espais del centre (aules, passadissos, pati…)
- En acabar les classes de l’espai corresponent apujar les cadires i comprovar que les finestres queden tancades.
Manteniment
- Per a fer possible la reducció de la despesa de manteniment del centre, és necessària la presència del professorat en els espais on es troba l’alumnat habitualment (lavabos, passadissos, aules…)