Escoles Sostenibles
Treballem l’Hort i el jardí: per la salut, per la felicitat, pel nostre aire i pel canvi climàtic!
Aquí trobareu el resum del projecte i el projecte oficial del curs d’enguany per si voleu obtenir la totalitat de la informació.
Quins objectius d’aprenentatge ens plantegem aconseguir?
- Que els alumnes aprenguin que cultivar verdures i hortalisses ECO i de km 0 i consumir-les té molts beneficis per a la seva salut.
- Que experimentin que fer treball a l’hort a l’aire lliure és un bon exercici físic que té avantatges per la salut.
- Que els alumnes coneguin que treballar a l’aire lliure, a l’hort i al jardí, aporta una connexió amb la natura i ens aporta felicitat, benestar i pau interior.
- Que els alumnes aprenguin els noms de les principals plantes cultivades a l’hort i al jardí, per millorar el coneixement del món natural, el respecte i, per tant, la cura i valoració de la natura.
- Que els alumnes aprenguin que el fet de cultivar l’hort i tenir una bona coberta verda pot ajudar a millorar la qualitat de l’aire de la nostra ciutat i que ho relacionin amb una capacitat d’absorció de CO₂, per part de les plantes, la qual cosa disminueix l’efecte hivernacle antròpic.
- Que aprenguin a fer queixes i propostes a l’administració, per pal·liar la contaminació, com a consumidors i ciutadans.
Descripció dels processos i les accions projectades
- Recollir, rentar i prendre verdures fresques recentment collides ECO i km 0 i introduir-les a l’esmorzar dels alumnes, per millorar la seva salut.
- Fer tasques a l’hort i jardí, duent a terme activitat física, com regar, llaurar, fer tasques de jardineria, adobar, etc. També s’inclou fer caminades i passejos pels jardins locals del nostre barri.
- Fer accions de relaxació, conscienciació i meditació en les nostres zones verdes, per sentir la connexió amb la natura i sentir la pau, el respecte per la natura i conseqüentment la felicitat.
- Fer estudi botànic d’identificació de les principals plantes per poder identificar-les, amb ajuda de guies botàniques, suport del professorat, i finalment, elaborar etiquetes identificatives, per tal de crear un petit jardí botànic al centre (una petita col·lecció botànica), i així difondre aquest coneixement a la resta d’alumnes i professorat i altre personal PAS.
- Dur a terme una anàlisi de la qualitat de l’aire a la zona de l’hort o potser altres zones al voltant del centre, per comprovar el seu estat i poder extreure conclusions en relació amb la contaminació i el canvi climàtic.
Quines millores volem aconseguir en el centre?
- Volem millorar els espais verds de l’hort, en extensió i en biodiversitat.
- Millorar la salut dels alumnes: física i mental. Així com la felicitat i l’equilibri emocional.
- Millorar la qualitat de l’aire que respirem a l’INS Josep Pla, mitjançant el control i mesura dels paràmetres contaminants.
- Volem donar als alumnes la capacitat de millorar com a ciutadans i consumidors responsables, confiats de què amb les seves accions individuals, poden lluitar per fer grans canvis i millorar el nostre entorn, barri, ciutat i món.