Visita a l’embassament de Rialb

El dia 5 de desembre els 22 alumnes del batxillerat tecnòlogic de l’Institut Joan Brudieu van gaudir de la visita a la presa de Rialb a prop de Ponts a la comarca de la Noguera. Aquesta presa és una de les més grans de Catalunya amb una capacitat de 402 hm3 i la seva funció és abastir l’aigua de boca, regular el cabal del riu  Segre per tal d’evitar inundacions aigües avall i subministrar cabal al canal Segarra-Garrigues.

Durant la visita l’alumnat va rebre les explicacions dels tècnics responsables sobre el procediment de la construcció de la presa, el sistema de regulació de l’aigua, sistemes de seguretat i turbinació.

Les seves obres es van iniciar l’abril de 1993, encara de l’any d’abans van tenir lloc tasques de neteja de la zona. Previament es va construir un canal per desviar el curs del riu. És tracta d’una presa de gravetat construïda per blocs, amb 1.200.000 m3 de formigó compactat, dels quals s’usaven 5.000 m3 diàriament. Les excavacions anteriors ja havien suposat el desplaçament de 950.000 m3 de terra.

Un cop acabades les obres, vora l’any 2000, van deixar un pantà amb capacitat de 402 m3 d’aigua. Durant el transcurs de les obres cal destacar que el formigó es tenia que deixar refredar, deixant reposar cada bloc al voltant de 7 dies.

Aquesta gran construcció compta amb les següents característiques:

• 101 m d’alçada
  • 595 de llargada
  • 3 sobreeixidors amb comportes de 12 x 7,40 m tipus Taintor, i dos més de llavi fix.
  • Capacitat de desguàs d’uns 1.395 m3 /s.
  • 4 conductes de 2,75 m de diàmetre permeten el pas de l’aigua, dels quals dos porten comportes Bureau que permeten tancar el pas de l’aigua.

Quant la central hidroelèctrica cal destacar:

• 2 turbines Francis d’eix vertical
  • 1 turbina Francis d’eix horitzontal
  • Cabal màxim 55 m3/s
  • Potència màxima instal·lada: 34MWProducció Mitja/any: 100GWh

L’embassament  també compta amb multitud d’elements de control entre els que destaquen: sismògrafs, pènduls, termòmetres,….així com les revisions constants de pràcticament cada element de la presa.

D’altra banda disposa de protocols de seguretat per diferents casos que s’hi poden arribar a donar.

Des d’aquí també volem agrair a la Confederació hidrogràfica de l’Ebre i en especial als seus tècnics que van fer possible aquesta visita, donant una visió més propera dels conceptes que s’expliquen dia a dia a les aules.

Fotografies i vídeo de l’activitat