L’Institut Joan Amigó a la Fira de Robòtica 2018

El divendres 23 de febrer de 2018, al llarg del matí, es va celebrar la 4a Fira de projectes del programa “Impulsem la robòtica. Tecnologies creatives a l’aula” a la seu de CosmoCaixa.

Els alumnes de l’optativa de Tecnologia de 4t d’ESO, juntament amb més de 2500 estudiants de 200 instituts de Catalunya, hem participat en aquest programa presentant els projectes que hem realitzat durant aquest inici de curs.

Aquest curs s’han presentat tres projectes diferents tots ells treballats des de zero per l’alumnat, tant pel que fa a la seva estructura, els elements sensors i actuadors que incorporen la funcionalitat concreta al sistema automàtic, basat en la placa de control Arduino i evidentment la programació de control corresponent mitjançant l’entorn de desenvolupament IDE també d’Arduino.

Concretament, un dels projectes és una màquina recreativa d’estil retro basada en el joc de projectar pilotes i encertar-les en diferents forats del tauler, el morter llença pilotes és orientat mitjançant un joystick, la detecció de pas de les boles és automàtica i el marcador de puntuació és electrònic. Un segon projecte reprodueix una màquina dispensadora de productes mitjançant cinta transportadora i sensor de pas de l’objecte seleccionat. Finalment, el tercer projecte és un robot domòtic de vigilància i ajuda amb mobilitat autònoma, gràcies a detectors d’ultrasons per tal d’evitar els objectes, que incorpora sensors de gasos perillosos com gas natural, butà, propà i CO2, així com un sensor de flama i temperatures elevades, un cop detectada una alarma activa un avisador acústic de perill.
Des del primer moment l’alumnat s’implica activament en l’aprenentatge, que es fonamenta en aprendre a partir de l’acció i s’encadena amb el treball per projectes. Els projectes, però, no consisteixen només en construir i programar robots sinó en tot tipus de ginys tecnològics, en els que la interacció de l’objecte amb l’entorn i amb les persones és la base de l’aprenentatge, amb la possibilitat treballar amb diferents nivells i ritmes, deixant lloc a l’excel·lència.

Josep Besora – Professor de Tecnologia