EDUCAR PER APRENDRE DINS I FORA DE LES AULES

Un projecte curricular interdisciplinari a l’ INS Joan Amigó

Gemma Palau Cardona    Tutora de l’Aula Oberta    INS Joan Amigó

Avui dia, un centre escolar ja no s’entén, com un edifici hermètic que obre les seves portes a l’hora en punt i es posa a treballar al sonar el timbre. L’aula ja no es composa, prioritàriament, d’una filera de pupitres que marquen l’espai particular de cadascú i separat del company. Al mateix temps, ja no es concep l’institut i els professors com a únics posseïdors de coneixements, sinó que es té en compte que l’alumne ja té un bagatge i unes experiències fora del centre i que a més, l’entorn natural, social, cultural… condiciona el ritme i la qualitat del seu propi aprenentatge.

Partint d’aquesta reflexió inicial, aquest curs 2015-16, l’INS Joan Amigó de l’Espluga de Francolí,

engega un projecte curricular interdisciplinari a 3rESO a la modalitat d’agrupament flexible anomenat Aula Oberta. Amb aquest projecte es vol  potenciar un currículum que té un caire de transversalitat didàctica

El projecte anomenat “Saber de la vida d’ahir per aprendre de la vida d’avui”, planteja la importància que té el saber aprofitar l’entorn  proper del nostre alumnat per enriquir-lo en totes les seves dimensions humanes i formatives i no només curriculars. L’important en aquest projecte és la persona, l’alumne i el seu procés d’aprenentatge.

L’esmentat projecte, té la seu al Museu de la vida Rural de la localitat de l’Espluga de F. on, setmanalment, l’alumnat de l’Aula Oberta de 3rESO, hi fa les classes amb caire interdisciplinari: llenguatge, ciències socials, naturals…

Les diferents sessions de treball tenen com a objectiu prioritari donar a conèixer els diferents oficis que s’exposen al museu i a través d’ells l’alumnat fer-ne  una recerca del què i el com de l’ofici en sí i dels valors que entranya la vida d’un altre temps.

http://www.insjoanamigo.cat/web/images/PA200036.JPGLa recerca al Museu tindrà com a testimonis d’honor els avis de laResidència de l’Espluga. L’alumnat els hi realitzaran diferents entrevistes relacionades amb els oficis estudiats. Els nostres avis són una font natural i rica del saber de la vida; els nostres alumnes els agrada atansar-s’hi i aprendre d’ells.

A més l’escriptor i poeta Jordi Llavina, habitual col·laborador del Museu de la vida rural, farà, també, una col·laboració amb l’alumnat apropant-lo a la importància del llenguatge, tant escrit com oral i tot a través d’un recorregut visita pel Museu.

El treball al Museu es complementarà amb un Treball de Camp, als Boscos de Poblet i el seu paratge natural. Aquest treball tindrà una base molt procedimental i amb la realització d’uns tallers a càrrec del Camp d’Aprenentatge de Poblet.

Les activitats fora del centre arrelades a allò més proper i significatiu: un bosc, un mercat, un museu, una catedral, etc … no donen només coneixements i currículum, van molt més enllà, donen proximitat amb l’igual, creixement social i personal, afavoreixen climes intel·lectuals i afectius potenciadors de la creació del treball en equip.

Acabem aquesta reflexió dient que és responsabilitat de tots i totes : educadors, famílies i alumnat; fer del centre educatiu un lloc on no només s’hi imparteixen matèries i es dóna informació sistemàtica d’una sèrie de continguts més o menys interessants, sinó de crear un lloc càlid i acollidor que motivi a venir cada dia amb ganes de treballar, compartir amb els demés sabers, espais comuns i també desitjos; gaudir anant a veure una escultura, una obra arquitectònica o senzillament assaborir un bon dia de sol en un dels molts paratges naturals i socials que ens envolten i ens regalen, sense ells saber-ho, una bona classe de ciències, història, geografia i saviesa popular. Els docents, a més, hauran aconseguit desenvolupar en l’alumnat competències tan bàsiques com:

• Saber comunicar i fer-se entendre.
  • Adquirir el gust per la lectura a partir d’escrits motivadors i d’iniciativa pròpia.
  • Posar-se a la pell dels altres i desenvolupar l’empatia.
  • Adquirir confiança en un mateix i adaptar-se a les circumstàncies.
  • Tenir autocontrol dels propis impulsos.
  • Desenvolupar la capacitat per aprendre dels propis errors i per rectificar-los.
  • Aprendre de la vida d’ahir per entendre la vida d’avui.