Celler cooperatiu de l’Espluga de Francolí

Els alumnes d’Economia de l’Institut Joan Amigó acompanyats del professor Pep Gavaldà constaten in situ l’organització del cellers i cooperatives per coneixen la feina que s’hi desenvolupa.

Neus Rodríguez (Alumna de 4rt d’ESO)

Dins del nostre particular recorregut pels cellers de la nostra localitat, ara li ha tocat el torn al Celler Cooperatiu de l’Espluga de Francolí i en Josep Mª, membre de la junta rectora, ens va explicar com feien el vi i l’oli però sobretot com funcionava la seva cooperativa. Ens va explicar que la cooperativa de l’Espluga de Francolí era una cooperativa agrària ja que es cuidaven només dels productes de la terra com el raïm, l’oliva o els fruits secs. I també ens va explicar que és una cooperativa de crèdit però només de antics pagesos. Com ja sabem, cada cooperativa té uns socis (350 en aquest cas) que pagava una quota anual per poder gaudir de les instal·lacions i del producte i uns treballadors (15 assalariats). Ens va afirmar que si ets soci d’una cooperativa has de complir una llei i ens va remarcar molt que has de portar el 100% de la teva producció ja que sinó podries ser sancionat. En cas de no ser soci pots vendre la teva pròpia collita a grans empreses.

La cooperativa està dividida en dos poblacions perquè el procés del vi és fa a Solivella i el de l’oli al nostre poble, l’Espluga. El 90% o 98% del raïm es destina per a fer cava. Les varietats de raïm amb les que treballen són el blanc amb denominació d’origen cava i el negre amb denominació d’origen Conca de Barberà. L’objectiu principal de la cooperativa es ajudar als pagesos i, a part d’això, guanyar diners. Ens va ensenyar com s’organitzava l’empresa: cada 4 anys es fa una junta i s’escull la junta rectora. La figura del gerent serveix per orientar-los en els moments que han de prendre una decisió. I que passa si un any hi ha mala collita? Doncs el que passa es que ho paguen tots els pagesos, és a dir, si un any hi ha mala collita, els pagesos obtindran menys quantitat de diners a repartir entre tots. Amb aquest problema ell va utilitzar una paraula: «handicap del pagès» que això significa problema del pagès.

Les instal·lacions de l’Espluga estan compartides amb Castell d’Or. Aquesta empresa no té res a veure actualment amb la cooperativa, està situada a la planta de baix del celler i simplement hi ha una embotelladora. Castell d’Or és una empresa de societat limitada. Quan hi vam anar estaven etiquetant cava. Per finalitzar com que estem en època d’olives vam aprofitar i vam anar a veure el procés de l’oli i també vam tenir la oportunitat de provar-lo. Els agraïm la seva amabilitat i paciència per oferir-nos tota aquesta informació donant-nos la possibilitat de conèixer més d’a prop el funcionament d’una cooperativa de primera mà