Mediadors de 4t d’ESO de l’Institut tutoritzen i acompanyen l’alumnat de 1r d’ESO

Una experiència com a mediadors JAC’S, per a la prevenció i resolució de conflictes

Dins el Programa en Cultura i Valors Ètics i de Mediació del Centre, es desprèn la reflexió que cal dotar als alumnes d’eines per poder resoldre els seus conflictes sense l’ús de la violència, eines per poder comprendre la necessitat de relacionar-se de forma pacífica, eines per entendre que guanyar no és el mateix que fer sempre el que un vol, eines per afavorir un diàleg, en definitiva:

EINES PER A CONVIURE JUNTS I MILLOR

És a través de la interacció amb altres que se’ns obren conflictes cognitius que ens fan aprendre. Però a més, sabem que en determinades circumstàncies els mateixos alumnes poden fer de mediadors i ajudar-se uns als altres. Tots hem après de companys de l’escola, o del treball. El que en diem, aprenentatge entre iguals.

Tanmateix, aquest curs escolar volem fer un pas més, un pas on el vertader protagonista serà l’alumnat i el contingut que prevaldrà serà la cohesió del petit grup i l’orientació i seguiment en la resolució dels conflictes que sorgeixen al llarg del curs. Així, hem creat la figura del tutor JAC’S (Joan Amigó Company de Suport).

Qui és Mediador Expert en funció de tutor JAC’S?

Serà Mediador Expert en funció de Tutor JAC’S, qui hagi rebut la formació d’aprofundiment a 3r ESO (formació dels mossos i CIVE) i estigui d’acord en exercir com a Mediador Expert de 4rt ESO i fer de tutor suport d’un grupet d’alumnes (uns 5-6 alumnes) de 1r ESO.

Com s’ha implementat la tutorització JAC’S

El passat dijous 5 d’octubre, els mediadors JAC’S de 4rt es van estrenar com a tal i varen portar a terme una primera trobada amb els seus tutorats de 1r. Cada parella de JAC’S té al seu càrrec 5-6 alumnes de primer i les sessions de tutorització es desenvolupen durant l’ hora de tutoria grupal.

L’alumnat mediador de 4t té com a objectius principals:

• Ubicar l’alumne de 1r al centre i al funcionament del mateix. Aclarir dubtes, reforçar les funcions del tutor de grup i del personal.
  • Crear cohesió de grup a través de dinàmiques de grup per al coneixement i acceptació de la diversitat del petit grup.
  • Ajudar l’alumnat tutorats a través del diàleg, creant cohesió de grup,
    estimulant la pertinença a un grupet i desenvolupant diferents estratègies
    comunicatives i d’interrelació.

Tanmateix, treballaran tots junts entenent que no només l’alumne tutorat aprèn –per l’ajuda permanent i personalitzada que rep del seu company tutor-, sinó que el tutor JAC’S també aprèn, perquè ensenyar és la millor manera d’aprendre.