EL TREBALL DE SÍNTESI: ACTIVITATS INTERDISCIPLINÀRIES PER ASSOLIR CONEIXEMENTS

Per saber si l’alumnat de 1r a 3r d’ESO ha aconseguit assolir, i fins a quin punt, les competències bàsiques que han estat treballades fins aquest moment, el Departament d’Ensenyament suggereix el Treball de síntesi com un “conjunt d’activitats d’ensenyament i aprenentatge” per poder-les aplicar en la “resolució de qüestions i problemes relacionats amb la vida diària”. A l’Institut Joan Amigó, enguany, l’equip docent n’ha programat tres, tenint en compte el currículum desenvolupat en cada cas, tot partint d’un eix vertebrador del qual derivarien la resta d’activitats.

OLOT, TERRA DE VOLCANS
A primer d’ESO -a partir de les ciències experimentals- s’ha organitzat un treball sobre els volcans. L’alumnat que s’ha quedat a l’aula ha fet tot un seguit d’activitats adaptades mentre que la resta de l’alumnat ha visitat durant tres dies la zona volcànica de La Garrotxa per fer-les in situ: han pujat a dos volcans i han pogut observar la forma, els objectes que han estat expulsats, la caracterització paisatgística, tipus de vegetació, l’ecosistema… Per a la seva avaluació es valoraran aspectes com l’actitud manifestada, la disposició a treballar en equip, la capacitat d’autonomia, la iniciativa en la recerca d’informació, el grau de maduresa de l’alumnat i l’assoliment dels objectius generals treballats al llarg del curs, entre d’altres. Els tres tutors acompanyants de primer, en Joan Grau, Miquel Valls i Núria Ribes, valoren molt positivament l’experiència.

BTT

IRLANDA: CELTES, FADES I TRÈVOLS

A 2 d’ESO, amb l’objectiu de posar en pràctica els continguts i aprenentatges treballats al llarg del curs i de conèixer una nova cultura, tradicions i estil de vida, l’alumnat va conviure amb famílies d’acollida dublineses i van poder viure en primera persona el dia a dia d’aquest acollidor i verd país. La primera estada lingüística organitzada pel departament de llengües estrangeres, va tenir com a objectiu principal millorar la competència comunicativa en llengua anglesa aprofitant les opcions que la cultura irlandesa ens ofereix: música, danses, història, jocs, llocs emblemàtics… sempre acompanyats de monitors autòctons. Les professores acompanyants, la Laura Martínez, la Raquel Gelonch i la Puri Mico, també van viure la immersió lingüística de primera mà i destaquen la importància de poder comunicar-se amb persones de la mateixa edat sense la vergonya inicial. El contacte amb adolescents irlandesos, als quals van poder conèixer en persona després de mantenir-hi un intercanvia lingüístic on line des del principi de curs, va ser una experiència realment positiva i enriquidora a nivell personal i acadèmic.

Típic dia irlandès a prop dels penya-segats

SIURANA: CAMINS DE LLOPS I LLEGENDES
A 3 d’ESO, l’últim curs on s’ofereix el treball de síntesi, és l’educació física el centre del projecte. Les activitats d’esport, aventura i natura permeten conèixer el territori, en aquest cas de Siurana. L’inici fou a les “Vies Altes”, un parc d’aventures prop de Porrera, on van poder fer circuits de tirolines. Tot i la por inicial d’alguns alumnes, tots van acabar enfilant-se pels arbres i llançant-s’hi. Després de muntar les tendes al càmping, els alumnes van realitzar una activitat de “Geocaching” pel poble de Siurana. A partir d’unes pistes proporcionades pels professors, els alumnes havien de trobar tresors amagats pel poble que els havien de permetre resoldre la llegenda de la Reina Mora. L’endemà, tot i la son d’una nit en la qual no van dormir gaire, van fer el camí de baixada fins al pantà de Siurana. Un cop allà van poder gaudir d’un matí de caiac i canoa. La pujada caminant fins al càmping va ser dura, però un cop a dalt, i després de recuperar forces, van poder fer les activitats de Tir amb arc i de Paintball Làser. L’activitat d’escalada va ser l’última a realitzar. Per parelles podien pujar una paret vertical amb l’ajuda dels monitors. Després de dinar i recollir els estris d’acampada, vam tornar cap a l’Espluga. El professorat acompanyant, la Rosalia Anglès, el Pep Trullols i l’Oriol Ros, va gaudir de les activitats programades igual que l’alumnat.

20170505_102656

En definitiva, el Treball de Síntesi implica una organització del centre important, alhora que necessita de docents implicats en el projecte que programen des de l’inici de curs la temàtica, activitats, agrupacions i dossiers, a més de desplaçar-se acompanyant als alumnes i vetllant pel correcte compliment de les tasques. Sense la seva dedicació seria molt difícil coordinar les sortides simultànies i l’atenció a l’alumnat que realitza la feina al centre. El bon comportament de l’alumnat facilita l’èxit de les activitats preparades i la bona convivència entre els individus que composen el grup. D’aquesta manera l’aprenentatge surt de l’aula i es trasllada a la realitat més immediata permetent a l’alumnat aplicar els seus coneixements a l’entorn escollit.