‘Vic, ciutat cuidadora’ s’expandeix per crear sinergies amb altres projectes de ciutat

La segona edició inclou activitats culturals per fomentar la participació ciutadana i incentivarà la conscienciació als centres de secundària de Vic

cuidadora

‘Vic, ciutat cuidadora’ torna per segon any consecutiu després d’una primera edició que va tenir una gran acollida. La principal novetat d’enguany, fruit de la demanda de les entitats participants, és el creixement i diversificació de la programació per incloure-hi activitats i actes culturals de projectes de ciutat, com la Setmana de la Música Religiosa, a més de les habituals conferències i cursos.

“La transversalitat de ‘Vic, ciutat cuidadora’ està directament vinculada a l’atenció a les persones, especialment, d’aquelles que es troben amb dificultats”, ha destacat en roda de premsa el regidor de Benestar i Família, Àlvar Solà, remarcant que aquest és un dels aspectes claus de la regidoria que encapçala. “Estem molt satisfets amb els resultats que vam obtenir l’any passat, tant des del punt de vista de la participació ciutadana com per la creació de xarxa entre entitats que no es coneixien anteriorment i que han coincidit en aquest projecte”, ha reblat Solà.

El director de la Càtedra de Cures Pal·liatives IOC/UVic-UCC, el Dr. Xavier Gómez-Batiste, ha revelat que a la ciutat de Vic es calcula que hi ha unes 650 persones amb malaltia avançada, i, que d’aquestes, aproximadament el 25% tenen afegides característiques socials que les fan més vulnerables, com ara pobresa o soledat no volguda. En aquest sentit, Gómez-Batiste ha remarcat que “aquest any volem reforçar la part assistencial, treballant-ho conjuntament amb les organitzacions assistencials i els voluntaris, per tal de poder atendre millor i de forma més intensa les persones que es troben en aquesta situació”.

En aquesta segona edició hi destacarà el treball directe amb centres de secundària i instituts. La professora de l’Institut Jaume Callís, Pepi Andreu, ha detallat que es realitzarà a través de la formació dels equips docents i dels pares i mares i amb xerrades que convidaran a la reflexió i a la conscienciació dels alumnes. “Tenim la voluntat que aquest tema passi a formar part de les agendes dels centres escolars”, ha afegit Andreu.

Finalment, rl representant de l’organització d’Amics de la Gent Gran, Miquel Àngel Núñez, ha remarcat la importància del projecte per a l’entitat que servirà per aportar-hi l’experiència dels trenta anys de l’entitat treballant en aquest camp.

Objectiu d’expandir i consolidar el projecte

En la segona edició de ‘Vic, ciutat cuidadora’ es treballarà per la consolidació d’aquest projecte referent que ja ha despertat l’interès d’altres ciutats catalanes, com Manresa o Ripoll, on es podria expandir en properes edicions. “Cada any, el projecte va creixent i es va enriquint gràcies a les aportacions de tots els agents implicats”, ha explicat Gómez-Batiste.  De la mateixa manera, des de la Càtedra de Cures Pal·liatives IOC/UVic-UCC, s’impulsarà que ‘Vic, ciutat cuidadora’ esdevingui una tesi doctoral per tal de poder estudiar i valorar de forma rigorosa els impactes socials que té el projecte.

1. IMMA ANDREU

Trobo molt positiva la iniciativa. És una manera de conscienciar-nos tots plegats de la importància d’afrontar situacions a les que tots estem exposats i que, en canvi, defugim o pensem que no ens deuran tocar.
    És molt important que els centres formem i eduquem. Aquest projecte omple un buit que fins ara no ens havíem plantejat. Poder acompanyar malalts i/o familiars ens farà obrir els ulls a la nostra realitat i, de ben segur, farà emergir en el nostre alumnat qualitats que no sospitem que puguin tenir.